Materiały edukacyjne

Debata: Wobec zjawiska „Żydów na szczęście” w Polsce

22/04/2021 r.

Debata: Wobec zjawiska "Żydów na szczęście" w Polsce

Od kilku lat toczą się w Krakowie dyskusje na temat obecności wśród pamiątek figurek Żydów z monetami i innymi atrybutami zamożności. Coraz więcej osób zauważa powielanie przez nie stereotypów i ich negatywny wpływ na obraz naszego miasta, a także szerzej – Polski. W Krakowie podjęte zostały działania, aby to zmienić.

Bartłomiej I

03/06/1998 r.

Bartłomiej I: W sprawie Judaizmu

Od roku 1972 Kościół prawosławny rozpoczął dialog z judaizmem, prowadzony na najwyższym poziomie akademickim. Celem jest po prostu lepsze wzajemne zrozumienie. Zarówno my, chrześcijanie, jak i Żydzi – mówi Patriarcha – mamy korzenie w tej samej glebie, jesteśmy posłuszni temu samemu Dekalogowi.

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

08/03/2015 r.

Jak mówić i czytać o Zagładzie? Metodyczne wątpliwości polonisty

Problemy te wydają się szczególnie aktualne w szkole, na lekcjach języka polskiego. Pytania „dlaczego” i „jak” należy uczyć o Holokauście pozornie zostały oswojone przez szkolną dydaktykę języka polskiego czy historii. Z pewnością pomogły w tym wytyczne tzw. grupy roboczej ds. edukacji, która opracowała następujący program metodycznego „rozczytania” Holokaustu i sformułowała niepodważalne argumenty wzmacniające przekonanie o konieczności uczenia:

Relacje chrześcijańsko-żydowskie

08/05/2008 r.

Adam Szostkiewicz: Naznaczenie

Postanowienia IV Soboru Laterańskiego (1215 r.) zaciążyły na stosunkach żydowsko-chrześcijańskich aż do epoki przełomowego II Soboru Watykańskiego.

Rabin Irving Greenberg

11/10/2007 r.

Irving Greenberg "Od wzajemnej pogardy do dialogu"

Zacznę od wyznania, że skoro Bóg jest twórcą obu naszych religii i wspiera je od ponad dwóch tysięcy lat, to wierzę, że stwarzając je obie, nasz Pan nie pragnął odrzucenia jednej kosztem drugiej, ale chciał, byśmy Mu służyli jako współpracownicy w udoskonalaniu świata.