Kronika Wydarzeń Bieżących

Marsz Modlitwy Szlakiem Pomników Getta Warszawskiego

Na stronie od 2007-04-15

15 kwietnia 2007 r.

Marsz Modlitwy Szlakiem Pomników Getta Warszawskiego

Oseh shalom beem'roh'mahv, hu ya'aseh szalom aleynu v'al kohl yisrael v'eemru: Amein. Ten, który sprawia pokój na wysokościach, oby zesłał pokój i dla nas, i dla całego Izraela. Mówcie: Amen.

Legendy Krwi, Mord Rytualny

Na stronie od 2007-04-04

4 kwietnia 2007 r.

"Mord rytualny"

W katedrze sandomierskiej i tamtejszym kościele św. Pawła znajdują się XVIII- wieczne obrazy Karola de Prêvot przedstawiające Żydów dokonujących tzw. mordu rytualnego. Parę lat temu malowideł sandomierskich dotyczyła ożywiona dyskusja prasowa, której aktywnym uczestnikiem był zmarły niedawno jezuita, o. Stanisław Musiał. Został on wówczas oskarżony, że zabiegając o usunięcie z kościołów obrazów, zasiewa w świadomości sandomierzan ziarna przesądu o krwi, wcześniej tam nieobecne.

Mszał

Na stronie od 2007-04-01

1 kwietnia 2007 r.

WIELKOPIĄTKOWA MODLITWA ZA ŻYDÓW W MSZALE RZYMSKIM

Oremus et pro Judaeis , ut, ad quos prius locutus est Dominus Deus noster, eis tribuat in sui nominis amore et in sui foederis fidelitate proficere. (Oratio in silentio. Deinde sacerdos:)
Omnipotens sempiterne Deus, qui promissiones tuas Abrahae eiusque semini contulisti, Ecclesiae tuae preces clementer exaudi, ut populus acquisitionis prioris ad redemptionis mereatur plenitudinem pervenire.

My, Europejczycy, uznajemy wysoką godność każdego człowieka, jego niezbywalne prawo do życia, do wolności i do godnego uczestnictwa w dziedzictwie kultury

Na stronie od 2007-03-07

7 marca 2007 r.

Deklaracja Europejska Chrześcijan, Żydów i Muzułmanów

My, Europejczycy, uznajemy wysoką godność każdego człowieka, jego niezbywalne prawo do życia, do wolności i do godnego uczestnictwa w dziedzictwie kultury (...)
Chcemy budować Europę, w ktorej cenione będą wszystkie kultury oraz nastąpi powszechne uznanie podstawowych wartości zawartych w Dekalogu

Trzy religie abrahamiczne

Na stronie od 2007-03-07

7 marca 2007 r.

ZIEMIA ŚWIĘTA (lub JEROZOLMA) - NASZA WSPÓLNA OJCZYZNA

Nic na to nie poradzimy - jesteśmy z tą ziemią związani. Dla wyznawców trzech religii jest to ziemia szczególna - nie da się od niej uciec, nie da się o niej zapomnieć. Dla wszystkich z nas jest to Ojczyzna, choć nie w ten sam sposób. Nie możemy nie czuć się za nią odpowiedzialni. Nie możemy zapomnieć, że jest to także źródło konfliktów, które mają znaczenie dla całego świata. Stefan Wikanowicz

Jedwabne

Na stronie od 2006-07-23

23 lipca 2006 r.

Mesjasz w Łomżyńskiem

W weekend po 10 lipca władze miasteczka zapraszają obywateli na „Dni Jedwabnego". Czy to święto może się prawdziwie udać, jeśli pominie się historię własnego miasta? Jaki komunikat wysyłają starsi tej społeczności młodym, skoro kilka dni wcześniej nie płaczą wspólnie z Synagogą nad losem jedwabieńskich Żydów?

Kościół Dzieciątka Jezus w Warszawie na Żoliborzu

Na stronie od 2003-10-27

27 października 2003 r.

