Na stronie od 2016-01-31
31/01/2016 r.
Elijah Voices on Nostra Aetate - Rabbi Richard Marker
Rabbi Richard Marker offers some thoughts on various celebrations of the 50th Anniversary of Nostra Aetate:
Na stronie od 2016-01-31
31/01/2016 r.
Rabbi Richard Marker offers some thoughts on various celebrations of the 50th Anniversary of Nostra Aetate:
Na stronie od 2016-01-23
23/01/2016 r.
Message of Dr. Piotr M. A. Cywiński, Director of the Auschwitz-Birkenau State Museum for the IHRD on the occasion of international Day of Commemoration in Memory of the Victims of the Holocaust (2016).
Na stronie od 2016-01-17
17/01/2016 r.
"W naszej ojczyźnie, która była i jest wspólna dla chrześcijan i Żydów, w duchu Chrystusowej Ewangelii nie może mieć miejsca żadna wrogość, uprzedzenie, dyskryminacja. Nasza wspólna ziemia kryje prochy Żydów i Polaków. Stąd też, kiedy wskutek eksterminacji żydowskiego narodu przez niemieckich nazistów na polskiej ziemi, oprócz nielicznych ocalonych, pozostały jedynie tu i ówdzie ich groby, my winniśmy być strażnikami ich cmentarzy i mogił. Ten szacunek należy do naszej katolickiej kultury."
Na stronie od 2016-01-17
17/01/2016 r.
Tradycja żydowska jest dla chrześcijan korzeniem ich wiary, dlatego Dzień Judaizmu powinien trwać 365 dni w roku – podkreślił prof. Grosfeld.
Na stronie od 2016-01-16
16/01/2016 r.
Pytanie, czy dialog międzyreligijny przynosi zamierzone korzyści, dlaczego jest tylu przeciwników dialogu i czy chęć porozumienia jest autentyczna. Tymczasem takie porozumienie jest dziś wyjątkowo ważne i potrzebne. Może bowiem zapobiec wielu tlącym się konfliktom lokalnym i międzynarodowym.
Na stronie od 2016-01-10
10/01/2016 r.
Uroczystość wręczenia Nagrody im. Ks. Romana Indrzejczyka ks. Jerzemu Stranzowi odbyła się w Poznaniu, podczas obchodów Dnia Judaizmu w Kościele katolickim.
Ksiądz Jerzy Stranz jest dyrektorem Wydawnictwa Księgarni Świętego Wojciecha, współzałożycielem i prezesem Stowarzyszenia Coexist, które jest dobrowolnym, samorządnym, apolitycznym, zrzeszeniem mającym na celu promocję postawy dialogu w wymiarze religijnym, kulturowym, społecznym i artystycznym.
Na stronie od 2016-01-01
23/12/2024 r.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałem zawartym w Kronice
Na stronie od 2015-12-31
31/12/2015 r.
Kalendarium
Na stronie od 2015-12-15
15/12/2015 r.
Oświęcim, luty 1998
Na zaproszenie Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu spotkali się w dniach 13. – 16. grudnia 1997 w Oświęcimiu i w Krakowie Żydzi i chrześcijanie zaangażowani w dialog. Przybyli z Polski, Niemiec oraz USA by wspólnie przemyśleć zagadnienie religijnego traktowania rzeczywistości Auschwitz. Rodzi ono liczne napięcia, np. spór wokół takich symboli jak krzyż, gwiazda Davida czy też postulat ich nieobecności. Pierwszą intencją spotkania było zatem stworzenie atmosfery zaufania aby każda ze stron mogła się przedstawić zgodnie ze swą wrażliwością. Spotkanie miało charakter prywatnej wymiany.
Jej owocem jest lista pytań, której publikacja stanowi zaproszenie do przemyśleń i rozmów. Uczestnicy mają nadzieję, że wypracowany przez nich materiał może służyć pomocą w procesie przezwyciężania napięć oraz szukania dróg poszanowania religijnej godności każdego człowieka.
Na stronie od 2015-12-03
03/12/2015 r.
After nearly two millennia of mutual hostility and alienation, we Orthodox Rabbis who lead communities, institutions and seminaries in Israel, the United States and Europe recognize the historic opportunity now before us. We seek to do the will of our Father in Heaven by accepting the hand offered to us by our Christian brothers and sisters. Jews and Christians must work together as partners to address the moral challenges of our era.
Na stronie od 2015-12-03
03/12/2015 r.
Czynić wolę naszego Ojca w niebie: ku partnerstwu Żydów i chrześcijan.
"Po niemal dwóch tysiącleciach wzajemnej niechęci i obcości my – rabini ortodoksyjni stojącya czele społeczności, instytucji i seminariów w Izraelu, USA i Europie – widzimy teraz przed nami historyczną szansę."
Na stronie od 2015-12-02
02/12/2015 r.
International Conference: "The 50th Anniversary of Nostra Aetate: The Past, Present, and Future of the Christian-Jewish Relationship".
Na stronie od 2015-11-15
15/11/2015 r.
Sobór Watykański II, dość niespodziewanie zwołany przez papieża Jana XXIII w połowie XX wieku, nie był wydarzeniem bez korzeni, nie był tylko owocem nagłego impulsu; w Kościele rzymskokatolickim – w jego łonie, a poniekąd w całym chrześcijaństwie – dojrzewały różne problemy: kontrowersyjne, liczne i pilne. Sobór Watykański II po części zdołał je podjąć.
Na stronie od 2015-11-15
15/11/2015 r.
Już podczas jej powstawania, czyli w trakcie trwania Soboru Watykańskiego II. Byłem wtedy studentem biblistyki w Rzymie. Mam w żywej pamięci całą dyskusję dotyczącą tej Deklaracji. Przede wszystkim problem jej kształtu i tego, gdzie powinna się znaleźć: czy jako osobny, wcześniej przygotowany dokument, czy w Konstytucji o Kościele.
Na stronie od 2015-11-15
15/11/2015 r.
W połowie dwudziestego wieku został zainicjowany jeden z najważniejszych procesów w sferze stosunków międzyreligijnych w naszej cywilizacji. Jego wyrazem – a także istotnym źródłem dalszego rozwoju – jest uchwalony w 1965 r. dokument Kościoła katolickiego znany jako soborowa deklaracja Nostra aetate.