Podcast „O kulturze i dialogu - Dialog międzykulturowy w teorii i praktyce”

Dialog - obraz

Źródło: Podcast Centrum Kultury i Dialogu

O kulturze i dialogu

Odcinek czwarty podcastu „O kulturze i dialogu - Dialog międzykulturowy w teorii i praktyce”.

Wraz z siostrą doktor Katarzyną Kowalską ze zgromadzenia Sióstr Matki Bożej z Syjonu (Sion Poland Nds) porozmawialiśmy m.in. o:

  • -sposobach prowadzenia dialogu;
  • -zaletach spotkania z tym co nieznane;
  • -o praktyce dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego;
  • -tożsamości religijnej;
  • -szczerości w poznawaniu własnych korzeni;
  • -konflikcie w Strefie Gazy;
  • -kobietach i ich miejscu w dialogu międzykulturowym.

Odcinki poprzednie

W trzecim odcinku podcastu „O Kulturze i Dialogu”,

Doktor Paulina Winiarska kontynuuje rozmowę z Profesorem dr hab. Łukaszem Tomaszem Sroką na temat miasta Krakowa oraz jego wielokulturowego charakteru, który objawiał się wielokrotnie na przestrzeni wieków. W drugiej części rozmowy dowiemy się m.in:

  • -kiedy w historii miasta miały miejsce załamania w kontekście wielokulturowości;
  • -Czego możemy się nauczyć od innych narodowości;
  • -Skąd bierze się coraz bardziej negatywna narracja w stosunku do imigrantów w Krakowie;
  • -Czy wielokulturowość, to przede wszystkim koegzystencja z innością w ogóle;
  • -Czy należy walczyć ze stereotypizacją.

W drugim odcinku podcastu „O Kulturze i Dialogu”,

Doktor Paulina Winiarska rozmawia z Profesorem dr hab. Łukaszem Tomaszem Sroką na temat miasta Krakowa oraz jego wielokulturowego charakteru, który objawiał się wielokrotnie na przestrzeni wieków. Agenda ONZ do spraw migracji otwiera siedzibę w Krakowie argumentując, że 20% mieszkańców miasta, to cudzoziemcy. Nie ma Krakowa innego, niż wielokulturowy - otwarty na społeczność żydowską, tatarską, ormiańską, ukraińską czy romską. Kraków był od zarania budowy w kontekście europejskich wpływów kulturowych, poprzez rozległe relacje międzypaństwowe oraz sieci powiązań intelektualnych, prawno politycznych i gospodarczych. W pierwszej części rozmowy dowiemy się m.in:

  • od kiedy Kraków można uznawać za miasto wielu kultur;
  • Jakie mniejszości narodowe i etniczne miały wpływ na jego rozwój na przestrzeni wieków;
  • Jak przebiegała codzienna koegzystencja;
  • Czy współczesną społeczność Krakowa, można porównać do średniowiecznej;
  • Jak wielokulturowość wpływa na krajobraz miasta.

W pierwszym odcinku podcastu„O Kulturze i Dialogu”,

Doktor Paulina Winiarska w rozmowie z religioznawcą Doktorem Jakubem Drathem, poruszą temat Chanuki - tradycji żydowskiej i jej chrześcijańskiej percepcji. Na Kanwie skandalicznego zachowania posła Grzegorza Brauna w Sejmie RP, który rzucił się z gaśnicą proszkową na zapalone świece chanukowe, aby demonstracyjnie je zgasić, do szerokiej świadomości społecznej przebiło się jedno ze świąt żydowskich -Chanuka, czyli święto światła. Popularne w popkulturze i przedstawiane w serialach oraz filmach nie wybrzmiewa jednak w kulturze polskiej.

  • Czym jest Chanuka?
  • Jak nazywa się świeca świąteczna?
  • Czy celebracja Chanuki ma jakieś charakterystyczne elementy? Aż w końcu
  • O co chodziło posłowi Braunowi na mównicy?

CENTRUM KULTURY I DIALOGU

Człowieka współczesnego, mimo przeobrażeń unifikacyjnych i globalizacyjnych, nadal dotykają te same problemy społeczne. Konflikty zbrojne, terroryzm, brak poszanowania godności osoby, są faktem z którym spotykamy się w przestrzeni medialnej codziennie. Innym równie ważnym zjawiskiem jest także niezwykle szybkie przemieszczanie się ludności, a co z tym się wiąże, migracja wzorów kulturowych i wartości, co nieustannie doprowadza do nowych interakcji międzyludzkich.

Niepożądane zjawiska takie jak niechęć do wzajemnego uczenia się, nietolerancja wobec inności, brak porozumienia w wytyczaniu wspólnych celów na przyszłość implikuje konieczność powołania instytucji, której nadrzędnym zadaniem będzie porozumienie ponad podziałami. Celem Centrum Kultury i Dialogu jest tworzenie płaszczyzny dialogu i wypracowanie skutecznych form komunikacji pomiędzy konkretnymi osobami, środowiskami i organizacjami, które mogą posłużyć niwelacji negatywnych relacji w społeczeństwach oraz stanowić model edukacyjny w przestrzeni międzyludzkiej.

