Kronika Wydarzeń Bieżących

abp. Gianfranco Ravasi

Na stronie od 2008-02-15

15 lutego 2008 r.

Modlitwa za Żydów nie wyraża strategii nawracania

Wielkopiątkowa modlitwa za Żydów, wprowadzona przez Benedykta XVI do przedsoborowego Mszału łacińskiego, odpowiada nauce Nowego Testamentu i Soboru Watykańskiego II.
Pisze o tym abp Gianfranco Ravasi w wydaniu dziennika „L’Osservatore Romano” z 15 lutego. Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Kultury ukazuje teologiczne znamiona wspomnianej modlitwy, podejmując zarazem dialog z reakcjami, jakie wywołała ona w środowisku żydowskim.

Kontrowersja

Na stronie od 2008-02-06

6 lutego 2008 r.

Kontrowersja w sprawie wielkopiątkowej modlitwy za Żydów

Nowy tekst wielkopiątkowej modlitwy za Żydów, opublikowany w „L’Osservatore Romano” z 6 lutego 2008 r., spotkał się z zastrzeżeniami w środowiskach, które powinny być nim najbardziej zainteresowane. Chodzi zarówno o liturgicznych tradycjonalistów, jak i o samych Żydów.

Mszał Rzymski

Na stronie od 2008-02-05

5 lutego 2008 r.

Modlitwa wiernych w liturgii Wielkiego Piątku

W nawiązaniu do Motu Proprio Summorum Pontificium w sprawie możliwości używania ostatniego przedsoborowego wydania Mszału Rzymskiego (z 1962 r.) Ojciec Święty Benedykt XVI zaaprobował nową wersję wezwania modlitwy wiernych w liturgii Wielkiego Piątku według tegoż Mszału. To nowe wezwanie winno być używane począwszy od najbliższego Wielkiego Piątku przez tych, którzy będą - zgodnie z zasadami określonymi w wyżej wspomnianym dokumencie - celebrować tę liturgię według Mszału z 1962 r.

Ks. Henryk Romanik

Na stronie od 2008-02-02

20 stycznia 2008 r.

Seminarium w Jerozolimie/Yad Vashem - 2008

Druga już grupa księży katolickich z Polski została zaproszona do Jerozolimy na seminarium naukowo-dydaktyczne wokół tematyki Holokaustu. Gospodarzem programu jest Instytut Yad Vashem, a współorganizatorami z Polski Muzeum Auschwitz-Birkenau (dr Jacek Lachendro, Paweł Sawicki – tłumacz) i Komisja KEP ds. Dialogu z Judaizmem (Bp Mieczysław Cisło, ks. dr Tomasz Adamczyk, KUL). W tegorocznej edycji (20.01.-2.02.2008) wzięło udział 27 duchownych, przełożonych i wykładowców seminariów duchownych diecezjalnych i zakonnych z całego kraju.

Ks. Andrzej Draguła i Zbigniew Nosowski. Fot. Więź

Na stronie od 2008-01-31

31 stycznia 2008 r.

Nowa wyobraźnia dialogu

Dialog – słowo ongiś bardzo modne, dziś mocno zużyte; jednym wciąż żywotnie potrzebne, przez innych dawno już odesłane do lamusa; dla jednych to istotna postawa człowieka wierzącego, dla innych synonim wyprzedawania kluczowych treści wiary, braku krytycyzmu, naiwności, utraty tożsamości, a czasami wręcz zdrady…

Yad-Vashem

Na stronie od 2008-01-28

28 stycznia 2008 r.

Matka Gertruda wśród Sprawiedliwych

Komunikat był lakoniczny. Niniejszym zaświadcza się, że Rada do spraw Sprawiedliwych wśród Narodów Świata przy Instytucie Pamięci Narodowej Yad Vashem, po zapoznaniu się ze złożoną dokumentacją, postanowila 22 lipca 2007 roku odznaczyć Gertrudę Marciniak medalem "Sprawiedliwych wśród Narodów Świata" w dowód uznania, że z narażeniem własnego życia ratowała Żydów prześladowanych w latach okupacji hitlerowskiej. Imię Jej uwiecznione będzie na honorowej tablicy w Parku Sprawiedliwych wśród Narodów Świata na Wzgórzu Pamięci w Jerozolimie.

