Życie i śmierć - hasłem 24. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce
17/01/2021 | Na stronie od 21/12/2020
Źródło: KAI
Centralne obchody 24. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce odbędą się 17 stycznia 2021 r. w Warszawie – poinformował KAI bp Rafał Markowski, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem. Mottem wydarzenia są słowa: „Życie i śmierć. ‘Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście’”. Ten biblijny cytat pochodzi z Księgi Powtórzonego Prawa (Pwt 30,15).
Wydarzenie odbędzie się na terenie diecezji warszawsko-praskiej, na której bardzo mocno zaznaczyła się obecność wspólnoty żydowskiej – zaznaczył bp Markowski. Przypomniał o bohaterskim udziale Żydów w insurekcji kościuszkowskiej oraz ich wkładzie w kulturę i życie codzienne wielu miejscowości tego regionu, takich jak Mińsk Mazowiecki czy Otwock.
W związku z pandemią planowany na 17 stycznia program obchodów Dnia Judaizmu jest mocno zredukowany w porównaniu z przebiegiem poprzednich edycji. Uroczystości z udziałem naczelnego rabina Polski, Michaela Schudricha, rozpoczną się poranną modlitwą na Cmentarzu Żydowskim na Bródnie. O godz. 16.00 w auli kurii warszawsko-praskiej przy ul. Floriańskiej odbędzie się Liturgia Słowa. Następnie zaplanowano koncert znanego żydowskiego kantora Symchy Kellera z zespołem. Będzie to, jak zapowiada bp Markowski, muzyczna opowieść o dawnym i współczesnym życiu polskich Żydów.
Natomiast we wtorek, 19 stycznia odbędzie się sympozjum z udziałem przedstawicieli strony żydowskiej oraz Kościoła katolickiego, poświęcone hasłu Dnia Judaizmu, które brzmi „Życie i śmierć. ‘Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście’”.
Hasło przyszłorocznych obchodów wybrano w kontekście obecnie przeżywanej pandemii – powiedział bp Markowski po dzisiejszych obradach Komitetu. Wyraził też nadzieję, że wydarzenie posłuży pogłębionej refleksji nad istotą życia i upływającym czasem.
„Pandemia spowodowała utratę poczucia bezpieczeństwa, niepewność co do przyszłości i smutną refleksję, że coś takiego mogło się wydarzyć w XXI wieku, przy tak zaawansowanych technikach i możliwościach współczesnego świata – powiedział bp Markowski. – Obecny czas wywołał też refleksję nad kruchością życia ludzkiego” – dodał duchowny.
Warszawski biskup pomocniczy stwierdził, że wbrew lansowanym opiniom o kryzysie życia religijnego i instytucji religijnych, religie – zarówno w wymiarze duchowym jak i instytucjonalnym – są, być może, potrzebne dziś bardziej niż kiedykolwiek. „Świat stojący przed ogromnymi wyzwaniami i znakami zapytania – szuka odpowiedzi” – zaznaczył warszawski biskup pomocniczy.
Jego zdaniem, choć odpowiedzi można szukać także na gruncie np. filozoficznym, to jednak religie próbujące dać odpowiedzi na fundamentalne pytania ludzkiego życia mają dziś do spełnienia ogromnie istotną rolę. Biskup dodał, że takie próby podejmuje zarówno judaizm jak i chrześcijaństwo i to bardzo mocno łączy obydwie religie.
Więcej do przeczytania i wysłuchania:
- Wychodząc od zdania Jana Pawła II: „Kto spotyka Jezusa, spotyka judaizm”, posłuchamy o żydowskości jako konsekwencji Wcielenia, jak i nauczaniu Kościoła na temat związku z judaizmem.. /o. Maciej Biskup OP/
- Kto spotyka Jezusa, spotyka judaizm. Wykłady o. Macieja Biskupa OP i ks. Andrzeja Tuleja
- Historia, obrzędowość i pobożność Narodu Wybranego Rozmowy z Dawidem Szychowskim, Rabinem Łodzi
- "Staliśmy się przyjaciółmi i braćmi" - papież Franciszek: Przemówienie podczas wizyty w rzymskiej synagodze, 17 stycznia 2016.
- List do Rzymian (Rz 11, 1) " Pytam więc: Czyż Bóg odrzucił lud swój? Żadną miarą! I ja przecież jestem Izraelitą, potomkiem Abrahama, z pokolenia Beniamina. Nie odrzucił Bóg swego ludu, który wybrał przed wiekami."
- Kościół Katolicki o swoich żydowskich korzeniach - Publikacja Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Po raz pierwszy Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce obchodzono w 1998 r. w Warszawie. Od tego czasu centralne obchody odbywają się w największych polskich miastach, a równoczesne w wielu innych miejscowościach.
Ustanowiony przez Episkopat Dzień Judaizmu ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa i przypominać, że antysemityzm jest grzechem. Ma też przybliżać nauczanie Kościoła po II Soborze Watykańskim na temat Żydów i ich religii. Służy też posoborowemu wyjaśnianiu tekstów Pisma Świętego, które w przeszłości mogły być interpretowane w sposób antyjudaistyczny i antysemicki.
Co roku centralne obchody Dnia Judaizmu organizuje inna polska diecezja wraz z powołanym w 1996 r. Komitetem ds. Dialogu z Judaizmem.
Obecnie do gmin żydowskich w Polsce należy ok. 4 tys. osób, natomiast społeczność Żydów w Polsce szacuje się na ok. 20 tys.
Więcej materiałów:
- Abc Dnia Judaizmu - wspólna refleksja i modlitwa
- Jan Grosfeld - Katecheza dla studentów na Dzień Judaizmu w Kościele katolickim
- Apel biskupów o upamiętnienie Żydów /XVIII Dzień Judaizmu 2015/
- Słowo Przewodniczącego Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem, bp. Mieczysława Cisło (na XIX Dzień Judaizmu).
- Dzień Judaizmu /Instytut Jana Pawła II/
- Ks. Janusz Daszuta (metodysta), Ewa Jóźwiak (ewangeliczka reformowana) i ks. Henryk Paprocki (prawosławny) -komentarz przedstawicieli trzech wyznań: dla "Jednoty" - pisma religijno-społecznego poświęconego polskiemu ewangelicyzmowi i ekumenii: (2016)
- Spór o Dzień Judaizmu (2003)
- Bibliografia /brewiarz.pl/
Z zagranicy
- Genewa: DIES JUDAICUS – Jour du judaïsme (2018)
- Violetta Reder - Day of Judaism in the Churches of Europe (2009)
ICCJ o Dniu Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce
- Encounters "On the Way Toward the One Who Is Coming" 9th Day of Judaism in the Church in Poland
- Seventh Annual “Day of Judaism” Observed in Polish Churches