Wspólna Radość Tory 2003

Chrześcijanie i żydzi modlili się wspólnie z okazji święta Simchat Tora (Radość Tory) w katolickim kościele Dzieciątka Jezus w Warszawie.

Także Żydzi dowiedzieli się wówczas, że chrześcijanie chcą zmienić sposób postrzegania judaizmu i narodu żydowskiego

Na stronie od 2002-11-27

27 listopada 2002 r.

Bez gniewu i podejrzeń

Tak w języku angielskim, jak i polskim funkcjonuje powiedzenie: „lepiej późno niż wcale”. Odwlekanie napisania „Dabru Emet” było podyktowane także i tym, że wielu chrześcijan musiało się oswoić z rewolucją, jaką przyniosły uchwały soborowe. Wiązało się to nie tylko ze zmianą postrzegania nas przez chrześcijan. Także Żydzi dowiedzieli się wówczas, że chrześcijanie chcą zmienić sposób postrzegania judaizmu i narodu żydowskiego.

Spór o Oświadczenie amerykańskich teologów o stosunku chrześcijaństwa do judaizmu

Na stronie od 2002-11-17

17 listopada 2002 r.

Ks. John T Pawlikowski - Misja do Żydów

Cieszę się z możliwości odpowiedzenia doktorowi Piotrowi Sikorze na jego drugą refleksję na temat oświadczenia „Święty obowiązek”. Osoby odpowiedzialne za powstanie tego tekstu istotnie uważają go za dokument roboczy, który domaga się dalszych rozważań.

Stosunek chrześcijaństwa do judaizmu

Na stronie od 2002-11-10

10 listopada 2002 r.

Co się zmieniło w Kościele?

W 43 numerze „Tygodnika” ukazał się mój artykuł, w którym wyrażałem wątpliwości wobec niektórych tez, zawartych w deklaracji pt.: „Święty obowiązek”. (Dokument, sygnowany przez grupę uczonych amerykańskich zajmujących się dialogiem chrzescijańsko-żydowskim, został opublikowany w 40 numerze „TP”). Do moich wątpliwości ustosunkowali się księża Michał Czajkowski i John Pawlikowski OSM. Ich wypowiedzi wymagają jednak komentarza. Dotyczy to zwłaszcza tekstu ks. Pawlikowskiego.

Czy Żydzi potrzebują Jezusa jako Zbawiciela?

Na stronie od 2002-10-27

27 października 2002 r.

Niech teologowie myślą

Historyczne, ośmiopunktowe Oświadczenie żydowskie na temat chrześcijan i chrześcijaństwa „Dabru emet” z 10 września 2000 roku nie spotkało się z pełną aprobatą wszystkich Żydów. Przede wszystkim kwestionowano stwierdzenie, że „nazizm nie jest nieuniknionym rezultatem chrześcijaństwa” (p. 5) i że „chrześcijanie poznają Boga i służą Mu poprzez Jezusa Chrystusa i tradycję chrześcijańską” (p. 6).

Spór o Oświadczenie amerykańskich teologów: czy Żydzi potrzebują Jezusa jako Zbawiciela?

Na stronie od 2002-10-27

27 października 2002 r.

Wątpliwości

Oświadczenie amerykańskiej Grupy Uczonych Chrześcijańskich ds. Stosunków Chrześcijańsko-Żydowskich pt. „Święty obowiązek. Przemyśleć na nowo relację wiary chrześcijańskiej do Żydów i judaizmu” ( zamieszczone w „TP” nr 40/2002) jest dokumentem ważnym i inspirującym. Należy go traktować – zresztą zgodnie z intencjami sygnatariuszy – jako punkt wyjścia, a nie ostatnie słowo w dyskusji. Dlatego chcę zwrócić uwagę na pewne trudności towarzyszące lekturze Oświadczenia. Pojawiają się one we fragmencie dla chrześcijanina najważniejszym, dotyczącym Jezusa z Nazaretu.