Kronika Wydarzeń Bieżących

Dzień Judaizmu

Na stronie od 2012-01-15

15/01/2012 r.

XV DZIEŃ JUDAIZMU W KOŚCIELE KATOLICKIM W POLSCE - 15/17 stycznia 2012

- Centralne obchody: rzeszowski Ratusz, wręczenie medali "Sprawiedliwy wśród narodów świata" przyznanych pośmiertnie przez jerozolimski Instytut Yad Vashem mieszkańcom Podkarpacia: Katarzynie Sikorze, Stanisławowi Grocholskiemu i Józefowi Kulpie.
Program 15/17 stycznia
- Kieleckie Bliskie Spotkania Chrześcijan i Żydów

Ksiądz Stanisław Bartmiński, wieloletni proboszcz parafii w Krasiczynie - pierwowzór bohatera popularnego serialu Telewizji Polskiej "Plebania" świętuje 60-lecie kapłaństwa i promuje swoja na

Na stronie od 2012-01-08

08/01/2012 r.

Ks. Stanisław Bartmiński Laureatem Nagrody im. ks. Romana Indrzejczyka za rok 2012

W niedzielę 8 stycznia 2012 po raz pierwszy została przyznana nagroda im. ks. Romana Indrzejczyka. Pierwszym laureatem nagrody został ks. Stanisław Bartmiński, emerytowany proboszcz parafii Krasiczyn koło Przemyśla.
Jako proboszcz odnowił m.in. znajdujący się na terenie jego parafii zapomniany cmentarz żydowski, przy którego wejściu zamieścił napis: "Starszym braciom w wierze"

Fragment logo Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów

Na stronie od 2011-10-23

23/10/2011 r.

Wspólna Radość Tory 2011

W niedzielę, 23 października br., odbędzie się w Warszawie doroczne spotkanie modlitewne chrześcijan i Żydów "Wspólna Radość Tory" organizowane przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów. Rozpoczęcie o godz. 17.00 w dolnym kościele księży jezuitów, ul. Rakowiecka 61.

Logo PRChiŻ

Na stronie od 2011-10-04

04/10/2011 r.

Apel o przyzwoitość w życiu publicznym wobec aktów niszczenia cmentarzy, miejsc pamięci, przedmiotów i miejsc kultu religijnego czy symboli ważnych dla mniejszości narodowych

Elementarnym wymogiem pokojowego współżycia społecznego w pluralistycznym społeczeństwie jest wzajemne poszanowanie różnych grup społecznych. To, co jest dla jednych święte lub przejawia najwyższą wartość, powinno być wolne od aktów agresji, pogardy i nienawiści ze strony innych.

Bendedykt XVI

Na stronie od 2011-09-22

22/09/2011 r.

Przemówienie Benedykta XVI do przedstawicieli wspólnoty żydowskiej z 22 września 2011 r.

Cieszę się z tego spotkania z wami tutaj w Berlinie. Serdecznie dziękuję panu przewodniczącemu, dr. Dieterowi Graumannowi, za uprzejme słowa powitania. Ukazują mi one jasno, jak bardzo wzrosło zaufanie między narodem żydowskim a Kościołem katolickim, które łączy istotna część ich podstawowych tradycji. Równocześnie jest dla nas wszystkich jasne, że powinno jeszcze bardziej wzrastać i być głęboko włączone w przepowiadanie wiary wzajemne zrozumienie Kościoła i Izraela, nacechowane miłością, w nieustannym poszanowaniu dla tożsamości drugiej strony.

Na stronie od 2011-06-05

05/06/2011 r.

Manfred Deselaers – Po Auschwitz kultura słuchania

Wielu zapyta: gdzie był Bóg? Dlaczego pozwolił na to, co sie stało? Ale On może zapytać: gdzie byliście wy? Dlaczego pozwoliliście na to, co się stało? Modlitwa na skraju Auschwitz nie jest prosta. Potrzebujemy ciszy, musimy słuchać głosu tej ziemi, głosu naszych serc, głosu innych i głosu biblii. Natrafić możemy nie tylko na świadectwa utraty wiary, ale też świadectwa wiary, nawet płynące z komór gazowych.

