Materiały edukacyjne

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

15/04/2021 r.

Religia i przemoc

"Mechanizm jest wciąż ten sam. Wystarczy, by był „inny-niż-ja”, aby go znienawidzić. Ważne, by w odpowiednim czasie przypisać temu innemu jakieś zło, np. fakt, że dziedziczy winę za zamordowanie Chrystusa." - ks. Andrzej Draguła

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

15/04/2021 r.

Tora - komentarze

Bella Szwarcman-Czarnota
Stanisław Krajewski
Paweł Śpiewak
Konstanty Gebert
Spotkania w POLIN - omawianie spraw istotnych dla współczesnego człowieka w nawiązaniu do fragmentów Tory

"Synagoga and Ecclesia in Our Time" by Joshua Koffman - Sculpture to Mark 50 Years of New Catholic-Jewish Relationship

15/04/2021 r.

Chrześcijańska teologia współczesnego judaizmu

"Kościół katolicki nie przewiduje jakiejkolwiek instytucjonalnej misji skierowanej ku Żydom" (...) "Pierwszym celem dialogu jest pogłębienie wzajemnej wiedzy o Żydach i chrześcijanach. Można kochać jedynie to, czego się stopniowo nauczyło a można poznać prawdziwie i dogłębnie tylko to, co się kocha. Tej pogłębionej znajomości towarzyszy wzajemne ubogacenie, na mocy którego partnerzy dialogu stają się odbiorcami darów" - z "Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne" (Rz 11,29). Komisja ds. Kontaktów Religijnych z Judaizmem Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. / 10.12.2015./

"Synagoga and Ecclesia in Our Time" by Joshua Koffman - Sculpture to Mark 50 Years of New Catholic-Jewish Relationship

15/04/2021 r.

Żydowska teologia chrześcijaństwa

"Jak Majmonides i Juda Halewi1 uznajemy, że chrześcijaństwo nie jest ani wynikiem przypadku, ani błędu, ale jest rezultatem woli Bożej i darem dla narodów. Rozdzielając judaizm i chrześcijaństwo B-g chciał rozdzielić partnerów, którzy w istotny sposób różnią się teologicznie, ale nie chciał, by byli oni wrogami. " - z Oświadczenia rabinów ortodoksyjnych na temat chrześcijaństwa z 3 XII 2015 - "Czynić wolę naszego Ojca w niebie: ku partnerstwu Żydów i chrześcijan".

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

03/06/1998 r.

W sprawie Judaizmu

Lud świadectwa

Od roku 1972 Kościół prawosławny rozpoczął dialog z judaizmem, prowadzony na najwyższym poziomie akademickim. Celem jest po prostu lepsze wzajemne zrozumienie. Zarówno my, chrześcijanie, jak i Żydzi – mówi Patriarcha – mamy korzenie w tej samej glebie, jesteśmy posłuszni temu samemu Dekalogowi. Objawienie Prawa na Górze Synaj stanowiło przełomowy moment w dziejach ludzkości. Prawo to sprowadzało się w istocie do dwóch fundamentalnych zakazów: bałwochwalstwa i zabijania. Humanizowało ono człowieka, chroniło go przed magiami i aktami przemocy. Na pewno nie usuwało z jego losu ośc...

Rabin Irving Greenberg

11/10/2007 r.

Irving Greenberg "Od wzajemnej pogardy do dialogu"

Zacznę od wyznania, że skoro Bóg jest twórcą obu naszych religii i wspiera je od ponad dwóch tysięcy lat, to wierzę, że stwarzając je obie, nasz Pan nie pragnął odrzucenia jednej kosztem drugiej, ale chciał, byśmy Mu służyli jako współpracownicy w udoskonalaniu świata.

Legendy Krwi, Mord Rytualny

04/04/2007 r.

"Mord rytualny"

W katedrze sandomierskiej i tamtejszym kościele św. Pawła znajdują się XVIII- wieczne obrazy Karola de Prêvot przedstawiające Żydów dokonujących tzw. mordu rytualnego. Parę lat temu malowideł sandomierskich dotyczyła ożywiona dyskusja prasowa, której aktywnym uczestnikiem był zmarły niedawno jezuita, o. Stanisław Musiał. Został on wówczas oskarżony, że zabiegając o usunięcie z kościołów obrazów, zasiewa w świadomości sandomierzan ziarna przesądu o krwi, wcześniej tam nieobecne.