U rzymskich katolików

Dlaczego współczesny Kościół przywiązuje wagę do dialogu z Żydami?

Na stronie od 2019-09-03

04/09/1998 r.

Dlaczego współczesny Kościół przywiązuje wagę do dialogu z Żydami?

Rozdział 1. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
"Religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym. Stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii" powiedział Jan Paweł II podczas pamiętnej wizyty w rzymskiej Synagodze Większej 13 kwietnia 1986 roku.

Wstęp

Na stronie od 2019-09-03

04/09/1998 r.

Wstęp

Wstęp do publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
"Kościół katolicki o swoich żydowskich korzeniach"
Nie możemy zrozumieć samych siebie bez Jezusa Chrystusa - i bez Żydów. Nie chodzi więc we wzajemnych relacjach jedynie o sam dialog, (...) ale o coś więcej, o czym Papież mówi od dawna - o wiarę biblijną, o zakorzenienie chrześcijan i Kościoła w historii ludu Izraela.

"Więź" - logo

Na stronie od 2017-12-12

12/12/2017 r.

Dlaczego otwarta ortodoksja

Otwartość to obowiązek katolika, a nie opcja do wyboru. Być otwartym na innych to znaczy być ortodoksyjnym – głosi ideowy manifest „Więzi” z roku 2013.

Kardynał Joseph Ratzinger, 2001 r. Fot. Manfredo Ferrari / Wikipedia

Na stronie od 2017-06-25

25/06/2017 r.

Inny Kościół przyszłości

Potwierdza się w Polsce wizja Ratzingera z 1958 r.: instytucjonalnie wszystko jeszcze trwa, Kościół funkcjonuje po staremu, ale realny świat oddalił się w znacznym stopniu. Jaki ma być Kościół przyszłości?

Halina Bortnowska

Na stronie od 2015-11-15

15/11/2015 r.

Halina Bortnowska, Recepcja Soboru Watykańskiego II

Sobór Watykański II, dość niespodziewanie zwołany przez papieża Jana XXIII w połowie XX wieku, nie był wydarzeniem bez korzeni, nie był tylko owocem nagłego impulsu; w Kościele rzymskokatolickim – w jego łonie, a poniekąd w całym chrześcijaństwie – dojrzewały różne problemy: kontrowersyjne, liczne i pilne. Sobór Watykański II po części zdołał je podjąć.

Synagoga e Ecclsia 2015

Na stronie od 2015-11-15

15/11/2015 r.

Na naszych oczach buduje się autentyczna wspólnota katolicko-żydowska

Już podczas jej powstawania, czyli w trakcie trwania Soboru Watykańskiego II. Byłem wtedy studentem biblistyki w Rzymie. Mam w żywej pamięci całą dyskusję dotyczącą tej Deklaracji. Przede wszystkim problem jej kształtu i tego, gdzie powinna się znaleźć: czy jako osobny, wcześniej przygotowany dokument, czy w Konstytucji o Kościele.

Synagoga et Ecclesia

Na stronie od 2015-11-15

15/11/2015 r.

50 rocznica Nostra Aetate

W połowie dwudziestego wieku został zainicjowany jeden z najważniejszych procesów w sferze stosunków międzyreligijnych w naszej cywilizacji. Jego wyrazem – a także istotnym źródłem dalszego rozwoju – jest uchwalony w 1965 r. dokument Kościoła katolickiego znany jako soborowa deklaracja Nostra aetate.