N - bibliografia dialogu
N
| Na stronie od 01/01/2020
Nathan Emmanuel
Dr Emmanuel Nathan (Australia) is a senior lecturer in biblical studies and comparative theology at the Faculty of Theology and Philosophy, Australian Catholic University in Sydney, he is also the Director of its newly established Research Centre for Studies of the Second Vatican Council, involved with the Australian Council of Christians and Jews, and the Sydney Roman Catholic Archdiocese Commission for Ecumenical and Inter-Religious Relations. Since the beginning of 2020 he has been actively working with Sydney Catholic schools and representatives of the Jewish community to raise awareness on Catholic-Jewish relations and the merits of interreligious learning. Equally interested in theological responses to our ecological crises, he was named in 2020 the inaugural Monsignor Professor Denis Edwards Visiting Scholar to the
Neher André
- Faust i Maharal z Pragi. Mit i rzeczywistość. Wydawca: Pardes, EAN: 9788361134299, ISBN: 978-83-61134-29-9, Stron: 198, Format: 14.8 x 21.0 cm, Data wydania: 2016, Oprawa: miękka.
Neuhaus David M.
- Le peuple d’Israël, la terre d’Israël et l’État d’Israël. Article. David M. Neuhaus, S.J. 2.12.2023.
- Where to from Here? Continuing Challenges in Jewish–Catholic Conversation, 01.07.2022 | David M. Neuhaus
Neuhaus Richard John
(1936–2009) was a prominent Christian cleric (first in the Lutheran Church–Missouri Synod, then ELCA pastor and later as a Catholic priest) and writer. Born in Canada, Neuhaus moved to the United States where he became a naturalized United States citizen. He was the longtime editor of the Lutheran Forum magazine newsletter and later founder and editor of the monthly journal First Things and the author of numerous books. A staunch defender of the Roman Catholic Church's teachings on abortion and other life issues, he served as an unofficial adviser to 43rd President George W. Bush on bioethical issues.
Nijakowski Lech M.
- Rozkosz zemsty, 2013
Książka poświęcona jest ludobójstwom, czystkom etnicznym i masakrom. Autor stara się wyjaśnić, w jaki sposób dochodzi do tych krwawych aktów zbiorowej przemocy – jak mobilizowani są ludzie i zasoby. W pracy opisano i porównano 12 różnych przypadków ludobójstw totalnych i częściowych – od ludobójstwa Indian w drugiej połowie XIX-wieku w Stanach Zjednoczonych po rzeź Tutsi i Twa w Rwandzie w 1994 roku. Jest to pierwsza praca polskiego autora przedstawiająca tak rozległą socjologiczną komparatystykę ludobójstw. Wypracowany w niej model wyjaśniania został odniesiony do przypadku zemsty na Niemcach po II wojnie światowej. Autor pokazuje dlaczego – mimo różnych zbrodni i okrucieństw – nie doszło do ludobójstwa Niemców. Wykorzystuje w tym celu m.in. 60 wywiadów pogłębionych i narracyjnych ze świadkami epoki....
Никольская Татьяна
Nolte Ernst
- Vergangenheit, die nicht vergehen will, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 6. Juni 1986. "Der vorliegende gekürzte Text war dazu bestimmt, bei den diesjährigen Frankfurter Römerberggesprächen zum Thema "Politische Kultur – heute?" vorgetragen zu werden. Aus unbekannten Gründen wurde die Einladung nicht aufrechterhalten. Wir meinen, daß diese Überlegungen der Diskussion nicht entzogen werden sollten."
