Pamięć (kronika)

Karuzela, zabawa ludowa. Świadkowie Zagłady. Zapowiedź spotkania.

05/08/2022

Karuzela, zabawa ludowa. Świadkowie Zagłady

O karuzeli pod murem getta – czy istniała naprawdę i czy bawili się na niej Polacy – z profesorem Andrzejem Żbikowskim, historykiem, kierownikiem Działu Naukowego ŻIH, rozmawiać będzie Michał Dąbrowski, dziennikarz i fotograf, autor m.in. projektu „Metafory niepodległości".
Spotkanie towarzyszące wystawie czasowej „Tańczący 1944. Mieczysław Wejman". Początek wydarzenia online w niedzielę 7 sierpnia o 18:00. Obowiązuje rejestracja.

Umschlagplatz, 1942 r. Żydzi gromadzeni na deportację z getta warszawskiego  /  IPN

05/08/2022

Początek wielkiej deportacji z getta warszawskiego

80 lat temu, w środku upalnego lata, dla większości mieszkańców getta warszawskiego zaczął się ostatni rozdział życia. Do 21 września około 300 tysięcy Żydów zostało wywiezionych do obozu zagłady w Treblince. Był to kluczowy moment operacji „Reinhardt", niemieckiego planu zagłady żydowskich społeczności w okupowanej Polsce.

Ada Willenberg. Fot. Grzegorz Kwolek, ŻIH

04/08/2022

Relacja z obchodów 79. rocznicy powstania w obozie zagłady Treblinka II

2 sierpnia 2022 roku w muzeum niemieckiego nazistowskiego obozu zagłady Treblinka II oddaliśmy hołd osobom zgładzonym w tym miejscu i uczestnikom buntu więźniów z 1943 roku. W uroczystościach, współorganizowanych przez Żydowski Instytut Historyczny, wzięła udział Ada Willenberg, wdowa po Samuelu Willenbergu, zmarłym w 2016 r. ostatnim uczestniku powstania w Treblince, oraz przedstawiciele władz państwowych i samorządowych, parlamentu, korpusu dyplomatycznego, instytucji, stowarzyszeń, społeczności żydowskiej, Sprawiedliwi wśród Narodów Świata.

04/08/2022

The Holocaust in the 21st Century: Relevance and Challenges in the Digital Age

The mission of the Holocaust Educational Foundation of Northwestern University (HEFNU) is to advance Holocaust education at institutions of higher learning around the world. To achieve this mission, HEFNU aims to develop professors qualified to teach Holocaust courses, grow the number of colleges and universities that offer Holocaust courses, and thereby increase the number of students who study the Holocaust.