Życie i dzieło Ojca S. Musiała SJ, cz. III (Podcast „O Kulturze i Dialogu” #9)

Życie i dzieło Ojca S. Musiała SJ, cz. III

O Kulturze i Dialogu

Przed Wami ostatni - trzeci, odcinek wakacyjnej serii o Ojcu Stanisławie Musiale SJ. O jego osobie i dokonaniach w podcaście „O Kulturze i Dialogu” rozmawiamy z dr hab. Józefem Augustynem SJ, prof. UIK , jezuitą znającym O. Stanisława Musiała SJ osobiście.

Serdecznie zapraszamy do słuchania w serwisie Youtube oraz Spotify

Doktor Paulina Winiarska kontynuuje rozmowę z gościem dr hab. Józefem Augustynem SJ, prof. UIK , jezuitą, który znał O. Stanisława Musiała osobiście.

Ojciec Augustyn przedstawia Musiała w sposób wielokrotnie żartobliwy, przybliżając anegdoty dotyczące nieszablonowego zachowania Musiała w różnych okolicznościach.

W serii podcastów o Ojcu Musiale będziemy poruszać kwestie związane z jego:

  • -dzieciństwem i młodością;
  • -formacją duchową i światopoglądową;
  • -studiach;
  • -wyjazdach międzynarodowych;
  • -podejściem do spraw ważnych.

Więcej:

Sympozjum Naukowe: Synagoga i Eklezja

Zorganizowane z okazji wręczenia Nagrody im. S. Musiała SJ, w 20. rocznicę jego śmierci. 29/02/2024

Zapis transmisji "na żywo" z gościnnego wykładu Jego Świątobliwość Choni Rangshar Rinpocze, w murach Uniwersytetu Ignatianum

19.09.2024, w murach Uniwersytetu Ignatianum gościmy Jego Świątobliwość Choni Rangshar Rinpocze, znanego również jako Tang Rinpoche.

Ze względu na sytuację polityczną, opuścił Tybet i zamieszkał w Bhutanie, gdzie otrzymał obywatelstwo i sprawuje opiekę nad klasztorem oraz wieloma ośrodkami medytacji.

Rinpocze ma swoją główną siedzibę w prowincji Bumthang. Regularnie podróżuje i naucza na całym świecie, odwiedzając swoje ośrodki w Azji, Australii i Europie, dzieląc się przekazem do praktyk, które otrzymał od swoich mistrzów.

Jego Świątobliwość jest skromnym i ciepłym człowiekiem, cenionym za swoją życzliwość, rozległą wiedzę i doświadczenie.

Ignatianum: Centrum Kultury i Dialogu

Człowieka współczesnego, mimo przeobrażeń unifikacyjnych i globalizacyjnych, nadal dotykają te same problemy społeczne. Konflikty zbrojne, terroryzm, brak poszanowania godności osoby, są faktem z którym spotykamy się w przestrzeni medialnej codziennie. Innym równie ważnym zjawiskiem jest także niezwykle szybkie przemieszczanie się ludności, a co z tym się wiąże, migracja wzorów kulturowych i wartości, co nieustannie doprowadza do nowych interakcji międzyludzkich.

Niepożądane zjawiska takie jak niechęć do wzajemnego uczenia się, nietolerancja wobec inności, brak porozumienia w wytyczaniu wspólnych celów na przyszłość implikuje konieczność powołania instytucji, której nadrzędnym zadaniem będzie porozumienie ponad podziałami. Celem Centrum Kultury i Dialogu jest tworzenie płaszczyzny dialogu i wypracowanie skutecznych form komunikacji pomiędzy konkretnymi osobami, środowiskami i organizacjami, które mogą posłużyć niwelacji negatywnych relacji w społeczeństwach oraz stanowić model edukacyjny w przestrzeni międzyludzkiej.

