Kronika Wydarzeń Bieżących

Yad-Vashem

Na stronie od 2008-01-28

28 stycznia 2008 r.

Matka Gertruda wśród Sprawiedliwych

Komunikat był lakoniczny. Niniejszym zaświadcza się, że Rada do spraw Sprawiedliwych wśród Narodów Świata przy Instytucie Pamięci Narodowej Yad Vashem, po zapoznaniu się ze złożoną dokumentacją, postanowila 22 lipca 2007 roku odznaczyć Gertrudę Marciniak medalem "Sprawiedliwych wśród Narodów Świata" w dowód uznania, że z narażeniem własnego życia ratowała Żydów prześladowanych w latach okupacji hitlerowskiej. Imię Jej uwiecznione będzie na honorowej tablicy w Parku Sprawiedliwych wśród Narodów Świata na Wzgórzu Pamięci w Jerozolimie.

PRChiZ, logo - fragment

Na stronie od 2008-01-17

17 stycznia 2008 r.

Słowo Przewodniczącego Rady Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego na XI Dzień Judazimu

(...) Jednak na płaszczyźnie relacji międzyreligijnych naczelną rangę ma dialog z judaizmem. Jego istotnymi momentami konstytutywnymi są: soborowa deklaracja Nostra aetate (: "Zgłębiając tajemnicę Kościoła, ten święty Sobór pamięta o więzi, jaką został duchowo złączony lud Nowego Przymierza z potomstwem Abrahama. (...) według Apostoła (Pawła), Żydzi (...) pozostają umiłowanymi dla Boga, który nie żałuje swoich darów i wezwania".), liczne wypowiedzi papieży, zwłaszcza Jana Pawła II, na temat relacji chrześcijańsko-żydowskich (: Religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym. (...) Jesteście naszymi umiłowanymi braćmi i - można powiedzieć - naszymi starszymi braćmi"

Rekolekcje u progu Auschwitz 6-7 XII 2007

Na stronie od 2007-12-07

7 grudnia 2007 r.

Rekolekcje u progu Auschwitz 6-7 XII 2007

W ostatnich latach w rekolekcjach Adwentowych towarzyszyła nam często duchowo Edyta Stein. Ponieważ w rocznicę jej śmierci 9 sierpnia organizowane są rekolekcje poświęcone jej osobie, chcielibyśmy w Adwencie spróbować pójść krok dalej w kierunku dialogu i refleksji chrześcijańsko - żydowskiej.

Żyd

Na stronie od 2007-11-28

28 listopada 2007 r.

Żydzi pomiędzy Izraelem i Europą 28-11-2007

Austriackie Forum Kultury w Warszawie i Katedra Erazma z Rotterdamu Uniwersytetu Warszawskiego zapraszaja na dyskusję panelowa w ramach debat PANSTWO BOZE pt. „Ziemia obiecana– Żydzi pomiędzy Izraelem i Europą”

Synagoga et Ecclesia

Na stronie od 2007-11-10

10 listopada 2007 r.

Judaizm i chrześcijaństwo. Różne drogi do jednego Boga

10 listopada, Warszawa, Dominikańskie Duszpasterstwo Akademickie, we współpracy z Forum św. Wojciecha i Klubem Inteligencji Katolickiej zaprasza wszystkich na drugie spotkanie z cyklu Areopag na Freta zatytułowane: "Judaizm i chrześcijaństwo. Różne drogi do jednego Boga", które rozpocznie się o godzinie 17:00, 10 listopada 2007r. (sobota) w Sali Prowincjalskiej klasztoru OO. Dominikanów przy ulicy Freta 10 w Warszawie. Spotkanie ma na celu ukazanie podobieństw i różnic w duchowości żydowskiej i chrześcijańskiej, oraz podejmowanych form dialogu.

Odkrywanie Izraela

Na stronie od 2007-10-16

16 października 2007 r.

