Materiały edukacyjne

„Triumf śmierci” Hieronima Boscha postrzegany jest dziś jako przeczucie wojen religijnych, które przez półtora wieku miały niszczyć Europę

02/02/2023 r.

Religia i przemoc

"Mechanizm jest wciąż ten sam. Wystarczy, by był „inny-niż-ja”, aby go znienawidzić. Ważne, by w odpowiednim czasie przypisać temu innemu jakieś zło, np. fakt, że dziedziczy winę za zamordowanie Chrystusa." - ks. Andrzej Draguła

Tora

02/02/2023 r.

Tora - komentarze

Spis treści:
- Shai Held - "Serce Tory" - Synagoga Ec Chaim
- Bella Szwarcman-Czarnota
- Rabin Avi Baumol
- Zofia Radzikowska JCC-Kraków
- Rabinka Małgorzata Kordowicz
- Stanisław Krajewski
- Paweł Śpiewak
- Konstanty Gebert
- Spotkania w POLIN - omawianie spraw istotnych dla współczesnego człowieka w nawiązaniu do fragmentów Tory
Spotkania z cyklu "Uwierzyć w Muzeum?"

Lektura - otwarta książka

14/03/2021 r.

Polecamy do przeczytania lub wysłuchania

- Bibliografia zamieszczona na stronie Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
- Bibliografie udostępniane przez ważne instytucje dialogu chrześcijańsko-żydowskiego
- Polecamy do przeczytania
- MIEJSCA DIALOGU chrześcijańsko - żydowskiego w Internecie

Auschwitz

30/06/2024 r.

Lekcja Auschwitz

E-learning
Wizyta w autentycznym Miejscu Pamięci jest unikatowym doświadczeniem edukacyjnym. Jednak osoby, które nie mogą odwiedzić byłego obozu Auschwitz, mają możliwość zapoznania się z jego historią dzięki edukacji prowadzonej przez Internet. Natomiast dla osób, które odwiedziły już to miejsce, zdalny dostęp do materiałów edukacyjnych pomoże w pogłębieniu wiedzy zdobytej podczas wizyty. E-learning może być wykorzystywany także jako pomoc w przygotowaniu do odwiedzin Miejsca Pamięci.

Papież: żydzi i chrześcijanie są braćmi, dziećmi jednego Ojca

12/12/2022 r.

Papież: Żydzi i chrześcijanie są braćmi, dziećmi jednego Ojca

Żydzi i chrześcijanie są braćmi, dziećmi jednego Ojca – przypomniał papież Franciszek podczas audiencji dla członków organizacji Przyjaźń Żydowsko-Chrześcijańska we Francji (AJCF) w 75. rocznicę jej powstania. Odwołuje się do międzynarodowej konferencji w sprawie zwalczania antysemityzmu, jaka obradowała od 20 lipca do 5 sierpnia 1947 roku w Seelisbergu w Szwajcarii z inicjatywy Międzynarodowej Rady Chrześcijan i Żydów.

Debata: Wobec zjawiska „Żydów na szczęście” w Polsce

22/04/2021 r.

Debata: Wobec zjawiska "Żydów na szczęście" w Polsce

Od kilku lat toczą się w Krakowie dyskusje na temat obecności wśród pamiątek figurek Żydów z monetami i innymi atrybutami zamożności. Coraz więcej osób zauważa powielanie przez nie stereotypów i ich negatywny wpływ na obraz naszego miasta, a także szerzej – Polski. W Krakowie podjęte zostały działania, aby to zmienić.

Bartłomiej I

03/06/1998 r.

Bartłomiej I: W sprawie Judaizmu

Od roku 1972 Kościół prawosławny rozpoczął dialog z judaizmem, prowadzony na najwyższym poziomie akademickim. Celem jest po prostu lepsze wzajemne zrozumienie. Zarówno my, chrześcijanie, jak i Żydzi – mówi Patriarcha – mamy korzenie w tej samej glebie, jesteśmy posłuszni temu samemu Dekalogowi.

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

08/03/2015 r.

Jak mówić i czytać o Zagładzie? Metodyczne wątpliwości polonisty

Problemy te wydają się szczególnie aktualne w szkole, na lekcjach języka polskiego. Pytania „dlaczego” i „jak” należy uczyć o Holokauście pozornie zostały oswojone przez szkolną dydaktykę języka polskiego czy historii. Z pewnością pomogły w tym wytyczne tzw. grupy roboczej ds. edukacji, która opracowała następujący program metodycznego „rozczytania” Holokaustu i sformułowała niepodważalne argumenty wzmacniające przekonanie o konieczności uczenia: