Dialog u Progu Auschwitz. Tom 1.
15/12/2003 | Na stronie od 15/12/2003
Źródło: Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu
W książce "Dialog u progu Auschwitz" znajdują się wykłady, które zostały wygłoszone podczas dni studyjnych "U progu Auschwitz" w Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu z udziałem referentów i uczestników żydowskich i chrześcijańskich; niemieckich, polskich, amerykańskich, izraelskich. Referenci mówili przede wszystkim o sobie, nie o innych: Niemcy o perspektywie niemieckiej, Polacy - o polskiej, Chrześcijanie - o chrześcijańskiej, Żydzi - o żydowskiej. W ten sposób powstała atmosfera wzajemnego słuchania, próba wzajemnego zrozumienia.
- pod redakcją ks. Manfreda Deselaersa
- Wydawnictwo UNUM, Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu, Kraków 2003
- Biblioteka Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu 1
- Cena: 25 PLN. Zamówienia: edukacja@cdim.pl
Ze wstępu:
W książce "Dialog u progu Auschwitz" znajdują się wykłady, które zostały wygłoszone podczas dni studyjnych "U progu Auschwitz" w Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu z udziałem referentów i uczestników żydowskich i chrześcijańskich; niemieckich, polskich, amerykańskich, izraelskich. Referenci mówili przede wszystkim o sobie, nie o innych: Niemcy o perspektywie niemieckiej, Polacy - o polskiej, Chrześcijanie - o chrześcijańskiej, Żydzi - o żydowskiej. W ten sposób powstała atmosfera wzajemnego słuchania, próba wzajemnego zrozumienia.
Agata Kroh, polska studentka, podsumowała to, co prawdopodobnie odczuwa każdy z uczestników: „Jednak tego, co było podczas tych spotkań najważniejsze, w tej książce nie ma, bo być nie mogło. Najpierw więc ogromnie ważne było miejsce spotkań - ziemia oświęcimska. Fakt, iż rozmawialiśmy (i także milczeliśmy!) o sprawach tak trudnych właśnie tam, miał pierwszorzędne znaczenie. Niezależnie od tego, kim jest, każdy człowiek, który tutaj przyjeżdża, musi zmierzyć się w samym sobie z historią tego miejsca, z jego przesłaniem, z konsekwencjami moralnymi i egzystencjalnymi tej historii. W pewnym sensie wobec tego miejsca każdy pozostaje sam. Inaczej czyta się te słowa w swoim domu, inaczej, mając żywo w pamięci wizytę w Auschwitz i Birkenau, słuchało się ich, wypowiadanych ze wzruszeniem i wyraźnym nieraz trudem. Wielką wartością tych sesji było spotkanie z drugim człowiekiem. Szczególnym znakiem była nasza wspólna obecność w Auschwitz. Wspólna po pierwsze jako ludzi - choć każdy musi sam stanąć wobec tej ziemi, chcieliśmy jednocześnie być tam razem. Nie po to, żeby kogokolwiek przekonywać, ale po to, by się nawzajem słuchać, uczyć innego patrzenia i rozszerzać serce na wrażliwość drugiego człowieka. Nasza obecność była wspólna także na płaszczyźnie religijnej i narodowej - w spotkaniach uczestniczyli bowiem chrześcijanie i Żydzi z Polski, Izraela, Niemiec, Anglii i Stanów Zjednoczonych. Już sam fakt, że odwiedziliśmy razem Auschwitz i Birkenau, stał się wydarzeniem na miarę wielkiego symbolu! Mimo powyższego, spraw niewyrażalnych na papierze, podjęto wysiłek wydania tego tomu. Wierzono bowiem, że świadectwo ludzi, którzy z wielką odwagą i szczerością mówili o swoim życiu, nie powinno zostać zapomniane. Na ziemi oświęcimskiej każde słowo ma szczególną wagę, nie tylko ze względu na to, o czym chce powiedzieć, ale również, a może w tym wypadku szczególnie, ze względu na to, gdzie zostaje ono wypowiedziane. Czytając zamieszczone w tej książce wykłady, trzeba o tym pamiętać. Ta książka nie rości sobie prawa do odpowiedzi na pytania o Auschwitz. Stara się natomiast pomóc w stawianiu pytań oraz pokazać, że dotyczą one każdego człowieka.”
Spis treści
- Słowo wstępne: kard. Franciszek Macharski
- Wprowadzenie: Dialog u progu Auschwitz? – Manfred Deselaers
ŚWIADECTWA HISTORYCZNE
- Auschwitz wczoraj i dziś. Czy mam prawo czuć się tutaj szczęśliwa? – Halina Birenbaum
- Świadectwo polskiego więźnia obozów koncentracyjnych – Leon Lendzion
- Świadectwa religijnego życia więźniów – Wiesław J. Wysocki
- Klisze pamięci – Marian Kołodziej
- Perspektywa sprawców: przykład komendanta Rudolfa Hössa – ks. Manfred Deselaers
- Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau, historia i symbolika – Teresa Świebocka
SYMBOLICZNE ZNACZENIE AUSCHWITZ
Teologia po Auschwitz
- Spojrzenie na “Auschwitz” – polski punkt widzenia – ks. Łukasz Kamykowski
- Niezdolność mówienia – rabin Sacha Pecaric
- Żydowska teologia po Shoah w USA – rabin Michael Signer
- Chrześcijańska teologia judaizmu – ks. Łukasz Kamykowski
- Chrześcijańska teologia po Auschwitz w Niemczech - ks. Klaus Kienzler
- Teologia Zbawienia po Auschwitz? - o. Michele de Goedt OCD
Dialog po Auschwitz
- Teologia dialogu - ks. Łukasz Kamykowski
- Doświaczenia Dialogu w Polsce (Studium prehistorii) – o. Marek Nowak OP
- Doświaczenia dialogu w Niemczech, (Teologiczny dialog miedzy katolikami a Żydami w Niemczech) - ks. Hanspeter Heinz
- Doświaczenia dialogu: Siostry Syjońskie, Rzym, Centrum SIDIC – s. Hedwig Wahle NDS