PRChiZ, logo - fragment

Na stronie od 2008-01-17

17 stycznia 2008 r.

Słowo Przewodniczącego Rady Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego na XI Dzień Judazimu

(...) Jednak na płaszczyźnie relacji międzyreligijnych naczelną rangę ma dialog z judaizmem. Jego istotnymi momentami konstytutywnymi są: soborowa deklaracja Nostra aetate (: "Zgłębiając tajemnicę Kościoła, ten święty Sobór pamięta o więzi, jaką został duchowo złączony lud Nowego Przymierza z potomstwem Abrahama. (...) według Apostoła (Pawła), Żydzi (...) pozostają umiłowanymi dla Boga, który nie żałuje swoich darów i wezwania".), liczne wypowiedzi papieży, zwłaszcza Jana Pawła II, na temat relacji chrześcijańsko-żydowskich (: Religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym. (...) Jesteście naszymi umiłowanymi braćmi i - można powiedzieć - naszymi starszymi braćmi"

Rekolekcje u progu Auschwitz 6-7 XII 2007

Na stronie od 2007-12-07

7 grudnia 2007 r.

Rekolekcje u progu Auschwitz 6-7 XII 2007

W ostatnich latach w rekolekcjach Adwentowych towarzyszyła nam często duchowo Edyta Stein. Ponieważ w rocznicę jej śmierci 9 sierpnia organizowane są rekolekcje poświęcone jej osobie, chcielibyśmy w Adwencie spróbować pójść krok dalej w kierunku dialogu i refleksji chrześcijańsko - żydowskiej.

Żyd

Na stronie od 2007-11-28

28 listopada 2007 r.

Żydzi pomiędzy Izraelem i Europą 28-11-2007

Austriackie Forum Kultury w Warszawie i Katedra Erazma z Rotterdamu Uniwersytetu Warszawskiego zapraszaja na dyskusję panelowa w ramach debat PANSTWO BOZE pt. „Ziemia obiecana– Żydzi pomiędzy Izraelem i Europą”

Synagoga et Ecclesia

Na stronie od 2007-11-10

10 listopada 2007 r.

Judaizm i chrześcijaństwo. Różne drogi do jednego Boga

10 listopada, Warszawa, Dominikańskie Duszpasterstwo Akademickie, we współpracy z Forum św. Wojciecha i Klubem Inteligencji Katolickiej zaprasza wszystkich na drugie spotkanie z cyklu Areopag na Freta zatytułowane: "Judaizm i chrześcijaństwo. Różne drogi do jednego Boga", które rozpocznie się o godzinie 17:00, 10 listopada 2007r. (sobota) w Sali Prowincjalskiej klasztoru OO. Dominikanów przy ulicy Freta 10 w Warszawie. Spotkanie ma na celu ukazanie podobieństw i różnic w duchowości żydowskiej i chrześcijańskiej, oraz podejmowanych form dialogu.

Odkrywanie Izraela

Na stronie od 2007-10-16

16 października 2007 r.

Ks. Grzegorz Ignatowski - Odkrywanie Izraela

"Wobec (...) słów Papieża trzeba zapytać o relację między chrześcijaństwem a współczesnym judaizmem. Nie wystarcza już dziś przedsoborowa teologia, która, dostrzegając pewne pozytywne elementy w starożytnym judaizmie, uparcie twierdziła, że jego rola ograniczała się wyłącznie do przygotowania świata na przyjście Zbawiciela."

Rabin Irving Greenberg

Na stronie od 2007-10-16

16 października 2007 r.

Rabin Irving Greenberg

Rabin Greenberg jest znany jako autor refleksji o roli Holokaustu. Jako teolog chrześcijaństwa i relacji żydowsko-chrześcijańskich - praktyk dialogu między judaizmem a chrześcijaństwem (od lat 1960-tych) oraz teoretyk pluralizmu religijnego.