Materiały edukacyjne

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

14 lipca 2019

Katecheza o Żydach i judaizmie

Zważywszy na te niepowtarzalne stosunki istniejące między chrześcijaństwem i judaizmem „związane na płaszczyźnie samej ich własnej tożsamości" (Jan Paweł II, 6 marca 1982 r.), stosunki, „które opierają się na Bożym planie Przymierza" (tamże), Żydzi i judaizm nie powinni zajmować miejsca przypadkowego i marginalnego w katechezie i głoszeniu słowa Bożego, lecz ich nieodzowna obecność musi być organicznie w nie włączona. - z dokumentu "Żydzi i judaizm w głoszeniu słowa Bożego i katechezie Kościoła katolickiego"

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

14 lipca 2019

Z projektów edukacyjnych w Polsce i na świecie

"...wciąż jeszcze w wielu miejscach, zwłaszcza tam, gdzie przed wojną polscy Żydzi stanowili większość mieszkańców, istnieją uprzedzenia i negatywne stereotypy powielane przez pokolenia. Bardzo często wynikają one z braku podstawowej wiedzy o związkach chrześcijaństwa z judaizmem. Jednocześnie w tych właśnie środowiskach księża i katecheci są szczególnie szanowani i często stają się liderami swoich społeczności. Mają rzeczywisty wpływ na kształtowanie ich postaw i zachowań."
Z edukacyjnego projektu Laboratorium "Więzi" "Korzenie" skierowanego do księży, seminarzystów i katechetów, pogłębiający wiedzę o żydowskich korzeniach chrześcijaństwa i współczesnym nauczaniu Kościoła katolickiego o Żydach i judaizmie.

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

20 października 2019

Materiały i pomoce edukacyjne

"Nauczanie o Holokauście jest często traktowane jako potencjalny sposób kształtowania postaw młodzieży poprzez przekazywanie wiedzy. W wielu krajach - a po transformacji ustrojowej również w Polsce - lekcje o Holokauście stały się pełnoprawną częścią nauczania historii w szkołach. Mimo że bardzo rzadko prowadzi się ewaluację tego obszaru edukacji, nieliczne badania testujące efektywność nauczania o Zagładzie w polskiej szkole pokazują, że nie osiąga ono pożądanych rezultatów ani w zakresie przekazywania wiedzy, ani kształtowania postaw."
"Stracone szanse? Wpływ polskiej edukacji o Zagładzie na postawy wobec Żydów." Marta Witkowska, Anna Stefaniak, Michał Bilewicz. Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii. Psychologia Wychowawcza, NR 5/2014

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

14 lipca 2019

Grzech antyjudaizmu, grzech antysemityzmu

"(...) w świecie chrześcijańskim - jednak nie w Kościele jako takim - zbyt długo krążyły błędne i niesprawiedliwe interpretacje Nowego Testamentu dotyczące narodu żydowskiego i jego domniemanej winy, wywołując uczucia wrogości w stosunku do tego narodu. Przyczyniły się one do uśpienia wielu sumień; stąd też, gdy nad Europą przetoczyła się fala prześladowań czerpiących inspirację z pogańskiego antysemityzmu, który w swej istocie jest też antychrześcijański, obok chrześcijan, którzy uczynili wszystko dla ratowania prześladowanych aż do narażenia własnego życia włącznie, było też wielu takich, których opór duchowy nie był na miarę tego, czego ludzkość mogła oczekiwać od uczniów Chrystusa." - z przemówienia Jana Pawła II do uczestników sympozjum "Korzenie antyjudaizmu w środowisku chrześcijańskim"

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

20 października 2019

Chrześcijańska teologia współczesnego judaizmu

"Kościół katolicki nie przewiduje jakiejkolwiek instytucjonalnej misji skierowanej ku Żydom" (...) "Pierwszym celem dialogu jest pogłębienie wzajemnej wiedzy o Żydach i chrześcijanach. Można kochać jedynie to, czego się stopniowo nauczyło a można poznać prawdziwie i dogłębnie tylko to, co się kocha. Tej pogłębionej znajomości towarzyszy wzajemne ubogacenie, na mocy którego partnerzy dialogu stają się odbiorcami darów" - z "Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne" (Rz 11,29). Komisja ds. Kontaktów Religijnych z Judaizmem Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. / 10.12.2015./

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

20 października 2019

Żydowska teologia chrześcijaństwa

"Jak Majmonides i Juda Halewi1 uznajemy, że chrześcijaństwo nie jest ani wynikiem przypadku, ani błędu, ale jest rezultatem woli Bożej i darem dla narodów. Rozdzielając judaizm i chrześcijaństwo B-g chciał rozdzielić partnerów, którzy w istotny sposób różnią się teologicznie, ale nie chciał, by byli oni wrogami. " - z Oświadczenia rabinów ortodoksyjnych na temat chrześcijaństwa z 3 XII 2015 - "Czynić wolę naszego Ojca w niebie: ku partnerstwu Żydów i chrześcijan".

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

3 czerwca 1998

W sprawie Judaizmu

Lud świadectwa

Od roku 1972 Kościół prawosławny rozpoczął dialog z judaizmem, prowadzony na najwyższym poziomie akademickim. Celem jest po prostu lepsze wzajemne zrozumienie. Zarówno my, chrześcijanie, jak i Żydzi – mówi Patriarcha – mamy korzenie w tej samej glebie, jesteśmy posłuszni temu samemu Dekalogowi. Objawienie Prawa na Górze Synaj stanowiło przełomowy moment w dziejach ludzkości. Prawo to sprowadzało się w istocie do dwóch fundamentalnych zakazów: bałwochwalstwa i zabijania. Humanizowało ono człowieka, chroniło go przed magiami i aktami przemocy. Na pewno nie usuwało z jego losu ośc...