Na stronie od 2010-06-12
12/06/2010 r.
CENA OFIARY, CENA PRZETRWANIA
Laboratorium WIĘZI zaprasza na dyskusję i modlitwę w dniu uroczystości patronalnej 108 męczenników
Na stronie od 2010-06-12
12/06/2010 r.
Laboratorium WIĘZI zaprasza na dyskusję i modlitwę w dniu uroczystości patronalnej 108 męczenników
Na stronie od 2010-06-06
04/07/2010 r.
Kolejnym, ważnym krokiem na tej drodze będą zbliżające się uroczystości. Z inicjatywy Stowarzyszenia i przy wsparciu osób prywatnych powstał nowy monument nagrobny, który na wieki godnie upamiętni ofiary kieleckiego pogromu. W celu realizacji tej jakże ważnej idei w marcu bieżącego roku ukonstytuował się Społeczny Komitet Restytucji Pomnika Ofiar Pogromu Kieleckiego pod przewodnictwem Bogdana Białka, prezesa Stowarzyszenia.
Na stronie od 2010-04-11
11/04/2010 r.
W odrodzonym po upadku komunizmu żydowskim życiu religijnym w Polsce święta te są obchodzone bardzo uroczyście. Dlatego każdy, kto chce poznać ich piękną tradycję, powinien sięgnąć po opowieść Abrahama Heschela, z cudownymi ilustracjami Ilyi Schora i w przepięknym tłumaczeniu przedwcześnie zmarłego Henryka Halkowskiego, krakowskiego architekta, który sam był jak wyjęty z kart tej książki.
Na stronie od 2010-01-17
17/01/2010 r.
Kino Marzenie, ul. Staszica 4
Film _Cud purimowy_. Po filmie spotkanie z Panią Izabelą Cywińską.
Koncert muzyki klezmerskiej SHOLEM.
Wręczenie tytułu honorowego Człowieka
Pojednania za rok 2009 przyznanego przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów
rabinowi dr. Alonowi Goshen-Gottsteinowi z Jerozolimy.
Na stronie od 2010-01-17
17/01/2010 r.
Rabin Alon Goshen-Gottstein przyjął od Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów tytuł „Człowiek Pojednania” za rok 2009 podczas centralnych obchodów XIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Uroczystość miała miejsce 17 stycznia 20101 roku w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie .
Na stronie od 2009-12-31
31/12/2009 r.
Kalendarium
Na stronie od 2009-11-01
01/11/2009 r.
Na łamach „Idziemy” nr 43 ks. prof. Waldemar Chrostowski skomentował słowa redaktora naczelnego „L’Osservatore Romano”, że nazywanie Żydów naszymi starszymi braćmi jest już „nieaktualne”. Komentarz wybitnego polskiego biblisty wymaga jednak uzupełnienia, sprostowania i polemiki. Szczupłość miejsca pozwala na podjęcie jedynie niektórych wątków.
Na stronie od 2009-10-18
18/10/2009 r.
Jakie są istotne wyznaczniki tożsamości polskiej i żydowskiej? Dlaczego wizyta w Polsce wzmacnia w młodych Izraelczykach poczucie żydowskości? Które punkty dialogu katolicko-żydowskiego są najbardziej godne uwagi? – te i inne tematy pojawiły się podczas dyskusji prowadzonych w czasie dwudniowej wizyty grupy rabinów z Izraela w Lublinie. Spotkanie 14 i 15 października było pierwszym etapem podroży, która zakończy się 18 października w Warszawie.
Na stronie od 2009-10-15
15/10/2009 r.
Uzupełnianie uzupełnień, prostowanie sprostowań i polemizowanie z polemikami to zajęcie męczące i niewdzięczne. W dziedzinie relacji Kościoła z Żydami i judaizmem krąg moich polemistów od kilkunastu lat jest ten sam: środowisko „Gazety Wyborczej” i „Tygodnika Powszechnego” oraz „Więzi”.
Na stronie od 2009-10-01
01/10/2009 r.
Ks. dr hab. Alfred Wierzbicki - prof. KUL, dyrektor Instytutu Jana Pawła II KUL, członek Komitetu Episkopatu Polski d.s. dialogu z judaizmem
Na stronie od 2009-10-01
01/10/2009 r.
"Z satysfakcją i wielką ulgą, bo to ważny element samoświadomości chrześcijańskiej. Wyrażenie Jana Pawła II „starsi bracia” wypowiedziane w 1986 r. w synagodze rzymskiej, doprecyzowane potem jako „starsi bracia w wierze”, wymagało od początku bardzo ostrożnego stosowania." Ks. Waldemar Chrostowski
Na stronie od 2009-09-30
30/09/2009 r.
Głównym problemem dla Benedykta XVI jest podstawowa wizja Kościoła. Papież postrzega Kościół katolicki jako instytucję, która w kwestiach teologicznych nie ma potrzeby uczenia się czegokolwiek w dialogu z chrześcijanami spoza społeczności katolickiej, z wyznawcami judaizmu i innymi grupami religijnymi.
Na stronie od 2009-09-15
15/09/2009 r.
Niezależnie od wyzwań, które wciąż stają przed Żydami i chrześcijanami, kiedy dokonują oni próby przeniesienia dialogu na nowy poziom, jest rzeczą oczywistą, że mogą tam także pokazać się aspekty pozytywne. Jeśli chodzi o chrześcijan: bardziej wszechstronne i dogłębne rozumienie żydowskiego kontekstu nauczania Jezusa i pierwotnego chrześcijaństwa może odsłonić nową perspektywę rozumienia relacji Boga z ludzkością i istoty chrześcijańskiej posługi, istoty Kościoła i jego praktyki liturgicznej. Jeśli chodzi o Żydów: stoi przed nimi możliwość lepszego zrozumienia sakramentalności, o czym pisał Irving Greenberg, oraz doskonalszego poznania judaizmu w I wieku naszej ery, jak twierdzi Alan Segal.
Na stronie od 2009-08-26
26/08/2009 r.
– uroczystość rededykacji cmentarza żydowskiego w Bodzentynie
prowadzona przez Naczelnego Rabina Polski Michaela Schudricha oraz Kantora
Maynarda Gerbera,
- dyskusja panelowa na temat Dawidka i jego pamiętnika prowadzona
przez Bogdana Białka z udziałem: Stefana Rachtana, Roberta Szuchty, Feliksa
Tycha
Na stronie od 2009-08-26
26/08/2009 r.
Dawidek Rubinowicz urodził się 27 lipca 1927 r. Jego ojciec Josek (Józef) był mleczarzem we wsi Krajno nieopodal Kielc. Matka imieniem Tauba prowadziła dom, wychowywała dzieci i często udzielała pomocy medycznej sąsiadom z okolicy. Była akuszerką, potrafiła opatrywać rany, doradzała jak radzić sobie z drobnymi dolegliwościami. Dawidek miał młodsze rodzeństwo, siostrę Manię i nieznanego z imienia braciszka. Mieszkańcy Krajna dobrze żyli z rodziną Rubinowiczów.