Kronika Wydarzeń Bieżących

Na stronie od 2019-06-12

12/06/2019 r.

Ks. Andrzej Żuraw laureatem honorowej nagrody im ks. Romana Indrzejczyka 2018

12 VI 2019. Wręczenie nagrody im. ks. Romana Indrzejczyka za rok 2018 ks. Andrzejowi Żurawowi z Kościoła grekokatolickiego, pracującemu w Komańczy. Uroczystość odbyła się w trakcie rekolekcji duchowieństwa przy udziale ks. abp Popowicza oraz bp Juszczaka. Bogdan Białek  prezes Stowarzyszenia im. Jana Karskiego, były współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów odczytał laudację oraz list rabina Boaza Pasha -  laureata tytułu "Człowiek Pojednania" Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów - skierowany do ks. Andrzej

Plakat: Bunt i Jung Idisz - wystawa, której nie było

Na stronie od 2019-06-12

12/06/2019 r.

Jung Idysz

Grupa Jung Idysz i żydowska awangarda artystyczna w 20-leciu międzywojennym. Idee – Postawy – Relacje. Konferencja naukowa

W dniach 12 i 13 czerwca w godz. 10:00-18:00 odbędzie się konferencja naukowa „Grupa Jung Idysz i żydowska awangarda artystyczna w dwudziestoleciu międzywojennym. Idee – Postawy – Relacje”, będąca częścią przedsięwzięcia związanego z otwarciem ekspozycji czasowej  „Ekspresje Wolności. Bunt i Jung Idysz – wystawa, której nie było…” (12 czerwca-29 września 2019), zaaranżowanej w przestrzeni wystaw czasowych w Pałacu Izraela Poznańskiego.

Zaproszenie na Seminarium Pracowni Społeczności Wielkomiejskich

Na stronie od 2019-06-08

18/06/2019 r.

Przestrzeń żydowska w dawnej i współczesnej Polsce

Produkcja przestrzeni żydowskiej w dawnej i współczesnej Polsce. Przestrzeń miejska, modernizacja i antysemityzm

Seminarium Pracowni Społeczności Wielkomiejskich poprowadzą Konrad  Matyjaszek (Instytut Slawistyki PAN), Helena Datner (Żydowski Instytut Historyczny) oraz Gabriela Świtek (Instytut Historii Sztuki UW).

Na stronie od 2019-06-08

08/06/2019 r.

Landscape with a Synagogue

The (Un-)Lost Tradition of Polish Synagogue Architecture, Mikołaj Gliński,Culture.pl.A look at the development of Polish synagogue architecture – and its untimely end. What is a ‘Polish’ synagogue?

Pamięć - znicze

Na stronie od 2019-06-06

10/04/1998 r.

We Remember: A Reflection on the Shoah

This century has witnessed an unspeakable tragedy, which can never be forgotten: the attempt by the Nazi regime to exterminate the Jewish people, with the consequent killing of millions of Jews. Women and men, old and young, children and infants, for the sole reason of their Jewish origin, were persecuted and deported. Some were killed immediately, while others were degraded, ill-treated, tortured and utterly robbed of their human dignity, and then murdered. Very few of those who entered the Camps survived, and those who did remained scarred for life. This was the Shoah. It is a major fact of the history of this century, a fact which still concerns us today.

Obraz zatytułowany Simchat Tora (heb. Radość Tory) namalowany został przez Tadeusza Popiela pod koniec XIX w.

Na stronie od 2019-06-06

06/06/2019 r.

Bella Szwarcman-Czarnota: Szemini Aceret i Simchat Tora

„Gdybym był Goethem – pisał Szalom Alejchem, wielki klasyk literatury jidysz – klnę się, że nie opisałbym cierpień młodego Wertera. Raczej opisałbym zmartwienia biednego młodzieńca, śmiertelnie zakochanego w córce kantora. Gdybym zaś był Heinem, za Boga bym nie opiewał nocy florenckiej. Już prędzej opiewałbym noc Simchat Tora, gdy Żydzi odprawiają hakafot [procesje],a młode kobiety i piękne dziewczęta zbierają się w bóżnicy razem z mężczyznami. W Simchat Tora jest to dozwolone. Całują Torę, skaczą, krzyczą i piszczą we wszelkich tonacjach”.

Na stronie od 2019-06-06

26/10/2017 r.

Rok Reformacji - 2017

Mówi Ewa Jóźwiak, prezeska Kościoła Ewangelicko Reformowanego w Polsce:
Pierwsi reformatorzy byli dziećmi swojej epoki i powielali to myślenie, które było obecne w ówczesnym katolicyzmie. Myśleli i liczyli na to, że Żydów da się nawrócić na chrześcijaństwo. Tak było w przypadku Marcina Lutra, który w początkowym okresie był bardzo optymistycznie nastawiony.
Zmienił to nastawienie, gdy okazało się, że Żydzi nie są zainteresowani nawróceniem i jego marzenie, że żydzi staną się częścią Kościoła chrześcijańskiego spełzło na niczym. Mało tego osoby, które opowiadały się za reformacją, za myślami Lutra i jego teologią zaczęły obchodzić szabat zamiast niedzieli. Spowodowało bardzo duże, delikatnie mówiąc, rozdrażnienie tego reformatora. Opublikował wówczas kilka pism, w których się bardzo niepochlebnie wyrażał na temat Żydów i ich religii

Polska Rada Chrześcijan i Żydów - fragment logo

Na stronie od 2019-06-06

01/01/1990 r.

Kim jesteśmy

Celem Rady jest działalność zmierzająca do wzajemnego zrozumienia chrześcijan i Żydów, przezwyciężenie stereotypów, szerzenie tolerancji i pogłębianie kontaktów międzyreligijnych.

Jerzy Kluger w towarzystwie Jana Pawła II

Na stronie od 2019-06-06

02/12/2003 r.

Jerzy Kluger - Człowiek Pojednania 2003

Dnia 2 grudnia 2003 roku o godz. 15.30 w Cafe Ejlat, Al. Ujazdowskie 47 w Warszawie odbyła się konferencja prasowa poświęcona uroczystości przyznania tytułu Człowieka Pojednania nadawanego corocznie przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów dla osób szczególnie zasłużonych dla dialogu chrześcijańsko- żydowskiego w uznaniu ich wyjątkowego wkładu w dzieło zbliżenia, lepszego zrozumienia i pojednania chrześcijan i Żydów w Polsce.

Jan Nowak Jeziorański

Na stronie od 2019-06-06

06/06/2019 r.

Jan NowakJezioranski

p>I dzisiaj, starając się walczyć wspólnie, wspólnie: Polacy i Żydzi, o to pojednanie, pamiętajmy, że po jednej i po drugiej stronie są ludzie dobrej woli. Że droga do pojednania polega na tym, abyśmy podali sobie ręce i wspólnie szukali najlepszych metod, najlepszych skutków pokonywania nienawiści, uprzedzeń, podejrzeń, które wyrządzają krzywdę i jednym, i drugim. Dziękuję.

Stanisław Krajewski  - Wspólne psalmy

Na stronie od 2019-06-06

06/06/2019 r.

Stanisław Krajewski - Wspólne psalmy

Nade wszystko przemawia do nas egzystencjalny wymiar psalmów. Niektóre spośród najgłębszych ludzkich spraw są w nich wyrażone w sposób do przyjęcia zarówno dla Żydów, jak dla chrześcijan, dla osób religijnych i niewierzących, osób poszukujących i antyreligijnych. (Sądzę, że to samo można powiedzieć o całej Biblii hebrajskiej, ale w psalmach dostrzec to można najłatwiej.)