Na stronie od 2022-10-10
10/10/2022 r.
60 LAT TEMU ROZPOCZĄŁ SIĘ SOBÓR WATYKAŃSKI II
A kto wie, może kolejny sobór – Watykański III – też się już toczy: w Amazonii, Niemczech...
Na stronie od 2022-10-10
10/10/2022 r.
A kto wie, może kolejny sobór – Watykański III – też się już toczy: w Amazonii, Niemczech...
Na stronie od 2022-10-10
10/10/2022 r.
A może Watykański II był jednak ostatnim? Chyba żeby pomyśleć o soborze bez hierarchicznej struktury na kształt piramidy.
Na stronie od 2022-10-09
13/07/2022 r.
Jak się nie poobijać w ciemności? Czy zawsze można ufać zmysłom? Czym różnią się wskazówki orientacyjne od punktów orientacyjnych? Jakie funkcje pełni biała laska? A w tle tej rozmowy o drodze niewidomych przez ciemność wciąż nasuwają się skojarzenia z ciemną nocą Kościoła.
Jak iść przez noc ciemną Kościoła.
Na stronie od 2022-10-05
05/10/2022 r.
The “National Synthesis of the People of God in the United States of America for the Diocesan Phase of the 2021-2023 Synod,” prepared by the United States Conference of Catholic Bishops, is a very disappointing document, not least because it largely focuses on what the 1 percent of U.S. Catholics who participated in these “synodal” discussions...
Na stronie od 2022-09-21
21/09/2022 r.
The first “what” question is Christological: Can the Church evangelize if it does not propose Jesus Christ as the definitive expression of God’s self-revelation to humanity and the unique savior of the world? That was the unambiguous teaching of the Catholic Church from Peter’s sermon in Acts 4:12 through the declaration Dominus Iesus (The Lord Jesus), (...) Does that conviction remain the foundation of Catholic evangelism and catechesis today? If so, how is the Church to understand the 2019 Abu Dhabi Declaration, signed by Pope Francis, which affirms that the “plurality” and “diversity” of religions in the world are “willed by God”? Is there a tension here, perhaps even a contradiction, that requires clarification? George Weigel.
Na stronie od 2022-09-16
16/09/2022 r.
Redaktor naczelny magazynu lewicy chrześcijańskiej „Kontakt” był gościem Bartosza Bartosika w podcaście „Zwięźle”.
Zapytany o to, co inspiruje go w chrześcijaństwie pomimo trwającego kryzysu Kościoła, Dudkiewicz odpowiedział: - Jesteśmy środowiskiem ludzi, którzy czerpią inspirację do bycia lepszymi i walki o lepszy świat, w tym również o sprawiedliwy Kościół, z dwóch źródeł: przekonań lewicowych i wiary chrześcijańskiej – usłyszał w odpowiedzi. – Choć nasze środowisko tworzą również osoby, które nie są wierzące, ale widzą emancypacyjny i równościowy potencjał Ewangelii i chrześcijaństwa – wyjaśniał Dudkiewicz.
Na stronie od 2022-09-15
13/09/2022 r.
Troska wierzących o człowieczeństwo powinna zacząć się od wysłuchania najsłabszych, od udzielenia głosu najbardziej kruchym, od odzwierciedlenia globalnej solidarności – apeluje papież podczas wizyty w Kazachstanie.
Na stronie od 2022-09-06
05/09/2022 r.
Dla czeskiego teologa ks. Tomáša Halíka obecny kryzys Kościoła otwiera szansę na nowe formy chrześcijaństwa. „Nie da się obejść konieczności nowej reformy, nawet przy ryzyku, że ci, dla których ta reforma byłaby zbyt radykalna, opuszczą Kościół” – powiedział w wywiadzie dla austriackiego dziennika „Kleine Zeitung”. „Tylko cierpliwy wysiłek dialogu mógłby złagodzić to niebezpieczeństwo” – dodał.
Na stronie od 2022-09-06
05/09/2022 r.
"Pewien kardynał powiedział mi: „Próbowaliśmy już wszystkiego, nic nie ,brpomaga. Ludzie nie chcą słuchać naszego przesłania”. Pomyślałem sobie od razu: „Powinieneś podać się do dymisji”. Ja wierzę, że chrześcijaństwo jest atrakcyjne i że takie pozostanie."
Z Hansem Joasem rozmawia Michał Jędrzejek WRZESIEŃ 2022
Na stronie od 2022-08-30
30/08/2022 r.
Ostatnie raporty CBOS – „Dlaczego Polacy odchodzą z Kościoła?” (sierpień 2022), „Polski pejzaż religijny – z dalekiego planu” (lipiec 2022) oraz „Zmiany religijności Polaków po pandemii” (czerwiec 2022) – potwierdzają galopującą sekularyzację, zwłaszcza młodego pokolenia. Dla wielu czytelników ostatniego raportu, podobnie jak dla prof. Mirosławy Grabowskiej, kierującej CBOS, rzeczą uderzającą jest wyraźny brak potrzeby religijnej.