Kronika Wydarzeń Bieżących

o. Marek Nowak

Na stronie od 2000-01-23

23/01/2000 r.

Co Kościół katolicki naprawdę naucza na temat Żydów i judaizmu

Ojciec Święty w liście apostolskim Tertio millenio adveniente wspomina o zaniedbaniach w przyjęciu nauki Soboru. Czy dotyczy to również dialogu z Żydami?
Dotyczy to dialogu, ale nie tylko z Żydami. Ojciec Święty wzywa do rewizji dotychczasowych postaw i uczynków. Wchodzimy w Rok Jubileuszowy, a ten był zawsze związany z wyrównywaniem niesprawiedliwości. Zmusza więc nas do przemyśleń, co i komu jesteśmy dłużni. Zaniedbując prawdę i czynienie dobra, również zaangażowanie w dialog, jesteśmy coś winni Bogu, ludziom, w tym i Żydom. Ale jesteśmy też coś dłużni innym członkom Kościoła: poprawne świadectwo wiary. Zawiniliśmy także przeciwko samym sobie, ponieważ każdy kto zamyka się na dialog, krzywdzi samego siebie.

Rozmowa z o. Markiem Nowakiem, dominikaninem, członkiem Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów

Na stronie od 2000-01-23

23/01/2000 r.

Rozmowa z o. Markiem Nowakiem, dominikaninem, członkiem Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów

Punktem wyjścia nauczania Kościoła jest zawsze Biblia. Historia zbawienia polegała na tym, że Bóg wybrał Abrahama i jego potomstwo, aby przez nich dać światu zbawienie w Jezusie Chrystusie. Jednym z mocniej inspirujących źródeł w Piśmie św. do nauczania na temat naszego stosunku do Żydów - kim oni są dla nas jako chrześcijan - są rozdziały od 9. do 11. Listu do Rzymian. Jest tam pokazane, że to my, jako dziczki, zostaliśmy wszczepieni w szlachetny pień oliwki - naród wybrany. To jest to jeden z głównych wymiarów relacji między nami a nimi.

Dzień Judaizmu

Na stronie od 2000-01-16

16/01/2000 r.

III Dzień Judaizmu w Kościele katolickim

Centralne obchody III Dnia Judaizmu W Kościele Katolickim przygotowane w br w Krakowie ukazały powolny, ale stopniowy wzrost uwrażliwienia na zagadnienie dialogu międzyreligijnego zarówno ze strony wiernych kościoła katolickiego jak i wyznawcow judaizmu.

Kościół i Izrael

Na stronie od 2000-01-09

29/10/1999 r.

KOŚCIÓŁ i IZRAEL

Wkład Europejskich Kościołów Reformacji do stosunku między chrześcijanami a Żydami. Wynik obrad Leuenberskiej Naukowej Grupy Dyskusyjnej “Kościół i Izrael” (1996 – 1999)
Tekst opracowany przez Leuenberską Naukową Grupę Dyskusyjną “Kościół i Izrael” na polecenie Komitetu Wykonawczego Leuenberskiej Wspólnoty Kościołów
Projekt tekstu oficjalnego stanowiska Kościołów członkowskich LWK
Redakcja z dnia 29 października 1999

Catholic-Jewish relations

Na stronie od 2000-01-05

01/05/1992 r.

Guidelines for Catholic-Jewish Relations

Australian Catholic Bishops' Conference.
Impelled by the inspiration of Pope John XXIII, the Council wished to inaugurate a fresh start in Catholic-Jewish relations. The main affirmations of paragraph four were these three. Firstly, the Catholic Church acknowledged the unique link that binds it to the Jewish people. Secondly the Church recognised that the gifts of God are irrevocable, and that therefore the covenant made by God with the descendants of Abraham still stands. Thirdly, the Church condemned and deplored displays of anti-Semitism at any time and from any source.

Dialog - obrazek

Na stronie od 1999-12-31

31/12/1999 r.

Polacy i Żydzi w upiornej dekadzie dyskusja

Agnieszka Magdziak-Miszewska: Bezpośrednim powodem naszej dyskusji jest książka Jana Tomasza Grossa „Upiorna dekada”. Chciałabym jednak, aby w tej rozmowie udało nam się wyjść poza tezy sformułowane w książce i porozmawiać także o perspektywach stosunków polsko- żydowskich. Często, mówiąc o tych stosunkach, używamy słowa „dialog”. Chciałabym zapytać Państwa, jakie warunki, z obu stron, powinny być spełnione, aby ten dialog rzeczywiście zaistniał, aby nie sprowadzał się do prezentacji rozbieżnych stanowisk? Rozmawiają: Włodzimierz Borodziej, Helena Datner, Andrzej Friszke, Jacek Borkowicz, Dariusz Stola, Wojciech Wieczorek 1999

jcrelations

Na stronie od 1999-05-26

26/05/1999 r.

The Reform Movement's ‘Statement of Principles’

The Reform Movement's ‘Statement of Principles’ This statement does not directly address the Jewish-Christian relationship. It is, however, highly relevant because most Jewish participants in the Christian-Jewish dialogue are members of the Reform movement. The following is the "Statement of Principles for Reform Judaism” approved by the Central Conference of American Rabbis at their meeting on May 26, 1999, in Pittsburgh, as provided by the CCAR

Jerzy Turowicz

Na stronie od 1999-01-27

27/01/1999 r.

Jerzy Turowicz

Jerzy Turowicz zmarł 27 stycznia br. w Krakowie w wieku 86 lat. Był dziennikarzem, publicystą, naczelnym redaktorem «Tygodnika Powszechnego» od jego założenia w r. 1945 aż do śmierci. Pismo to powstało zaraz po II wojnie światowej w Krakowie z inicjatywy ówczesnego metropolity krakowskiego kard. Adama Stefana Sapiehy przy współudziale znanego społecznego publicysty ks. Jana Piwowarczyka

II Dzień Judaizmu w Kościele katolickim, 25 stycznia 1999, Kraków

Na stronie od 1999-01-17

17/01/1999 r.

II Dzień Judaizmu w Kościele katolickim, 25 stycznia 1999, Kraków

II Dzień Judaizmu w Kościele Katolickim w Krakowie przygotowany został wspólnie przez Międzywydziałowy Instytut Ekumenii i Dia|ogu PAT oraz Księży Jezuitów na dzień 25.01.1999r.
Przybrał on formę spotkania nt.: "Wartość modlitwy" widzianej z perspektywy judaizmu oraz Kościoła Katolickiego a przedstawionej przez rabina Sachę Pecarica (Fundacja Laudera w Krakowie) oraz ks. Łukasza Kamykowskiego (Prorektora Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie).

Dzień Judaizmu

Na stronie od 1999-01-16

16/01/1999 r.

II Dzień Judaizmu, Wrocław 1999

Byliśmy dziś – my, Żydzi i chrześcijanie – w kościele i w synagodze we Wrocławiu. Nie dlatego, że różnice teologiczne między nami zniknęły. One się nie zmniejszyły.

ICCJ offices Martin Buber  Hpuse Heppenkeim

Na stronie od 1999-01-01

01/08/1947 r.

Seelisburg 1947
( 10 ICCJ Points )

The following statement, produced by the Christian participants at the Second conference of the newly formed International Council of Christians and Jews, was one of the first statements following World War II in which Christians, with the advice and counsel of Jews, began to come to terms with the implications of the Shoa.
TEN POINTS