"Die Zeit" vom 11. Juli 1986, In seinem Beitrag beleuchtet Klaus Große Kracht den sogenannten „Historikerstreit“ als wichtigen Kristallisationspunkt innerhalb der politischen Kultur der Bundesrepublik Deutschland in den 1980er-Jahren. Zuerst werden dafür die Vorgeschichte und Hintergründe, daraufhin der Verlauf, Lagerbildungen und Schauplätze und abschließend das Nachspiel dieser sowohl öffentlich als auch fachwissenschaftlich geführten Debatte aufgeschlüsselt, die Große Kracht als letzte öffentlich-intellektuelle Großkontroverse der alten Bundesrepublik bezeichnet. - Debatte: Der Historikerstreit, von Klaus Große Kracht. Docupedia
Nosowski Zbigniew
- Zbigniew Nosowski na łamach e-KAI
- O Ulmach nigdy dosyć 08/09/2023
- laudacja wygłoszona w Poznaniu 18 stycznia 2023 r., podczas wręczenia narody Menora Dialogu, przyznawanej za zbliżanie ludzi, kultur, religii i narodów przez Stowarzyszenie Coexist i Fundację Signum.
- Już nie „gaudium et spes”? Kościół w dialogu ze światem po soborze Uzasadnieniem soborowego podejścia do świata nie jest żadna polityczna poprawność czy choćby troska o większą skuteczność ewangelizacji. "Więź", 14/10/2022
- „Półprzewodnik po nocy ciemnej” Jak iść przez noc ciemną Kościoła 13/07/2022
- Stefan Wilkanowicz: „Metr z Sèvres” chrześcijanina, "Więź", 11 lipca 2022, 11/07/2022
- Teksty zamieszczone na łamach "Tygodnika Powszechnego"
- Papież wreszcie mówi o Putinie, 04/05/2022.
- Gdy prorok staje się dyplomatą. Papież wobec rosyjskiej wojny. 23/03/2022.
- Nieudany wywiad z rektorem KUL "Więź 04-05-2021"
- Dzielenie Sprawiedliwych "Więź" 02 marca 2021
- Wotum nieufności wobec episkopatu. "Rezygnacja Fidury kończy się wyrażeniem zaufania wobec prymasa. Bo ona jest wotum nieufności nie wobec prymasa, lecz wobec Konferencji Episkopatu Polski. Organem powołującym Radę Fundacji jest właśnie cała Konferencja. Rozumiem Fidurę. Trudno być nominatem instytucji, do której się utraciło zaufanie."
- Umiera na naszych oczach pewna forma funkcjonowania Kościoła w Polsce. Ale koniec epoki to nie koniec świata, "Tygodnik Powszechny" 28.12.2020.
- Laudacja wygłoszona 13 grudnia 2020 r. przez Zbigniewa Nosowskiego podczas ceremonii wręczenia Yossiemu Kleinowi Haleviemu honorowego wyróżnienia Człowiek Pojednania, przyznawanego przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów. (Tekst polski) - Otwarte spotkanie Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów poświęcone wręczeniu tytułu Człowieka Pojednania Yossiemu Kleinowi Haleviemu z Jerozolimy - FB
- Jest źle. O kryzysach naszego Kościoła 2020-09-22 "WiĘŹ"
- Trzeba zerwać konkubinat państwowo-kościelny "WiĘŹ" 2020-10-28
- Nosowski: Kościół nie stanął na wysokości zadania "WiĘŹ" (2020.10.30)
- Motywy życia i nadziei. Życzenia wielkanocne 2020
- 6 XI 2016. Sześć papieskich współczesnych Błogosławieństw z kazania w Malmö: /Zbigniew Nosowski, Laboratorium Więzi/
- Duch wieje z Baltimore i Lublina
25/01/2019.
„Jesteśmy przekonani, że nadszedł czas, by Żydzi zastanowili się nad tym, co judaizm może dzisiaj powiedzieć o chrześcijaństwie” — napisało ponad 160 żydowskich rabinów i teologów z USA, Wielkiej Brytanii, Kanady i Izraela w specjalnym oświadczeniu opublikowanym 10 września 2000 r. Religijni przywódcy żydowscy przyznają, że nadeszła pora, aby odwzajemnić przemianę, jaka dokonała się w stosunku chrześcijan do Żydów i judaizmu. - Jan Paweł II a starsi bracia w wierze. "Zarówno chrześcijanie, jak i Żydzi zgadzają się, że przez dwa tysiące lat chrześcijaństwa nie było papieża tak bardzo zainteresowanego nawiązywaniem i podtrzymywaniem głębokich więzi z judaizmem jak Jan Paweł II." "Więź" 01 sierpnia 2017.
