U rzymskich katolików

"Więź" - logo

Na stronie od 2017-12-12

12 grudnia 2017 r.

Dlaczego otwarta ortodoksja

Otwartość to obowiązek katolika, a nie opcja do wyboru. Być otwartym na innych to znaczy być ortodoksyjnym – głosi ideowy manifest „Więzi” z roku 2013.

Kardynał Joseph Ratzinger, 2001 r. Fot. Manfredo Ferrari / Wikipedia

Na stronie od 2017-06-25

25 czerwca 2017 r.

Inny Kościół przyszłości

Potwierdza się w Polsce wizja Ratzingera z 1958 r.: instytucjonalnie wszystko jeszcze trwa, Kościół funkcjonuje po staremu, ale realny świat oddalił się w znacznym stopniu. Jaki ma być Kościół przyszłości?

Kard. Stanisław Dziwisz przemówienie podczas konferencji Dialog katolicko-żydowski: droga za nami, droga przed nami

Na stronie od 2009-03-06

6 marca 2009 r.

Kard. Stanisław Dziwisz przemówienie podczas konferencji Dialog katolicko-żydowski: droga za nami, droga przed nami

Chrześcijaństwo pozbawione miłości bliźniego traci swoją moc i grozi mu, że stanie się jak zwietrzała sól, która tracąc smak przestaje być użyteczna. Chrześcijaństwo bez miłości bliźniego, nie oglądającej się na bolesne urazy, czasem bezpodstawne albo przesadne oskarżenia i uogólnienia, przestaje być sobą, przestaje ukazywać Jezusa, którego jedyną odpowiedzią na własne cierpienie była modlitwa: „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią" (Łk 23, 34).

Ks. Andrzej Draguła i Zbigniew Nosowski. Fot. Więź

Na stronie od 2008-01-31

31 stycznia 2008 r.

Nowa wyobraźnia dialogu

Dialog – słowo ongiś bardzo modne, dziś mocno zużyte; jednym wciąż żywotnie potrzebne, przez innych dawno już odesłane do lamusa; dla jednych to istotna postawa człowieka wierzącego, dla innych synonim wyprzedawania kluczowych treści wiary, braku krytycyzmu, naiwności, utraty tożsamości, a czasami wręcz zdrady…

Benedykt VI 2007

Na stronie od 2007-05-04

4 maja 2007 r.

PORZUĆCIE SWOJE BAŁWANY

Powrót Mszy w rycie trydenckim grozi poważnym kryzysem w relacjach katolicko-żydowskich - alarmuje część ekspertów w związku z planem rychłego opublikowania przez Benedykta XVI dokumentu poszerzającego możliwości celebrowania tej liturgii. Niepokoju nie kryje nawet kard. Walter Kasper, przewodniczący watykańskiej Papieskiej Komisji ds.Religijnych Kontaktów z Judaizmem.

Stosunek chrześcijaństwa do judaizmu

Na stronie od 2002-11-10

10 listopada 2002 r.

Co się zmieniło w Kościele?

W 43 numerze „Tygodnika” ukazał się mój artykuł, w którym wyrażałem wątpliwości wobec niektórych tez, zawartych w deklaracji pt.: „Święty obowiązek”. (Dokument, sygnowany przez grupę uczonych amerykańskich zajmujących się dialogiem chrześcijańsko-żydowskim, został opublikowany w 40 numerze „TP”). Do moich wątpliwości ustosunkowali się księża Michał Czajkowski i John Pawlikowski OSM. Ich wypowiedzi wymagają jednak komentarza. Dotyczy to zwłaszcza tekstu ks. Pawlikowskiego. Piotr Sikora - Sporu o Oświadczenie amerykańskich teologów o stosunku chrześcijaństwa do judaizmu ciąg dalszy. Tygodnik Powszechny, Nr 45 (2783), 10 listopada 2002

Spór o Oświadczenie amerykańskich teologów: czy Żydzi potrzebują Jezusa jako Zbawiciela?

Na stronie od 2002-10-27

27 października 2002 r.

Ks. John T Pawlikowski - Przemiana w Kościele

Jako sygnatariusza niedawno opublikowanego dokumentu „Święty obowiązek” cieszy mnie możliwość odpowiedzenia panu Piotrowi Sikorze na jego refleksję. To oczywiste, że ci, którzy opracowali ten dokument, przekazali go jako zaproszenie do dalszej refleksji nad teologią relacji chrześcijańsko-żydowskich. Tygodnik Powszechny, Nr 43 (2781), 27 października 2002.