Zapowiedzi

Kronika Wydarzeń Bieżących

Artur Markowicz Rosz chodesz / Kidusz lewana, zbiory ŻIH

28/11/2023 r.

Żydzi w multiwersum języka polskiego | konferencja

Zakład Komunikowania Politycznego i Polityki Medialnej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringlebluma organizują konferencję zatytułowaną „Żydzi w multiwersum języka polskiego”. Jej celem ma być prześledzenie sposobów, w jakich słowa „Żyd”, „Żydzi”, „żydowskość” obecne są w najszerzej rozumianej polszczyźnie.

Roraty - jeden z symboli Adwentu, którym nieodłącznym elementem jest lampion adwentowy. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press

03/12/2023 r.

Oczekujemy Mesjasza - chrześcijanie i Żydzi. U chrześcijan obrządków wschodnich trwa Post Filipowy a za kilka dni rzymscy katolicy i protestanci wchodzą w Adwent

Oczekujemy Mesjasza, chrześcijanie i Żydzi.
Teraz w Kościołach obrządków wschodnich trwa już Post Filipowy, w Polsce m.in. u prawosławnych na Podlasiu i grekokatolików. Rozpoczęty w różnych terminach, coraz częściej, a w Ukrainie od bieżącego roku powszechnie, od 15 października, żeby obchodzić Boże Narodzenie po 40 dniach 25 grudnia razem z katolikami i protestantami. Ci zaś zaczynają za kilka dni Adwent, w tym roku 3 grudnia w niedzielę, jako pierwszą z czterech przed tym świętem.
, U ktolików podczas liturgii w ostatnią niedzielę lub w przeddzień rozpoczęcia postu odczytywany jest fragment Ewangelii o miłosiernym Samarytaninie.

POLIN - logo

14/12/2023 r.

Cykl "Nie bądź obojętny": Antropologia i obojętność

"Nie bądź obojętny" – to zdanie przywołane przez Mariana Turskiego przed bramą śmierci obiegło cały świat. Ale czym właściwie jest obojętność? Moralnym nakazem, obowiązkiem, cywilizacyjnym stemplem, a może indywidualną potrzebą? Przyjrzymy się obojętności w różnych kontekstach w ramach nowego podcastu Muzeum POLIN.

Wycinanka Moniki Krajewskiej

17/12/2023 r.

Spotkanie z artystką Moniką Krajewską na pokazie prac "Płonące"

"Archiwum tego, co przetrwało, a miało nie przetrwać. Ślady ocalałe przypadkowo, wyrywkowo, bez planu i respektu dla hierarchii ich ważności. Rzeczy pogubione, porzucone w ucieczce. Wyzute ze swej roli, biografii, kontekstu. Świadkowie czasów, gdy przez żydowskie dzielnice i miasteczka przetaczały się fronty, pogromy, pożogi, a wreszcie – Zagłada. Powojenny los ocalałych z niej okruchów – los rzeczy najbardziej niczyich. Niektóre krętą drogą trafiły do naszego dziś". (Monika Krajewska)