- Pogrom kielecki i pedagogika sumienia, Laboratorium Więzi, lipiec 2016.
- Dlaczego Żydzi są mi potrzebni. Tekst wygłoszony podczas sympozjum „Wspólna Radość Tory”, organizowanego przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów, Laboratorium Więzi oraz Centrum Myśli Jana Pawła II na Papieskim Wydziale Teologicznym „Bobolanum” w Warszawie w 2008 roku. Teksty wystąpień zostały zebrane i wydane w książce „Wspólna Radość Tory”.
- Rabin otwarty na chrześcijaństwo, w: Wspólna Radość Tory, Warszawa 2009.
- Spotkanie w ramach Roku Polskiego w Izraelu (2008) Wobec nowej rzeczywistości: Kościół katolicki w Polsce, Żydzi, Izrael. Jerozolima 2008.
- Co dalej z dialogiem chrześcijańsko-żydowskim w Polsce? "Więź" 2001 i 2019. "W dyskusji panelowej prowadzonej przez Sławomira Żurka w Warszawie wzięli udział: Helena Datner, przewodnicząca warszawskiej gminy żydowskiej w latach 1999-2000; ks. Romuald Jakub Weksler-Waszkinel z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego; Stanisław Krajewski, współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów; Zbigniew Nosowski, redaktor naczelny kwartalnika „Więź”.
- Nowa wyobraźnia dialogu, Ks. Andrzej Draguła, Zbigniew Nosowski 31/01/2008. Tekst ukazał się w miesięczniku „Więź” nr 1/2008.
- Bez okoliczności łagodzących. Dlaczego należy czytać Grossa i się z nim nie zgadzać. Rozszerzona wersja wystąpienia podczas panelu dyskusyjnego nad książką „Strach” Jana Tomasza Grossa w Warszawie 22 stycznia 2008 r. Tekst publikowany w: „Wokół Strachu. Dyskusja o książce Jana T. Grossa”, Kraków 2008.
- Rabin Irving Greenberg Człowiekiem Pojednania za rok 2007 Laudacja
- Zbigniew Nosowski - Moja droga do dialogu 11.10.2007 - uroczystość Wspólna Radość Tory.
- W perspektywie sumienia. "Jako chrześcijanin wierzę, że 10 lipca 1941 roku Jezus był pośród tych, którzy płonęli w stodole w Jedwabnem. Nie był z tymi, którzy dokonywali tego okrucieństwa, nawet jeśli zdecydowana większość z nich nosiła imię chrześcijan." Tekst ukazał się w miesięczniku „Więź” nr 6/2001.
- I Sprawiedliwi, i Jedwabne 27/06/2017
Krajewski Stranisław, Nosowski Zbigniew (red.)
- Książka "Wspólna Radosć Tory", Centrum Myśli Jana Pawła II, 2009. Zapis spotkań modlitewnych i sympozjów teologicznych zorganizowanych przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów w 2007 i 2008 roku.
