Kronika Wydarzeń Bieżących

j-ch-r

Na stronie od 1998-04-10

10/04/1998 r.

Response to Vatican Document "We Remember: A Reflection on the Shoah"

We would like first to express our appreciation of Pope John Paul II's letter to Cardinal Cassidy expressing the hope for all men of good will to work together, in which we sincerely join. We are keenly aware of the many initiatives of the Pope to improve Catholic-Jewish relations during the twenty years of his Papacy and of his personal sensitivity to the horrors of the Shoah.

Pamięć o Holocauście

Na stronie od 1998-03-19

19/03/1998 r.

PAMIĘTAMY: REFLEKSJE NAD SZOAH

"Gdy zatem zbliża się ku końcowi drugie tysiąclecie chrześcijaństwa, jest rzeczą słuszną, aby Kościół w sposób bardziej świadomy wziął na siebie ciężar grzechu swoich synów, pamiętając o wszystkich tych sytuacjach z przeszłości, w których oddalili się oni od ducha Chrystusa i od Jego Ewangelii i zamiast dać świadectwo życia inspirowanego wartościami wiary, ukazali światu przykłady myślenia i działania, będące w istocie źródłem antyświadectwa i zgorszenia"

Pamięć - znicze

Na stronie od 1998-03-19

08/09/1999 r.

Pamiętamy: Refleksje nad Szoah

Dokument Komisji wyrażający stosunek chrześcijaństwa do zbrodni holokaustu oraz przypominający wcześniejsze wypowiedzi Kościoła na temat nazizmu i Szoah

Stanisław Krajewski

Na stronie od 1998-01-17

17/01/1998 r.

I Dzień Judaizmu w Kościele katolickim, 17 stycznia 1998, synagoga Nożyków w Warszawie

"Jesteśmy uczestnikami niezwykłego wydarzenia. W naszej synagodze gościmy przedstawicieli Kościoła katolickiego, który dzisiaj inauguruje Dzień Judaizmu. Nie jest to pierwszy pobyt oficjalnych przedstawicieli Kościoła u polskich Żydów, ale takiej wizyty jeszcze nie było: zebraliśmy się nie z powodu jakiegoś dramatycznego wydarzenia, nie z powodu skandalu, nie z powodu jakiejś rocznicy, nie po to, by protestować. Jesteśmy tu po to, by afirmować, budować. Już sam ten fakt może być powodem do radości." Stanisław Krajewski

Dzień Judaizmu

Na stronie od 1998-01-17

17/01/1998 r.

Obchody pierwszego Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce - 1998, Kraków

Pierwsze nabożeństwo Dnia Judaizmu W Kościele Katolickim odbyło się w Krakowie o 17:00 w Kościele św Barbary (oo. Jezuici) i miało charakter nabożenstwa słowa Bożego. Prowadził je (na propozycję ks. kard. Franciszka Macharskiego) i okolicznościowe kazanie wygłosił o. Adam Żak - Prowincjał Prowincji Małopolskiej przy wspÓłudziale ks. Łukasza Kamykowskiego delegata Metropolity Krakowskiego do kontaktów ekumenicznych.

JEWISH-CHRISTIAN RELATIONS

Na stronie od 1997-04-01

01/04/1997 r.

JEWISH-CHRISTIAN RELATIONS IN POLAND: A Personal Reflection

For over 50 years, European Judaism has provided a voice for the postwar Jewish world in Europe. It has reflected the different realities of each country and helped to rebuild Jewish consciousness after the Holocaust. The journal offers: stimulating debates exploring the responses of Judaism to contemporary political, social, and philosophical challenges; articles reflecting the full range of contemporary Jewish life in Europe, and including documentation of the latest developments in Jewish-Muslim dialogue;

Synagoga et Ecclesia

Na stronie od 1996-06-25

25/06/1996 r.

Two Different Statements on “Jewish Evangelism”

_In June of 1996 the Southern Baptist Convention adopted a resolution affirming the Convention's commitment to evangelization of the Jewish people. In response, New York bishops of the Lutheran, Episcopal, and Roman Catholic Churches issued a statement affirming the commitment of their communions to Jewish-Christian Dialogue._

Sobór Wasyla Błażennowo

Na stronie od 1995-05-31

31/05/1995 r.

Statement by Metropolitan Yuvenali (Russian Orthodox Church) on the Alleged “Ritual” Nature of the Murder of the Royal Family

Thus, the contemporary expert theological analysis of so-called “ritual murder” confirms the negative specialist opinion of the group of Orthodox theologians (Professor I.G. Troitsky of the St Petersburg Spiritual Academy and Professor A.A. Glagolev of the Kiev Spiritual Academy) who in 1913 were witnesses at the Beylis trial. The analysis of the circumstances surrounding the murder of the royal family likewise does not permit a conclusion that it was ritual in nature.

Patriarcha Moskwy i Wszechrusi Aleksy. fot. EPA/TOMS KALNINS / Źródło: PAP

Na stronie od 1991-11-13

13/11/1991 r.

Wasi prorocy - nasi prorocy

'Pojednanie judaizmu i chrześcijaństwa ma rzeczywistą podstawę w pochodzeniu duchowym i naturalnym oraz w doczesnych interesach religijnych. Jesteśmy jednością z Żydami, nie odwracając się od chrześcijaństwa, nie wbrew chrześcijaństwu, a w imię i dzięki sile chrześcijaństwa. Żydzi także nie są jednością z nami wbrew judaizmowi, a w imię i dzięki sile prawdziwego judaizmu. Jesteśmy oddzieleni od Żydów - ponieważ nie jesteśmy "w pełni chrześcijanami", a Żydzi oddzieleni są od nas, że "nie są w pełni Żydami"'
Przemówienie Patriarchy Moskwy i Wszechrusi Aleksego wygłoszone 13 listopada 1991 w Nowym Jorku podczas spotkania z rabinami.

First Things - logo

Na stronie od 1991-01-31

31/01/1991 r.

A JEWISH THEOLOGICAL UNDERSTANDING OF CHRISTIANITY IN OUR TIME

Whether the possibility of this new Jewish-Christian relationship will be realized in and for our time will depend in large measure on the theological ingenuity, philosophical perspicacity, and historical insight of leading thinkers in each community. For the most part, their work, both separately and in concert, still lies before them. David Novak January 1991.

Emet ve Emunah

Na stronie od 1988-03-14

14/03/1988 r.

From a Statement of the United Synagogue of Conservative Judaism issued in 1988: "Emet ve-Emunah":

As Conservative Jews, we acknowledge without apology the many debts which Jewish religion and civilization owe to the nations of the world. We eschew triumphalism with respect to other ways of serving God. Maimonides believed that other monotheistic faiths—Christianity and Islam—serve to spread knowledge of, and devotion to, the God and the Torah of Israel throughout the world. Many modern thinkers, both Jewish and Gentile, have noted that God may well have seen fit to enter covenants with many nations …