Historia

Centrum Kultury i Dialogu powstało w 1998 roku, z inspiracji krakowskiego jezuity, o. Stanisława Musiała, jednego z pionierów dialogu międzyreligijnego w Polsce, a więc działa z przerwami od 25 lat. Stanisław Musiał (01.05.1938- 05.03.2004) był filozofem, duszpasterzem, rzecznikiem współpracy katolicko-żydowskiej. Członek Komisji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem od 1986 (tj. od początku jej działalności), do 1995 sekretarz Komisji. Ponadto wchodził w skład zarządu „United Nations Watch”, organizacji afiliowanej przy Światowym Kongresie Żydowskim. W 1987 aktywnie uczestniczył w wydarzeniach związanych z przeniesieniem klasztoru karmelitanek z terenu obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Brał udział w spotkaniach genewskich w sprawie klasztoru i jest sygnatariuszem przyjętych tam ustaleń (22 lutego 1987). Występował przeciwko akcji wznoszenia krzyży na żwirowisku w obozie. Został m.in. laureatem pierwszego „Grand Press” w kategorii publicystyki (nagroda miesięcznika „Press”) za artykuł Czarne jest czarne (1997), w którym apelował, by hierarchia Kościoła zareagowała na antysemickie wypowiedzi niektórych duchownych. Otrzymał również Medal „Zasłużony dla Tolerancji” (2000) przyznany przez Fundację Ekumeniczną „Tolerancja” i Nagrodę im. Jana Karskiego i Poli Nireńskiej za rok 2001, przyznawaną przez Żydowski Instytut Naukowy dla osób badających stosunki polsko-żydowskie oraz wkład polskich Żydów w kulturę polską. Klub Chrześcijan i Żydów „Przymierze” ustanowił Nagrodę Ks. Stanisława Musiała, przyznawaną osobom zasłużonym dla dialogu chrześcijańsko- i polsko-żydowskiego.

Misja

Człowieka współczesnego, mimo przeobrażeń unifikacyjnych i globalizacyjnych, nadal dotykają te same problemy społeczne. Konflikty zbrojne, terroryzm, brak poszanowania godności osoby, są faktem z którym spotykamy się w przestrzeni społecznej i medialnej codziennie. Innym równie ważnym zjawiskiem jest także niezwykle szybkie przemieszczanie się ludności, a co z tym się wiąże, migracja wzorów kulturowych i wartości, co nieustannie doprowadza do nowych interakcji międzyludzkich.

Niepożądane zjawiska takie jak niechęć do wzajemnego uczenia się, nietolerancja wobec inności, brak porozumienia w wytyczaniu wspólnych celów na przyszłość implikuje konieczność powołania instytucji, której nadrzędnym zadaniem będzie porozumienie ponad podziałami. Celem Centrum Kultury i Dialogu jest tworzenie płaszczyzny dialogu i wypracowanie skutecznych form komunikacji pomiędzy konkretnymi osobami, środowiskami i organizacjami, które mogą posłużyć niwelacji negatywnych relacji w społeczeństwach oraz stanowić model edukacyjny w przestrzeni międzyludzkiej.

Cele

Centrum Kultury i Dialogu jest instytucją akademicką badającą i promującą: tolerancję kulturową, dialog oraz polską myśl społeczną. W oparciu o te założenia Centrum stawia sobie za zadanie inspirować działania, których celem będzie dialog między reprezentantami różnych kultur, narodów, religii, światopoglądów i grup społecznych. Centrum Kultury i Dialogu realizuje swoją misje poprzez organizowanie publicznych debat, seminariów, sympozjów i konferencji naukowych, działalność publicystyczną i wydawniczą, realizację projektów badawczych finansowanych ze środków wewnętrznych jak i zewnętrznych, współpracę z innymi ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą. Z Centrum związany jest zespół ekspertów z różnych dziedzin. Członkowie zespołu CKiD tworzą międzynarodowe środowisko stawiające sobie za cel wspieranie pogłębionej refleksji i rzeczowej debaty nad przemianami kulturowymi, religijnymi i społecznymi zachodzącymi w naszym kraju.

Celem CKiD jest tworzenie duchowej i fizycznej przestrzeni dla wszelkich działań zmierzających do wzajemnego zbliżenia kultur. Centrum dąży do kreowania prawdziwego dialogu, który w oparciu o wszechstronną akceptację, prowadziłby do wzajemnego wzbogacania się jego uczestników. Centrum Kultury i Dialogu działa jako podmiot międzywydziałowy na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie i podlega bezpośrednio JM Rektorowi Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie.