Kronika Wydarzeń Bieżących

Rabinka Małgorzata Kordowicz

Na stronie od 2020-10-26

26/10/2020 r.

Księga Rodzaju jest trochę jak serial o dysfunkcyjnej rodzinie

Księga Rodzaju zawiera tylko trzy przykazania: zaludnianie ziemi, obrzezanie (zniesione przez św. Pawła dla nieżydowskich wyznawców) i powstrzymanie się od spożywania nerwu kulszowego. Po cóż nam więc te wszystkie opowieści o protoplastach? – mógłby zapytać rozmiłowany w Bożym Prawie młodzieniec. Służą nauce moralności – mógłby odpowiedzieć jego nauczyciel. Istotnie, z bezpośrednich interakcji Najwyższego z ludźmi uczymy się właściwego postępowania. Mamy być jak On miłosierni i łaskawi – to żydowska wersja ­imitatio Dei, zwana za Pwt 28, 9 „będziesz chodził Jego drogami”. Małgorzata Kordowicz - komentarz do Tory.

Abortion demonstrators

Na stronie od 2020-10-26

26/10/2020 r.

Abortion and Judaism

The Jewish position on abortion is nuanced, neither condoning it nor categorically prohibiting it.

Council of Centers on Jewish-Christian Relations (CCJR) logo

Na stronie od 2020-10-25

25/10/2020 r.

American Antisemitism in Historical Perspective

ICCJ's member organization in the United States, the Council of Centers on Jewish-Christian Relations (CCJR), is going to hold a webinar on American antisemitism on October 25, 2020, at 7 p.m. UTC (3 p.m. EDT USA)

Oświadczenie Synodu Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w sprawie ustawy o ochronie życia poczętego (1991)

Na stronie od 2020-10-25

05/05/1991 r.

Oświadczenie Synodu Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w sprawie ustawy o ochronie życia poczętego (1991)

„Anomalia społeczna, jaką jest masowe przerywanie ciąży, domaga się uregulowania, jednakże wywieranie nacisków na ciała ustawodawcze w celu wprowadzenia surowych przepisów prawnych i karnego ścigania winnych nie należy do obowiązków Kościoła chrześcijańskiego. Forsowanie rozstrzygnięcia problemu na drodze ustawy antyaborcyjnej oznacza klęskę Kościoła jako siły moralnej."

Muzeum POLIN przypomina historię gett w okupowanej Polsce

Na stronie od 2020-10-25

25/10/2020 r.

Muzeum POLIN przypomina historię gett w okupowanej Polsce

Wystawa stała Muzeum POLIN wzbogaciła się o nową instalację. Prezentuje ona losy żydowskich mieszkańców kilku polskich miast, którzy w czasie II wojny światowej zostali odizolowani w gettach.

Bp Rafal Markowski

Na stronie od 2020-10-23

23/10/2020 r.

Oświadczenie KEP ws. żydowskiego uboju rytualnego

W kontekście oświadczenia Naczelnego Rabina Polski Michaela Schudricha z dn. 20 października br., Komitet ds. Dialogu z Judaizmem Konferencji Episkopatu Polski solidaryzuje się z nim i przypomina swoje oświadczenie z 2013 r. wydane przez ówczesnego Przewodniczącego Komitet ds. Dialogu z Judaizmem KEP, bp. Mieczysława Cisło, którego treść jest następująca:

Chidusz miesięcznik źydowski - strona tytułowa

Na stronie od 2020-10-22

22/10/2020 r.

Magazyn Chidusz - ukazał się nr 7

O przyszłości domu, w którym urodził się Adolf Hitler, chasydach uwięzionych na białorusko-ukraińskiej granicy, nowym nagraniu Pieśni o ziemi Gustava Mahlera, żydowskim Noblu oraz wymazywaniu historii wśród niemieckich Żydów.

Warszawskie Forum Europejskie  -  Wolność w burzliwych czasach: pandemia, liberalizm i przyszłość

Na stronie od 2020-10-20

20/10/2020 r.

Perspektywa liberalna: Jak na covid-19 choruje demokracja

Wolność w burzliwych czasach: pandemia, liberalizm i przyszłość - tytuł tegorocznej edycji Warszawskiego Forum Europejskiego, konferencji zorganizowanej przez „Kulturę Liberalną” w dniach 20–21 października.

JA+TY=nienawidziMY – My a Wy. Panel dyskusyjny. Plakat

Na stronie od 2020-10-19

19/10/2020 r.

JA+TY=nienawidziMY – My a Wy. Panel dyskusyjny

Zapytamy przedstawicieli niektórych środowisk, o nienawiść, która ich dotyka osobiście i jako środowisko, czym się przejawia oraz jak się przed nią bronią. Organizatorzy: JCC Krakow, Otwarta Rzeczpospolita i Konsulat Generalny Austrii/ Österreichisches Generalkonsulat Krakau

Rabinka Małgorzata Kordowicz

Na stronie od 2020-10-19

19/10/2020 r.

Noe nie był mężem idealnie sprawiedliwym i doskonałym (Rdz 6, 9)

Noe nie był mężem idealnie sprawiedliwym i doskonałym (Rdz 6, 9). Oba jego przymioty, wymienione w tym wersie, relatywizuje pokolenie, na tle którego został ukazany. Choć rabini widzą w nim po czterokroć pioniera, bilans jego dziedzictwa nie wypada pomyślnie. Noe jako pierwszy sadził rośliny (w 9, 20 winnicę), przeklinał („Przeklęty niech będzie Kanaan, sługą sług będzie u swoich braci!”; 9, 25) i wprowadził niewolnictwo (ten sam wers) oraz pijaństwo (wers 21). Małgorzata Kordowicz - komentarz do Tory.

Wspólna RadośćTory 2015

Na stronie od 2020-10-15

18/10/2020 r.

Wspólna Radość Tory 2020 - "Potop, tęcza, przymierze, braterstwo"

Spotkanie modlitewne chrześcijan i Żydów odbędzie się w niedzielę, 18 października, o godz. 18.00, po raz pierwszy online. Komentarz żydowski do fragmentu Tory wygłosi Konstanty Gebert, zaś chrześcijański – ks. Alfred Wierzbicki. „Więź” jest patronem medialnym wydarzenia. Organizatorem Wspólnej Radości Tory jest Polska Rada Chrześcijan i Żydów.
Ze względów epidemicznych spotkanie odbędzie się nie w kościele środowisk twórczych (jak podawano wcześniej), lecz wyłącznie w online, pod tym adresem. Ewentualne dane do logowania – na dole tej informacji.

Debata dwóch ambon  w bazylice oo. Dominikanów na Starym Mieście,  w ramach VI Kongresu Kultury Chrześcijańskiej

Na stronie od 2020-10-13

13/10/2020 r.

Żydowskie i chrześcijańskie inspiracje dialogu

– to temat ostatniej dyskusji z cyklu Debat dwóch ambon, otwierającej zarazem VI Kongres Kultury Chrześcijańskiej w Lublinie. Wezmą w niej dziś udział socjolog i historyk idei, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego Paweł Śpiewak oraz arcybiskup metropolita łódzki, historyk Kościoła, ceniony rekolekcjonista abp Grzegorz Ryś.

Małgorzata Kordowicz, rabinka, Gmina Wyznaniowa Żydowska w Warszawie, październik 2020 r. / GRAŻYNA MAKARA

Na stronie od 2020-10-12

12/10/2020 r.

Opowiadać w Polsce o judaizmie

W naszym kraju pojawienie się rabinki to jak przeskoczenie epoki. Po wojnie nastąpiło pokoleniowe zerwanie i niewielu mamy rabinów.