U rzymskich katolików

Stanisław Krajewski

Na stronie od 2015-11-15

15/11/2015 r.

50 rocznica Nostra Aetate

W połowie dwudziestego wieku został zainicjowany jeden z najważniejszych procesów w sferze stosunków międzyreligijnych w naszej cywilizacji. Jego wyrazem – a także istotnym źródłem dalszego rozwoju – jest uchwalony w 1965 r. dokument Kościoła katolickiego znany jako soborowa deklaracja Nostra aetate.

ZNAK, IV.2015 nr 719. Bracia i wrogowie. Antysemityzm katolików.

Na stronie od 2015-04-30

16/04/2023 r.

ZNAK, IV.2015 nr 719. Bracia i wrogowie. Antysemityzm katolików

Polski Kościół jako jeden z niewielu w Europie obchodzi Dzień Judaizmu. Uroczystości każdego roku odbywają się w innej diecezji. Uczestniczą w nich biskupi, reprezentanci Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem. Jednocześnie to właśnie w Polsce działa stacja radiowa, która w raporcie Departamentu Stanu USA określona została jako jedna z najbardziej antysemickich w Europie. I pomimo wrogiej Żydom postawy i głoszenia treści niezgodnych z posoborowym nauczaniem Kościoła odnośnie do judaizmu cieszy się ona poparciem niemałej części episkopatu.

Kard. Stanisław Dziwisz przemówienie podczas konferencji Dialog katolicko-żydowski: droga za nami, droga przed nami

Na stronie od 2009-03-06

06/03/2009 r.

Kard. Stanisław Dziwisz przemówienie podczas konferencji Dialog katolicko-żydowski: droga za nami, droga przed nami

Chrześcijaństwo pozbawione miłości bliźniego traci swoją moc i grozi mu, że stanie się jak zwietrzała sól, która tracąc smak przestaje być użyteczna. Chrześcijaństwo bez miłości bliźniego, nie oglądającej się na bolesne urazy, czasem bezpodstawne albo przesadne oskarżenia i uogólnienia, przestaje być sobą, przestaje ukazywać Jezusa, którego jedyną odpowiedzią na własne cierpienie była modlitwa: „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią" (Łk 23, 34).

Ks. Andrzej Draguła i Zbigniew Nosowski. Fot. Więź

Na stronie od 2008-01-31

31/01/2008 r.

Nowa wyobraźnia dialogu

Dialog – słowo ongiś bardzo modne, dziś mocno zużyte; jednym wciąż żywotnie potrzebne, przez innych dawno już odesłane do lamusa; dla jednych to istotna postawa człowieka wierzącego, dla innych synonim wyprzedawania kluczowych treści wiary, braku krytycyzmu, naiwności, utraty tożsamości, a czasami wręcz zdrady…

Benedykt VI 2007

Na stronie od 2007-05-04

04/05/2007 r.

PORZUĆCIE SWOJE BAŁWANY

Powrót Mszy w rycie trydenckim grozi poważnym kryzysem w relacjach katolicko-żydowskich - alarmuje część ekspertów w związku z planem rychłego opublikowania przez Benedykta XVI dokumentu poszerzającego możliwości celebrowania tej liturgii. Niepokoju nie kryje nawet kard. Walter Kasper, przewodniczący watykańskiej Papieskiej Komisji ds.Religijnych Kontaktów z Judaizmem.

Polska Rada Chrześcijan i Żydów - logo

Na stronie od 2005-09-04

04/09/1998 r.

Z wypowiedzi Kościoła o stosunkach z Żydami i religią żydowską (publikacja PRChiŻ rozdział 8.)

"Kościół katolicki o swoich żydowskich korzeniach" -
publikacja Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów

  • Przemówienie Jana Pawła II w Synagodze Większej (Rzym, 13 kwietnia 1986) send
  • List pasterski Episkopatu Polski z okazji 25 rocznicy ogłoszenia soborowej deklaracji "Nostra aetate" send
  • Z przemówienia Jana Pawła II do przedstawicieli społeczności żydowskiej podczas pielgrzymki apostolskiej do Francji (Strasburg, 9 października 1988) send
     
  • Przemówienie Jana Pawła II do uczestników sympozjum "Korzenie antyjudaizmu w środowisku chrześcijańskim" send
Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-04

04/09/1998 r.

Co nas łączy?

Rozdział 7. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów

Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-04

04/09/2019 r.

Czy Żydzi ukrzyżowali Pana Jezusa?

Rozdział 5. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Zarzut odpowiedzialności zbiorowej wszystkich współczesnych Jezusowi Żydów za Jego śmierć pozostaje w jawnej sprzeczności z danymi samej Ewangelii

Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-04

04/09/2019 r.

Czy Izrael został odrzucony?

Rozdział 6. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Trwanie lzraela (tam, gdzie tyle starożytnych narodów znikło bez śladu) jest faktem historycznym i znakiem, który należy interpretować w ramach planu Bożego. Trzeba w każdym razie odejść od tradycyjnej koncepcji narodu ukaranego, zachowanego jako żyjący argument dla apologetyki chrześcijańskiej. On pozostaje narodem wybranym, "dobrą oliwką", w którą wszczepione zostały gałązki dziczki oliwnej narodów.

żfragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-03

04/09/1998 r.

Kim jest dla nas Abraham?

Rozdział 3. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Kościół bowiem Chrystusowy uznaje, iż początki jego wiary i wybrania znajdują się według Bożej tajemnicy zbawienia już u Patriarchów, Mojżesza i Proroków, Wyznaje, że w powołaniu Abrahama zawarte jest również powołanie wszystkich wyznawców Chrystusa, synów owego Patriarchy według wiary (por. Gal 3, 3, 7), i że wyjście ludu wybranego z ziemi niewoli jest mistyczną zapowiedzią i znakiem zbawienia Kościoła.