Świętość

Na stronie od 2011-04-28

28/04/2011 r.

Na czym polega świętość?

Spotkania w POLIN - omawianie spraw istotnych dla współczesnego człowieka w nawiązaniu do fragmentów Tory w ramach cyklu "Uwierzyć w Muzeum" (2009-2014)

Past, present and future of Catholic-Jewish dialogue

Na stronie od 2011-04-01

02/03/2011 r.

40 Years of Dialogue: Reflections and Future Perspectives

A joint declaration of the International Jewish Committee on Interreligious Consultations (IJCIC) and the Vatican's Commission for Religious Relations With the Jews. It was released at the end of its 21st meeting in Paris, March 2, 2011.
Dzień Judaizmu

Na stronie od 2011-01-17

17/01/2011 r.

XIV Dzień Judaizmu

Specjalne materiały duszpasterskie Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Judaizmu zawierające słowo przewodniczącego Komitetu, bp. Mieczysława Cisło, teksty liturgiczne oraz homilię na XIV Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce i modlitwę Benedykta XVI z Jerozolimy.

Dialog i relacje chrześcijańsko-żydowskie

Na stronie od 2011-01-16

16/01/2011 r.

"Weź twego syna jedynego (...) i złóż go w ofierze..."(Rdz 22,2)

"nasza duchowa bliskość i braterstwo znajdują w świętej Biblii najtrwalszy i stały fundament, który ukazuje nam zawsze nasze wspólne korzenie, dzieje i bogatą spuściznę duchową, którą dzielimy. Zgłębiając swoją tajemnicę Kościół, Lud Nowego Przymierza, odkrywa głęboką więź z Żydami, których Pan wybrał przed wszystkimi, aby przyjęli Jego słowa". Wiara żydowska jest już odpowiedzią na objawienie Boże w Starym Testamencie. To do Narodu Żydowskiego należą "przybrane synostwo i chwała, przymierze i nadanie Prawa, pełnienie służby Bożej i obietnice. Do nich należą praojcowie, z nich również jest Chrystus według ciała"(Rz 9,4-5) - dodawał Papież. A w ostatniej adhortacji Verbum Domini dopowie słowami świętego Pawła, że Żydzi "gdy (...) chodzi o wybranie, są (...) ze względu na praojców umiłowani. Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne"(Rz 11,29).

Dialog u progu Auschwitz - okładka

Na stronie od 2010-12-15

15/12/2010 r.

Dialog u Progu Auschwitz. Tom 2. Perspektywy teologii po Auschwitz

Niniejsza książka jest owocem IV Zjazdu Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce, który odbył się w dniach 25–27 września 2008 roku w Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu. Konferencja pt. Perspektywy teologii po Auschwitz wpisuje się w jeszcze młodą tradycję uprawiania dialogu religijnego w tym miejscu. Polscy teologowie fundamentalni zaprosili do udziału w konferencji także referentów z Niemiec oraz Izraela.

Ks. Manfred Deselaers

Na stronie od 2010-12-15

15/12/2010 r.

Manfred Deselaers – Znaczenie perspektyw dla teologii po Auschwitz

Niech to posłuży jako szkic różnych perspektyw. Jeżeli tyle jest różnic, jak może być możliwy dialog? Auschwitz oznaczało zniszczenie relacji pomiędzy ludźmi, grupami, narodami i religiami. Dlatego leczenie może polegać tylko na leczeniu relacji. Relacje budują na zaufaniu. Zaufanie wzrasta powoli, podczas spotkania twarzą w twarz. Spotkania z kolei zakładają obecność zaufania. Spotykamy się z otwartymi sercami i już zaczynamy ufać.