Warszawa 1998

Kościół Katolicki o swoich żydowskich korzeniach

Publikacja Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów

ISBN 83-904394-0-1

Fragment logo PRChiŻ

Wstęp

Wstęp do publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
"Kościół katolicki o swoich żydowskich korzeniach"
Nie możemy zrozumieć samych siebie bez Jezusa Chrystusa - i bez Żydów. Nie chodzi więc we wzajemnych relacjach jedynie o sam dialog, (...) ale o coś więcej, o czym Papież mówi od dawna - o wiarę biblijną, o zakorzenienie chrześcijan i Kościoła w historii ludu Izraela.
Publikację tę kierujemy zwłaszcza do katechetów i uczniów ostatnich klas szkół średnich. Ale także do wszystkich zainteresowanych, również ludzi świeckich. Mamy nadzieję, że dotrze ona do środowisk dotąd nieświadomych tej problematyki.

Fragment logo PRChiŻ

Dlaczego współczesny Kościół przywiązuje wagę do dialogu z Żydami?

Rozdział 1. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
"Religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym. Stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii" powiedział Jan Paweł II podczas pamiętnej wizyty w rzymskiej Synagodze Większej 13 kwietnia 1986 roku.

Fragment logo PRChiŻ

Dlaczego dialog ten ma szczególne znaczenie w Polsce?

Rozdział 2. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Po pierwsze, przez długie wieki Polska była wspólnym domem Żydów i chrześcijan, "drugą ojczyzną" Żydów, którzy stworzyli tutaj własne formy religijności, specyficzną obyczajowość, a także własną bogatą kulturę.
Po drugie, na ziemiach polskich znajduje się większość obozów zagłady, w których hitlerowcy dokonali bezprzykładnego ludobójstwa mordujące miliony Żydów polskich i zwożonych z wszystkich krajów okupowanej Europy. Dlatego Szoah nie jest dla nas czymś obcym, lecz wrasta nierozdzielnie w świadomość narodu polskiego.

żfragment logo PRChiŻ

Kim jest dla nas Abraham?

Rozdział 3. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Kościół bowiem Chrystusowy uznaje, iż początki jego wiary i wybrania znajdują się według Bożej tajemnicy zbawienia już u Patriarchów, Mojżesza i Proroków, Wyznaje, że w powołaniu Abrahama zawarte jest również powołanie wszystkich wyznawców Chrystusa, synów owego Patriarchy według wiary (por. Gal 3, 3, 7), i że wyjście ludu wybranego z ziemi niewoli jest mistyczną zapowiedzią i znakiem zbawienia Kościoła.

Fragment logo PRChiŻ

Co to znaczy, że Jezus jest Żydem?

Rozdział 4. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Jezus z Nazaretu jest członkiem wielkiej rodziny ludzkiej poprzez naród, do którego bezpośrednio przynależy. Jest synem Izraela, wybranego przez Boga ludu Starego Przymierza. Jezus rodzi się pośród tego ludu, wzrasta w jego kulturze i religii. Jest prawdziwym Izraelitą, myśli i mówi po aramejsku według ówczesnych zasad pojęciowych i lingwistycznych, zachowuje zwyczaje i obyczaje swego środowiska. Jako Izraelita jest dziedzicem Starego Przymierza i dziedzictwu temu dochowuje wierności. (Jan Paweł II)

Fragment logo PRChiŻ

Czy Żydzi ukrzyżowali Pana Jezusa?

Rozdział 5. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Zarzut odpowiedzialności zbiorowej wszystkich współczesnych Jezusowi Żydów za Jego śmierć pozostaje w jawnej sprzeczności z danymi samej Ewangelii

Fragment logo PRChiŻ

Czy Izrael został odrzucony?

Rozdział 6. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Trwanie lzraela (tam, gdzie tyle starożytnych narodów znikło bez śladu) jest faktem historycznym i znakiem, który należy interpretować w ramach planu Bożego. Trzeba w każdym razie odejść od tradycyjnej koncepcji narodu ukaranego, zachowanego jako żyjący argument dla apologetyki chrześcijańskiej. On pozostaje narodem wybranym, "dobrą oliwką", w którą wszczepione zostały gałązki dziczki oliwnej narodów.

Polska Rada Chrześcijan i Żydów - logo

Z wypowiedzi Kościoła o stosunkach z Żydami i religią żydowską (publikacja PRChiŻ rozdział 8.)

"Kościół katolicki o swoich żydowskich korzeniach" -
publikacja Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów

  • Przemówienie Jana Pawła II w Synagodze Większej (Rzym, 13 kwietnia 1986) send
  • List pasterski Episkopatu Polski z okazji 25 rocznicy ogłoszenia soborowej deklaracji "Nostra aetate" send
  • Z przemówienia Jana Pawła II do przedstawicieli społeczności żydowskiej podczas pielgrzymki apostolskiej do Francji (Strasburg, 9 października 1988) send
     
  • Przemówienie Jana Pawła II do uczestników sympozjum "Korzenie antyjudaizmu w środowisku chrześcijańskim" send