Novak David
- Abraham Joshua Heschel - Teolog i polityk, Teofil, 1(29 wstępniak) 2011 (pismo studentów kolegium filozoficzno-teologicznego dominikanów)
- "Bez gniewu i podejrzeń", Z rabinem Davidem Novakiem rozmawiają Barbara Krasowska i Jarosław Makowski, „TP” nr 21/2001
- Do czego dążyć i czego unikać w dialogu żydowsko-chrześcijańskim Tekst ukazał się w miesięczniku „Więź” nr 5/2001. Jest tłumaczeniem wprowadzenia do książki „Christianity in Jewish Terms”, którą opublikowano wraz z deklaracją „Dabru emet”. Powtórenie "Więź" 07 stycznia 2019
- Christianity in Jewish Terms (Introduction)
Over the past few decades, there has been a dramatic and unprecedented shift in Jewish -- Christian relations, including signs of a new, improved Christian attitude towards Jews. Christianity in Jewish Terms is a Jewish theological response to the profound changes that have taken place in Christian thought. The book is divided into ten chapters, each of which features a main essay, written by a Jewish scholar, that explores the meaning of a set of Christian beliefs. Following the essay are responses from a second Jewish scholar and a Christian scholar. Designed to generate new conversations within the American Jewish community and between the Jewish and Christian communities, Christianity in Jewish Terms lays the foundation for better understanding. It was named a Choice Outstanding Academic Book of 2001. - Dlaczego deklaracja Dabru emet jest potrzebna Żydom "Więź" 01/10/2001
- Do czego dążyć i czego unikać w dialogu żydowsko-chrześcijańskim. Tekst ukazał się w miesięczniku „Więź” nr 5/2001.
- Edith Stein, Apostate Saint, First Things 96 (1999), 15-17
- A JEWISH THEOLOGICAL UNDERSTANDING OF CHRISTIANITY IN OUR TIME First Things 01/1991
Nowak Marek OP,
- Bibliografia.
- Wincentego Lutosławskiego religia narodu. Edukacja Filozoficzna 68/2019, Ku czci prof. Stanisława Krajewskiego z okazji 70. urodzin.
- Ja jestem Józef brat wasz. Więcej: Księga pamiątkowa ku czci Henryka J. Muszyńskiego , metropolity gnieźnieńskiego w 65 rocznicę urodzin. Zebrał i opracował ks. Waldemar Chrostowski, Oficyna Wydawnicza "Vocatio", Warszawa 1998
- Dialog międzyreligijny wobec różnicy oczekiwań. Benedykt XVI w Izraelu Referat wygłoszony na konferencji naukowej Od filozofii do teologii. Fundamenty i granice dialogu interpersonalnego, zorganizowanej przez Zakład Katolickiej Nauki Społecznej Wydziału Teologicznego UAM, w Poznaniu, w dniach 17-18 czerwca 2009 r.
- Holokaust i duchowe towarzyszenie polskich księży katolickich. Referat wygłoszony w trakcie II Kolokwium "Żydzi i Chrześcijanie w Dialogu", Sztokholm 8-10 marca 2000
- Dialog u podstaw. Opublikowano w postaci artykułu pt: Fundamental Dialogue, "Dialogue & Universalism" no. 1-2/2001, p. 69-74
- Dialog międzyreligijny jako problem filozoficzny. Opublikowano w: Filozofia dialogu, t. I: Drogi i formy dialogu, pod red. Józefa Baniaka, UAM, Poznań 2003, s. 159-166.
- Doświadczenie dialogu w Polsce. Studium prehistorii. Opublikowano w: Dialog u progu Auschwitz, t. I, pod red. Manfreda Deselaersa, UNUM, Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu, Kraków 2003, s. 235-245.
- Poznańskie spotkania dotyczące filozofii dialogu. Artykuł opublikowany w wersji angielskiej w: "Dialogue and Universalism" 2007, nr 7-8. Zakład Filozofii Chrześcijańskiej przy Wydziale Teologicznym UAM zorganizował konferencję na temat Człowiek przełomu wieków w refleksji filozofii dialogu, która odbyła się w dniach 6-7 czerwca 2001 r. Prof. Józef Baniak, główny organizator konferencji, rozesłał do przyszłych uczestników list, w którym tak scharakteryzował profil oczekiwanych referatów: "Organizatorzy [...] pragną rozpocząąć szeroką dyskusję oraz pogłębioną refleksję nad problemami skupionymi wokół dwóch zasadniczych pytań: jaki jest naprawdę współczesny człowiek jako "byt pojedyńczy" i "byt zbiorowy" [...] widziany w perspektywie głębokiej refleksji [...] w filozofii spotkania i dialogu? [...] Czy i jak reaguje filozofia dialogu na problemy nurtujące człowieka żyjącego na pograniczu XX i XXI wieku? Jaka będzie dialogika w nowym wieku? Do dyskusji na ten temat zapraszamy filozofów, teologów, socjologów, psychologów, pedagogów, religiologów i specjalistów z innych dyscyplin, którym są znane problemy egzystencjalne człowieka przełomu wieków"."
