
Na stronie od 1999-01-16
16/01/1999 r.
II Dzień Judaizmu, Wrocław 1999
Byliśmy dziś – my, Żydzi i chrześcijanie – w kościele i w synagodze we Wrocławiu. Nie dlatego, że różnice teologiczne między nami zniknęły. One się nie zmniejszyły.
Na stronie od 1999-01-16
16/01/1999 r.
Byliśmy dziś – my, Żydzi i chrześcijanie – w kościele i w synagodze we Wrocławiu. Nie dlatego, że różnice teologiczne między nami zniknęły. One się nie zmniejszyły.
Na stronie od 1999-01-01
24/05/1975 r.
A la suite de la catastrophe qu'a subie le judaïsme européen pendant la seconde guerre mondiale, des chrétiens ont commencé à réexaminer leur relation avec les juifs. Ils ont alors découvert les nombreux liens qui les unissent et sont redevenus conscients
Na stronie od 1999-01-01
01/08/1947 r.
The following statement, produced by the Christian participants at the Second conference of the newly formed International Council of Christians and Jews, was one of the first statements following World War II in which Christians, with the advice and counsel of Jews, began to come to terms with the implications of the Shoa.
TEN POINTS
Na stronie od 1998-04-10
10/04/1998 r.
We would like first to express our appreciation of Pope John Paul II's letter to Cardinal Cassidy expressing the hope for all men of good will to work together, in which we sincerely join. We are keenly aware of the many initiatives of the Pope to improve Catholic-Jewish relations during the twenty years of his Papacy and of his personal sensitivity to the horrors of the Shoah.
Na stronie od 1998-03-19
19/03/1998 r.
"Gdy zatem zbliża się ku końcowi drugie tysiąclecie chrześcijaństwa, jest rzeczą słuszną, aby Kościół w sposób bardziej świadomy wziął na siebie ciężar grzechu swoich synów, pamiętając o wszystkich tych sytuacjach z przeszłości, w których oddalili się oni od ducha Chrystusa i od Jego Ewangelii i zamiast dać świadectwo życia inspirowanego wartościami wiary, ukazali światu przykłady myślenia i działania, będące w istocie źródłem antyświadectwa i zgorszenia"
Na stronie od 1998-03-19
08/09/1999 r.
Dokument Komisji wyrażający stosunek chrześcijaństwa do zbrodni holokaustu oraz przypominający wcześniejsze wypowiedzi Kościoła na temat nazizmu i Szoah
Na stronie od 1998-01-17
17/01/1998 r.
"Jesteśmy uczestnikami niezwykłego wydarzenia. W naszej synagodze gościmy przedstawicieli Kościoła katolickiego, który dzisiaj inauguruje Dzień Judaizmu. Nie jest to pierwszy pobyt oficjalnych przedstawicieli Kościoła u polskich Żydów, ale takiej wizyty jeszcze nie było: zebraliśmy się nie z powodu jakiegoś dramatycznego wydarzenia, nie z powodu skandalu, nie z powodu jakiejś rocznicy, nie po to, by protestować. Jesteśmy tu po to, by afirmować, budować. Już sam ten fakt może być powodem do radości." Stanisław Krajewski
Na stronie od 1998-01-17
17/01/1998 r.
Pierwsze nabożeństwo Dnia Judaizmu W Kościele Katolickim odbyło się w Krakowie o 17:00 w Kościele św Barbary (oo. Jezuici) i miało charakter nabożenstwa słowa Bożego. Prowadził je (na propozycję ks. kard. Franciszka Macharskiego) i okolicznościowe kazanie wygłosił o. Adam Żak - Prowincjał Prowincji Małopolskiej przy wspÓłudziale ks. Łukasza Kamykowskiego delegata Metropolity Krakowskiego do kontaktów ekumenicznych.
Na stronie od 1997-04-01
01/04/1997 r.
For over 50 years, European Judaism has provided a voice for the postwar Jewish world in Europe. It has reflected the different realities of each country and helped to rebuild Jewish consciousness after the Holocaust. The journal offers: stimulating debates exploring the responses of Judaism to contemporary political, social, and philosophical challenges; articles reflecting the full range of contemporary Jewish life in Europe, and including documentation of the latest developments in Jewish-Muslim dialogue;
Na stronie od 1996-06-25
25/06/1996 r.
_In June of 1996 the Southern Baptist Convention adopted a resolution affirming the Convention's commitment to evangelization of the Jewish people. In response, New York bishops of the Lutheran, Episcopal, and Roman Catholic Churches issued a statement affirming the commitment of their communions to Jewish-Christian Dialogue._
Na stronie od 1995-05-31
31/05/1995 r.
Thus, the contemporary expert theological analysis of so-called “ritual murder” confirms the negative specialist opinion of the group of Orthodox theologians (Professor I.G. Troitsky of the St Petersburg Spiritual Academy and Professor A.A. Glagolev of the Kiev Spiritual Academy) who in 1913 were witnesses at the Beylis trial. The analysis of the circumstances surrounding the murder of the royal family likewise does not permit a conclusion that it was ritual in nature.
Na stronie od 1992-05-11
11/05/1992 r.
Byron L. Sherwin: Chociaż klasyczne źródła żydowskie uważają Jezusa za fałszywego mesjasza, sądzę, że Jezus nie był fałszywym mesjaszem, lecz mesjaszem, któremu się nie powiodło.
Na stronie od 1991-11-13
13/11/1991 r.
'Pojednanie judaizmu i chrześcijaństwa ma rzeczywistą podstawę w
pochodzeniu duchowym i naturalnym oraz w doczesnych interesach religijnych.
Jesteśmy jednością z Żydami, nie odwracając się od chrześcijaństwa, nie wbrew
chrześcijaństwu, a w imię i dzięki sile chrześcijaństwa. Żydzi także nie są
jednością z nami wbrew judaizmowi, a w imię i dzięki sile prawdziwego
judaizmu. Jesteśmy oddzieleni od Żydów - ponieważ nie jesteśmy "w pełni
chrześcijanami", a Żydzi oddzieleni są od nas, że "nie są w pełni Żydami"'
Przemówienie Patriarchy Moskwy i Wszechrusi Aleksego wygłoszone 13 listopada 1991 w Nowym Jorku podczas spotkania z rabinami.
Na stronie od 1991-01-31
31/01/1991 r.
Whether the possibility of this new Jewish-Christian relationship will be realized in and for our time will depend in large measure on the theological ingenuity, philosophical perspicacity, and historical insight of leading thinkers in each community. For the most part, their work, both separately and in concert, still lies before them. David Novak January 1991.