Mit mordu rytualnego

Obraz Karola de Prevot w katolickiej katedrze w Sandomierzu, przedstawiający rzekomy żydowski „mord rytualny”

Na stronie od 2021-07-23

30 czerwca 2021 r.

Aby Bóg i Pan nasz zdarł zasłonę z ich serc

„Komisja Dyscyplinarna Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (…) aprobując de facto wypowiadanie przez ks. Guza absurdalnych oskarżeń wobec Żydów, nadaje antysemickiemu zmyśleniu pozór wiarygodności” – pisze w najnowszej JEDNOCIE Joanna Auron-Górska.

Blood Libel: The Ritual Murder Accusation at the Limit of Jewish History

Na stronie od 2021-05-18

31 grudnia 2013 r.

Blood Libel: The Ritual Murder Accusation at the Limit of Jewish History

The story begins with the discovery of a child’s body. Most commonly it is a boy, though occasionally it could be more than one child, or a girl. The body might be discovered in a sewer drainage ditch, perhaps in a wood. The setting is generally a medieval town. The child is a Christian and he is young. He could be two years old or twelve. He might have been missing for days, or just overnight. But the body’s discovery is only the beginning. What happens afterward hinges on religious hostility and the misunderstandings it has often fed between Christian... Hannah R. Johnson, OPEN ACCESS

Blood Libel: On the Trail of Antisemitic Myth

Na stronie od 2021-05-10

7 kwietnia 2021 r.

Blood Libel: On the Trail of Antisemitic Myth

The book explores the medieval myth that Jews murder Christian children to use their blood— and its surprising persistence over centuries, cultures, and continents. The invention and development of printed media contributed to widespread dissemination of the myth, turning it into a “persistent template of hate”: from mid-12th-century monastic manuscripts to the Facebook group “Jewish Ritual Murder,” shut down in 2014, and beyond.

Legendy o krwi – mordy rytualne

Na stronie od 2021-05-10

10 maja 2021 r.

Legendy o krwi – mordy rytualne

Wykłady przybliżają problem posądzeń o morderstwa na tle religijnym i ich konsekwencje dla Żydów od średniowiecza do XX wieku. Cykl wykładów stanowi klucz do zrozumienia w jaki sposób w dzisiejszych czasach funkcjonują legendy w pamięci zbiorowej społeczeństwa.
Prof. Tokarska-Bakir poruszyłą temat pogromów powojennych inspirowanych blood libel (mordami rytualnymi) – wśród nich pogromu kieleckiego, o którym pisze w swojej książce „Pod klątwą: społeczny portret pogromu kieleckiego”.

Na stronie od 2021-05-09

23 grudnia 2020 r.

Pogrom Kielecki. Polski antysemityzm po Zagładzie

Wykład prof. Pawła Stachowiaka. Klub Tygodnika
- Przebieg zdarzeń
- Postawy, interpretacje i komentarze współczesne
- Postawa episkopatu
- Postawa Państwa
- Biskup Kubina - jedyny sprawiedliwy
- mit mordu rytualnego
- Społeczeństwo/ludność/uczestnicy/zwykli ludzie
- Do dzisiaj
- Polski antysemityzm po Zagładzie
- Episkopat - problem z empatią wciąż aktualny

Na stronie od 2021-04-20

20 kwietnia 2021 r.

Legendy krwi, mit mordu rytualnego

"Wszelkie twierdzenia o istnieniu mordów rytualnych są kłamstwem. Nikt ze społeczności chrześcijańskiej ani w Kielcach, ani gdzie indziej w Polsce nie został skrzywdzony przez Żydów dla celów religijnych i rytualnych. Nie jest nam znany ani jeden wypadek porwania dziecka chrześcijańskiego przez Żydów. Wszystkie szerzone w tej materii wiadomości i wersje są wymysłem świadomym zbrodniarzy lub nieświadomym - ludzi obałamuconych i zmierzają do wywołania zbrodni". Bp Teodor Kubina po pogromie kieleckim 1946.

Kishineff Massadre

Na stronie od 2021-04-07

7 kwietnia 2021 r.

ГОДОВЩИНА КИШИНЕВСКОГО ПОГРОМА

Предлогом к погрому стал кровавый навет, евреев обвинили в убийстве мальчика в Дубоссарах. Антисемитская пропаганда использовала это для призывов к мести. Погром начался в воскресенье, 6 апреля и продолжался три дня. В результате было убито 49 человек, около 600 ранено, треть зданий, принадлежащих евреям, была разрушена или повреждена.