- Społeczny i kulturowy wymiar dialogu Referat wygłoszony na piątej Ogólnopolskej Konferencji Naukowej Społeczny i kulturowy wymiar dialogu, zorganizowanej przez Zakład Katolickiej Nauki Społecznej Wydziału Teologicznego UAM, Poznań 28-29 VI 2006.
- Kto spotyka Jezusa Chrystusa, spotyka judaizm, Teofil, 1( 29) 2011 (pismo studentów kolegium filozoficzno-teologicznego dominikanów)
- "Starsi bracia" czyli trwanie przymierza. Referat wygłoszony podczas konferencji Żydzi i judaizm we współczesnych badaniach. W 150-lecie urodzin Szymona Dubnowa, zorganizowanej przez Polskie Towarzystwo Studiów Żydowskich, Polską Akademię Umiejętności i Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 15-17 VI 2010 r. "Na łamach tygodnika "Idziemy" rozpoczęła się jesienią 2009 r. polemika dotycząca prawomocności stosowania określenia "starsi bracia" w odniesieniu do Żydów. Zaczęła się ona od wywiadu z ks. Chrostowskim, którego pierwsze słowa brzmią następująco: "Jak przyjął Ksiądz Profesor słowa redaktora naczelnego L'Osservatore Romano Giovanniego Marii Viana, że nazywanie Żydów naszymi "starszymi braćmi" jest już nieaktualne? - Z satysfakcją i wielką ulgą"[1] - odpowiedział znany biblista."
- Rozmowa z o. Markiem Nowakiem, dominikaninem, członkiem Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów "Niedziela Warszawska" [dodatek do tygodn. "Niedziela"] 23 I 2000. Rozmawia Lidia Molak. (Co Kościół katolicki naprawdę naucza na temat Żydów i judaizmu)
- Experience of Dialogue in Poland - A Study in Prehistory w Dialogue at the Edge of Auschwitz - Perspectives for a Theology After Auschwitz, Wydawnictwo UNUM Centre for Dialogue and Prayer Kraków-Oświęcim 2014 ISBN 978-83-7643-110-9
- Bracia i ojcowie, Z Markiem Nowakiem OP rozmawia Jakub Drath, "Swego czasu przeżyłem duże zaskoczenie, czytając książkę Cywilizacja żydowska Feliksa Konecznego. Odnosząc się do oskarżeń o mord rytualny, stwierdzał, że nie rozumie, dlaczego Kościół wydawał orzeczenia zakazujące ich rozpowszechniania. A kiedy już zupełnie brakowało mu argumentów, próbował przekonywać, iż nie da się udowodnić, że nie istnieje taka sekta żydowska, która czegoś takiego dokonuje." ZNAK, IV.2015. nr 719. Temat miesiąca: Bracia i wrogowie. Antysemityzm katolików. W jaki sposób pomaga się katolikom uporać z wciąż żywymi postawami wrogości wobec Żydów? Dlaczego tak rzadko słyszymy z ambon o grzechu antysemityzmu?
Nowak Wojciech (prof., rektor UW)
Norman Tobias
Nycz Kazimierz (abp)
- To będzie beatyfikacja rodziny Ulmów, a nie narodu
- Wyjątkowo bliska więź. Jan Paweł II wobec Żydów i judaizmu, w: Wspólna Radość Tory, Warszawa 2009.
- Wyjątkowo bliska więź. Jan Paweł II wobec Żydów i judaizmu Laboratorium Więzi, Wspólna Radość Tory, Warszawa 2008.
- Jan Paweł II wobec Żydów i judaizmu - perspektywa chrześcijańska. Wspólna Radość Tory, Warszawa 2007.