Ks. Grzegorz Ignatowski - Odkrywanie Izraela

"Wobec (...) słów Papieża trzeba zapytać o relację między chrześcijaństwem a współczesnym judaizmem. Nie wystarcza już dziś przedsoborowa teologia, która, dostrzegając pewne pozytywne elementy w starożytnym judaizmie, uparcie twierdziła, że jego rola ograniczała się wyłącznie do przygotowania świata na przyjście Zbawiciela."

Rabin Irving Greenberg

Na stronie od 2007-10-16

16 października 2007 r.

Rabin Irving Greenberg

Rabin Greenberg jest znany jako autor refleksji o roli Holokaustu. Jako teolog chrześcijaństwa i relacji żydowsko-chrześcijańskich - praktyk dialogu między judaizmem a chrześcijaństwem (od lat 1960-tych) oraz teoretyk pluralizmu religijnego.

Rabin Irving Greenberg

Na stronie od 2007-10-16

16 października 2007 r.

Rabin Irving Greenberg Człowiekiem Pojednania za rok 2007

Wystąpienie rabina Irvinga Greenberga wygłoszone 16 października 2007 r. po otrzymaniu honorowego tytułu "Człowiek Pojednania 2007" przyznawanego przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów osobom spoza Polski, które są szczególnie zasłużone dla dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce, w uznaniu ich wyjątkowego wkładu w dzieło zbliżenia, lepszego poznania i pojednania chrześcijan i Żydów w Polsce.

Zbigniew Nosowski

Na stronie od 2007-10-11

11 października 2007 r.

Zbigniew Nosowski - Moja droga do dialogu

Urodziłem się w roku, w którym postawiono mur berliński. Może zatem bardziej oczywiste byłoby, gdybym uważał istnienie murów między ludźmi za rzecz naturalną i nie wymagającą wytłumaczenia. Ja wolę jednak, żeby tych murów było jak najmniej, żeby ludzie się różnili, ale nie odgradzali się od siebie; żeby różnice między ludźmi różnych wyznań, religii, kultur i narodów stawały się dla nich raczej wzbogaceniem niż zagrożeniem. A jeśli mury istnieją, to bardzo lubię je stopniowo rozbierać: nie gwałtownie burzyć, lecz cegiełka po cegiełce obniżać ich poziom i w ten sposób przyczyniać się do tego, by zanikały…

Tora

Na stronie od 2007-10-11

11 października 2007 r.

Radość Tory – wspólna radość, wspólna Tora

Dzisiaj pragniemy proklamować wspólną „radość Tory” z udziałem i Żydów, i chrześcijan, przede wszystkim oczywiście katolików, bo jesteśmy tu, w katolickim kościele (bardzo dziękujemy gospodarzom za zaproszenie), nie mówiąc już o tym, że jesteśmy w Polsce, która jest – zwłaszcza w obecnej, powojennej fazie swojego istnienia – w przeważającym stopniu katolicka. Oczywiście nasze spotkanie nie jest ani świętem żydowskim, ani świętem katolickim . Jest to unikalna – w skali światowej – uroczystość stworzona przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów.

"The Feast of the Rejoicing of the Law at the Synagogue in Leghorn" (Solomon Alexander Hart/The Jewish Museum)

Na stronie od 2007-10-11

11 października 2007 r.

Wspólna Radość Tory 2007

Sympozjum teologiczne oraz modlitewne spotkanie chrześcijan i Żydów

Ecclesia

Na stronie od 2007-10-11

11 października 2007 r.

Aneta Gawkowska - "Być katoliczką, być feministką"

A zatem Kościół jest kobietą, bo tak jak idealna kobieta, ma się w pełni otworzyć i oddać Ukochanemu, przyjąć miłość Boga, czyli dać się obdarować Bogu Nim samym. Oddać mu siebie, czyli pozwolić Jemu dać Siebie. To jest poddaństwo kobiet, o jakie chodzi ostatecznie w Kościele, czyli we wspólnocie ludzi spełniających wolę Boga: poddać się, czyli w pełni się oddać Miłującemu i Umiłowanemu. Na wzór Kobiety wszyscy wezwani są do takiego p/oddania siebie doskonałej Osobowej Miłości, do radosnej, aktywnej i twórczej chrześcijańskiej ekstazy.