Historia

Centrum Kultury i Dialogu powstało w 1998 roku, z inspiracji krakowskiego jezuity, o. Stanisława Musiała, jednego z pionierów dialogu międzyreligijnego w Polsce, a więc działa z przerwami od 25 lat. Stanisław Musiał (01.05.1938- 05.03.2004) był filozofem, duszpasterzem, rzecznikiem współpracy katolicko-żydowskiej. Członek Komisji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem od 1986 (tj. od początku jej działalności), do 1995 sekretarz Komisji. Ponadto wchodził w skład zarządu „United Nations Watch”, organizacji afiliowanej przy Światowym Kongresie Żydowskim. W 1987 aktywnie uczestniczył w wydarzeniach związanych z przeniesieniem klasztoru karmelitanek z terenu obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Brał udział w spotkaniach genewskich w sprawie klasztoru i jest sygnatariuszem przyjętych tam ustaleń (22 lutego 1987). Występował przeciwko akcji wznoszenia krzyży na żwirowisku w obozie. Został m.in. laureatem pierwszego „Grand Press” w kategorii publicystyki (nagroda miesięcznika „Press”) za artykuł Czarne jest czarne (1997), w którym apelował, by hierarchia Kościoła zareagowała na antysemickie wypowiedzi niektórych duchownych. Otrzymał również Medal „Zasłużony dla Tolerancji” (2000) przyznany przez Fundację Ekumeniczną „Tolerancja” i Nagrodę im. Jana Karskiego i Poli Nireńskiej za rok 2001, przyznawaną przez Żydowski Instytut Naukowy dla osób badających stosunki polsko-żydowskie oraz wkład polskich Żydów w kulturę polską. Klub Chrześcijan i Żydów „Przymierze” ustanowił Nagrodę Ks. Stanisława Musiała, przyznawaną osobom zasłużonym dla dialogu chrześcijańsko- i polsko-żydowskiego.

Misja

Człowieka współczesnego, mimo przeobrażeń unifikacyjnych i globalizacyjnych, nadal dotykają te same problemy społeczne. Konflikty zbrojne, terroryzm, brak poszanowania godności osoby, są faktem z którym spotykamy się w przestrzeni społecznej i medialnej codziennie. Innym równie ważnym zjawiskiem jest także niezwykle szybkie przemieszczanie się ludności, a co z tym się wiąże, migracja wzorów kulturowych i wartości, co nieustannie doprowadza do nowych interakcji międzyludzkich.

Niepożądane zjawiska takie jak niechęć do wzajemnego uczenia się, nietolerancja wobec inności, brak porozumienia w wytyczaniu wspólnych celów na przyszłość implikuje konieczność powołania instytucji, której nadrzędnym zadaniem będzie porozumienie ponad podziałami. Celem Centrum Kultury i Dialogu jest tworzenie płaszczyzny dialogu i wypracowanie skutecznych form komunikacji pomiędzy konkretnymi osobami, środowiskami i organizacjami, które mogą posłużyć niwelacji negatywnych relacji w społeczeństwach oraz stanowić model edukacyjny w przestrzeni międzyludzkiej.

Cele

Centrum Kultury i Dialogu jest instytucją akademicką badającą i promującą: tolerancję kulturową, dialog oraz polską myśl społeczną. W oparciu o te założenia Centrum stawia sobie za zadanie inspirować działania, których celem będzie dialog między reprezentantami różnych kultur, narodów, religii, światopoglądów i grup społecznych. Centrum Kultury i Dialogu realizuje swoją misje poprzez organizowanie publicznych debat, seminariów, sympozjów i konferencji naukowych, działalność publicystyczną i wydawniczą, realizację projektów badawczych finansowanych ze środków wewnętrznych jak i zewnętrznych, współpracę z innymi ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą. Z Centrum związany jest zespół ekspertów z różnych dziedzin. Członkowie zespołu CKiD tworzą międzynarodowe środowisko stawiające sobie za cel wspieranie pogłębionej refleksji i rzeczowej debaty nad przemianami kulturowymi, religijnymi i społecznymi zachodzącymi w naszym kraju.

Celem CKiD jest tworzenie duchowej i fizycznej przestrzeni dla wszelkich działań zmierzających do wzajemnego zbliżenia kultur. Centrum dąży do kreowania prawdziwego dialogu, który w oparciu o wszechstronną akceptację, prowadziłby do wzajemnego wzbogacania się jego uczestników. Centrum Kultury i Dialogu działa jako podmiot międzywydziałowy na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie i podlega bezpośrednio JM Rektorowi Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie.