Na stronie od 2008-01-17
17/01/2008 r.
XI DZIEŃ JUDAIZMU W KOŚCIELE KATOLICKIM W POLSCE - ARCHIDIECEZJA WARSZAWSKA 2008
Program
Na stronie od 2008-01-17
17/01/2008 r.
Program
Na stronie od 2008-01-17
17/01/2008 r.
(...) Jednak na płaszczyźnie relacji międzyreligijnych naczelną rangę ma dialog z judaizmem. Jego istotnymi momentami konstytutywnymi są: soborowa deklaracja Nostra aetate (: "Zgłębiając tajemnicę Kościoła, ten święty Sobór pamięta o więzi, jaką został duchowo złączony lud Nowego Przymierza z potomstwem Abrahama. (...) według Apostoła (Pawła), Żydzi (...) pozostają umiłowanymi dla Boga, który nie żałuje swoich darów i wezwania".), liczne wypowiedzi papieży, zwłaszcza Jana Pawła II, na temat relacji chrześcijańsko-żydowskich (: Religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym. (...) Jesteście naszymi umiłowanymi braćmi i - można powiedzieć - naszymi starszymi braćmi"
Na stronie od 2007-12-31
20/12/2007 r.
Kalendarium
Na stronie od 2007-12-07
07/12/2007 r.
W ostatnich latach w rekolekcjach Adwentowych towarzyszyła nam często duchowo Edyta Stein. Ponieważ w rocznicę jej śmierci 9 sierpnia organizowane są rekolekcje poświęcone jej osobie, chcielibyśmy w Adwencie spróbować pójść krok dalej w kierunku dialogu i refleksji chrześcijańsko - żydowskiej.
Na stronie od 2007-11-28
28/11/2007 r.
Austriackie Forum Kultury w Warszawie i Katedra Erazma z Rotterdamu Uniwersytetu Warszawskiego zapraszaja na dyskusję panelowa w ramach debat PANSTWO BOZE pt. „Ziemia obiecana– Żydzi pomiędzy Izraelem i Europą”
Na stronie od 2007-11-10
10/11/2007 r.
10 listopada, Warszawa, Dominikańskie Duszpasterstwo Akademickie, we współpracy z Forum św. Wojciecha i Klubem Inteligencji Katolickiej zaprasza wszystkich na drugie spotkanie z cyklu Areopag na Freta zatytułowane: "Judaizm i chrześcijaństwo. Różne drogi do jednego Boga", które rozpocznie się o godzinie 17:00, 10 listopada 2007r. (sobota) w Sali Prowincjalskiej klasztoru OO. Dominikanów przy ulicy Freta 10 w Warszawie. Spotkanie ma na celu ukazanie podobieństw i różnic w duchowości żydowskiej i chrześcijańskiej, oraz podejmowanych form dialogu.
Na stronie od 2007-10-16
16/10/2007 r.
"Jako chrześcijanin pragnę podziękować rabinowi Greenbergowi przede wszystkim za jego duchową i intelektualną otwartość na chrześcijaństwo – idącą chyba najdalej, jak może pójść wierzący Żyd. Dziękuję za głoszoną przez rabina Greenberga nadzieję, że dialog żydowsko-chrześcijański w XXI wieku skupi się na zagadnieniach religijnych – zarówno na tym, co nas łączy, jak i na tym, co różne – a także na wspólnej misji judaizmu i chrześcijaństwa wobec świata"
Na stronie od 2007-10-16
16/10/2007 r.
"Wobec (...) słów Papieża trzeba zapytać o relację między chrześcijaństwem a współczesnym judaizmem. Nie wystarcza już dziś przedsoborowa teologia, która, dostrzegając pewne pozytywne elementy w starożytnym judaizmie, uparcie twierdziła, że jego rola ograniczała się wyłącznie do przygotowania świata na przyjście Zbawiciela."
Na stronie od 2007-10-16
16/10/2007 r.
Rabin Greenberg jest znany jako autor refleksji o roli Holokaustu. Jako teolog chrześcijaństwa i relacji żydowsko-chrześcijańskich - praktyk dialogu między judaizmem a chrześcijaństwem (od lat 1960-tych) oraz teoretyk pluralizmu religijnego.
Na stronie od 2007-10-16
16/10/2007 r.
Wystąpienie rabina Irvinga Greenberga wygłoszone 16 października 2007 r. po otrzymaniu honorowego tytułu "Człowiek Pojednania 2007" przyznawanego przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów osobom spoza Polski, które są szczególnie zasłużone dla dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce, w uznaniu ich wyjątkowego wkładu w dzieło zbliżenia, lepszego poznania i pojednania chrześcijan i Żydów w Polsce.
Na stronie od 2007-10-11
11/10/2007 r.
Urodziłem się w roku, w którym postawiono mur berliński. Może zatem bardziej oczywiste byłoby, gdybym uważał istnienie murów między ludźmi za rzecz naturalną i nie wymagającą wytłumaczenia. Ja wolę jednak, żeby tych murów było jak najmniej, żeby ludzie się różnili, ale nie odgradzali się od siebie; żeby różnice między ludźmi różnych wyznań, religii, kultur i narodów stawały się dla nich raczej wzbogaceniem niż zagrożeniem. A jeśli mury istnieją, to bardzo lubię je stopniowo rozbierać: nie gwałtownie burzyć, lecz cegiełka po cegiełce obniżać ich poziom i w ten sposób przyczyniać się do tego, by zanikały…
Na stronie od 2007-10-11
11/10/2007 r.
Dzisiaj pragniemy proklamować wspólną „radość Tory” z udziałem i Żydów, i chrześcijan, przede wszystkim oczywiście katolików, bo jesteśmy tu, w katolickim kościele (bardzo dziękujemy gospodarzom za zaproszenie), nie mówiąc już o tym, że jesteśmy w Polsce, która jest – zwłaszcza w obecnej, powojennej fazie swojego istnienia – w przeważającym stopniu katolicka. Oczywiście nasze spotkanie nie jest ani świętem żydowskim, ani świętem katolickim . Jest to unikalna – w skali światowej – uroczystość stworzona przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów.
Na stronie od 2007-10-11
11/10/2007 r.
Sympozjum teologiczne oraz modlitewne spotkanie chrześcijan i Żydów
Na stronie od 2007-10-11
11/10/2007 r.
A zatem Kościół jest kobietą, bo tak jak idealna kobieta, ma się w pełni otworzyć i oddać Ukochanemu, przyjąć miłość Boga, czyli dać się obdarować Bogu Nim samym. Oddać mu siebie, czyli pozwolić Jemu dać Siebie. To jest poddaństwo kobiet, o jakie chodzi ostatecznie w Kościele, czyli we wspólnocie ludzi spełniających wolę Boga: poddać się, czyli w pełni się oddać Miłującemu i Umiłowanemu. Na wzór Kobiety wszyscy wezwani są do takiego p/oddania siebie doskonałej Osobowej Miłości, do radosnej, aktywnej i twórczej chrześcijańskiej ekstazy.