Ilustracja z książki: Frederik to Gaste, „Prawda o żydowskich mordach rytualnych”, Warszawa 1943. Zbiory Biblioteki Narodowej / Polona.pl

Na stronie od 2021-04-07

7 kwietnia 2021 r.

Oszczerstwo krwi – sprawa aktualna?

Oficjalne oświadczenia płynące z Watykanu są jednoznaczne: „nigdy nie było żydowskiego mordu rytualnego”. Jednak nie wszyscy katolicy są o tym przekonani - Stanisław Krajewski

Mord rytualny – obraz olejny Karola de Prevot (ok. 1670–1737) należący do cyklu „Martyrologium Romanum”. Przedstawia rzekomy mord rytualny dokonywany przez żydów. Jest eksponowany w katedrze

Na stronie od 2021-04-06

2 października 2008 r.

Legendy o krwi. Antropologia przesądu

Na portalu academia.edu prof. Joanna Tokarska-Bakir udostępniła w otwartym dostępie książkę pod tytułem „Legenda o krwi. Antropologia przesądu”.
Ksiązkę można znaleźć również w zasobach strony internetowej Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów.
Pani Profesor, dodała komentarz: "Otwieram tę książkę dla publiczności w związku z oświadczeniem komisji dyscyplinarnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z 30 marca 2021, w którym twierdzenie o blood libel uznano za "element nierozstrzygniętej ciągle dyskusji naukowej”.

Происхождение кровавого навета

Na stronie od 2021-04-01

1 kwietnia 2021 r.

Происхождение кровавого навета

Христианский ребенок пропал или найден мертвым. Все упорнее ходят слухи, что виновна в этом соседняя община – странные люди, известные своими демоническими обычаями. Они «явно» похитили ребенка, чтобы сделать с ним нечто ужасное – может быть, даже выкачать из него всю кровь, чтобы выпить ее.

судебный процесс

Na stronie od 2021-03-12

12 marca 1911 r.

Странная история дела Бейлиса

В октябре 1913 года в Киеве закончился судебный процесс, вошедший в историю под названием "Дело Бейлиса" процесс, расколовший российское общество на сторонников и противников обвинительного приговора по отношению к еврею Менделю Бейлису.

"...wywiózł, aby jak zwierzę drapieżne rozkoszować się twoją krwią niewinną..."

Na stronie od 2020-12-08

18 października 2020 r.

W Kościele prawosławnym na Podlasiu kult św.Gabriela Zabłudowskiego z legendą krwi - mitem mordu rytualnego w tle

Gabriel Gowdela urodził się w roku 1684 we wsi Zwierki pod Białymstokiem. 11 kwietnia 1690 roku, przed świętem prawosławnej Paschy, został w niewyjaśnionych okolicznościach zamordowany. Podejrzewano unitów, ostatecznie jednak o mord rytualny oskarżono żydowskiego arendarza Szutkę. Mimo, że sąd go uniewinnił, przekonanie o jego sprawstwie utrzymuje się do tej pory.

Ks. Tadeusz Guz. Fot. Nasz Dziennik / YouTube

Na stronie od 2020-12-06

6 grudnia 2020 r.

Sprawa aktywności wykładowej ks. prof. Tadeusza Guza dotyczącej Żydów i judaizmu (do grudnia 2020)

„Nie widzimy możliwości, aby punktem wyjścia spotkania była jakakolwiek akceptacja działalności Księdza Profesora we wspomnianych mediach masowych w odniesieniu do głoszonych tez dotyczących wspomnianego zagadnienia mordu rytualnego. W przekonaniu bowiem naszych mocodawców, sposób działania Księdza Profesora Tadeusza Guza może jedynie budzić głęboką troskę i zasługuje na słowa najsurowszej krytyki formułowanej po to, by uzmysłowić Księdzu Profesorowi, że Jego działanie w tym zakresie może być społecznie szkodliwe”.

Legendy Krwi, Mord Rytualny

Na stronie od 2007-04-04

4 kwietnia 2007 r.

"Mord rytualny"

W katedrze sandomierskiej i tamtejszym kościele św. Pawła znajdują się XVIII- wieczne obrazy Karola de Prêvot przedstawiające Żydów dokonujących tzw. mordu rytualnego. Parę lat temu malowideł sandomierskich dotyczyła ożywiona dyskusja prasowa, której aktywnym uczestnikiem był zmarły niedawno jezuita, o. Stanisław Musiał. Został on wówczas oskarżony, że zabiegając o usunięcie z kościołów obrazów, zasiewa w świadomości sandomierzan ziarna przesądu o krwi, wcześniej tam nieobecne.