U rzymskich katolików

Katolicyzm po rozpadzie, spotkanie wokół jesienego numeru "Więzi"

Na stronie od 2022-11-25

27/11/2022 r.

Katolicyzm po rozpadzie. Spotkanie wokół jesiennej „Więzi”

Tematem religijnym jesiennej „Więzi” uczyniliśmy odgruzowywanie chrześcijaństwa. Nad czym warto myśleć przy sprzątaniu gruzów instytucjonalnych form kościelności po rozpadzie religii ukształtowanej jako cywilizacja czy światopogląd? Marek Kita nazywa ten projekt „rewitalizacją” Kościoła. Zachęca, byśmy byli jak „pogorzelcy spod znaku nadziei” – którzy „pod popiołem atrap wyczuwają Fundament i bijące z niego źródło”.

Vaticanum II

Na stronie od 2022-11-10

11/10/2022 r.

60. rocznica Vaticanum II

"Była jasna, październikowa noc. Na placu św. Piotra wiwatował wielotysięczny tłum ze świecami i pochodniami. Okna Pałacu Apostolskiego były zamknięte, papież odpoczywał po męczącym dniu. „Dziś powiedziałem już wszystko” – tłumaczył sekretarzowi, ale uległ namowom i wyszedł do zgromadzonych."
"Uzasadnieniem soborowego podejścia do świata nie jest żadna polityczna poprawność czy choćby troska o większą skuteczność ewangelizacji. Taka strategia działania Kościoła to przede wszystkim naśladowanie postawy Boga wobec człowieka."

john Connelly - Od worgości do braterstwa - spotkanie wokół książki - baner

Na stronie od 2022-11-09

14/11/2022 r.

Od wrogości do braterstwa. Rewolucja w katolickim nauczaniu o Żydach w latach 1933-1965

W poniedziałek 14 listopada 2022 r. o godz. 19.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie (ul. Marii Konopnickiej 26) odbędzie się spotkanie wokół książki Johna Connelly’ego „Od wrogości do braterstwa. Rewolucja w katolickim nauczaniu o Żydach w latach 1933-1965” z udziałem Adama Michnika, Stanisława Krajewskiego i Tomasza Dostatniego OP; prowadzenie: Magdalena Czyż

Postać Jezusa w serialu "The Chosen" fot. Angel Studios

Na stronie od 2022-11-07

07/11/2022 r.

Jezus powraca do synagogi

- To nie Jezus dzieli Żydów i chrześcijan, lecz schrystianizowana opowieść o nim, którą sporządzono długo po jego śmierci. Dlatego swoją ostatnią książkę zatytułowałem *Jésus avant le Christ* (Jezus przed Chrystusem). Musimy to pojąć, żeby doszło do prawdziwego dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Z Armandem Abécassisem rozmawia Szymon Łucyk ZNAK.

ZNAK 810 (11/2022) Odczarowanie Jezusa - okładka

Na stronie od 2022-11-07

07/11/2022 r.

ZNAK 810 (11/2022) Odczarowanie Jezusa

Jezus nie był kapłanem ani politykiem. Przez większość życia pracował fizycznie. Być może miał doświadczenie krótkiego i bezdzietnego małżeństwa. Teksty z epoki przedstawiły go jako wędrownego nauczyciela, który chciał odnowić więź Żydów z Bogiem. Zdumiewać więc może, że sprawa Jezusa nie skończyła się w ubogiej Galilei jak innych rabbich tego czasu, ale rozeszła się na cały świat.

Zbawiciel

Na stronie od 2022-11-07

07/11/2022 r.

Chrześcijaństwo bez cudowności

Zmartwychwstanie może po prostu oznaczać, że śmierć Jezusa nie poszła na marne, bo Jego przesłanie trwa i przez nie wciąż jest On obecny pośród swoich uczniów.

Benedykt XVI

Na stronie od 2022-10-21

21/10/2022 r.

Benedykt XVI: II Sobór Watykański był sensowny i konieczny

Najnowszy list Benedykta XVI. Papież-senior napisał w nim co myśli o Soborze Watykańskim II.
W rzeczywistości nowy sobór okazał się nie tylko sensowny, ale i konieczny. Po raz pierwszy ukazała się w swej radykalności kwestia teologii religii. To samo dotyczy relacji między wiarą a światem czystego rozumu. Oba tematy nie były wcześniej postrzegane w ten sposób. To wyjaśnia, dlaczego Vaticanum II początkowo groziło bardziej zachwianiem i wstrząsem Kościoła, niż nadaniem mu nowej jasności w jego misji. W międzyczasie stopniowo stawała się oczywista potrzeba przeformułowania pytania o naturę i misję Kościoła. W ten sposób powoli ujawnia się także pozytywna moc Soboru. (KAI)

First Things logo

Na stronie od 2022-10-20

19/10/2022 r.

WHY VATICAN II WAS NECESSARY

... why the Council was necessary. That question is often raised today by young Catholics who, unsettled by the excessive ecclesiastical air turbulence over the past decade and generally ill-informed about the pre-conciliar Church, imagine that everything in Catholicism was copacetic until John XXIII made the fatal mistake of summoning an ecumenical council. That, however, was not the view of some quite orthodox Catholic leaders in the decade before Vatican II. George Weigel.