Od wrogości do braterstwa. Rewolucja w katolickim nauczaniu o Żydach w latach 1933-1965
Spotkanie wokól książki Johna Connellego
14/11/2022 | Na stronie od 09/11/2022
W poniedziałek 14 listopada 2022 r. o godz. 19.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie (ul. Marii Konopnickiej 26) odbędzie się spotkanie wokół książki Johna Connelly’ego „Od wrogości do braterstwa. Rewolucja w katolickim nauczaniu o Żydach w latach 1933-1965” z udziałem Adama Michnika, Stanisława Krajewskiego i Tomasza Dostatniego OP; prowadzenie: Magdalena Czyż
Lektura uzupełniająca:
- Stanisław Krajewski: Przedmowa do książki Johna Connelly’ego „Od wrogości do braterstwa. Rewolucja w katolickim nauczaniu o Żydach w latach 1933–1965”, przeł. Elżbieta Tabakowska, Wydawnictwo Austeria, Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2022.
- Adam Michnik: Odrzucam myślenie, w którym nie ma miejsca na życzliwość dla Kościoła katolickiego, 02/04/2021.
- Tomasz Dostatni, OTWARTA BRAMA
- Tomasz Dostatni, 25. Dzień Judaizmu w Szczecinie 17/01/2022
- Tomasz Dostatni, Żydzi - chrześcijanie w dialogu. Chrześcijańska perspektywa.
- Tomasz Dostatni, Chrześcijanin Ośmiu Błogosławieństw. Henryk Wujec: 25.12.1940 - 15.08.2020
- John S. Conway, University of British Columbia, Review of John Connelly, From Enemy to Brother The Revolution in Catholic Teaching on the Jews, 1933-1965
- John Connelly, Duma i uprzedzenie. Kilka uwag o książce Pawła Lisickiego Kto zabił Jezusa?**, ZNAK. 2013. nr 701.
"Lisicki nie ogranicza się do stwierdzenia, że według ksiąg Pisma Żydzi w przeszłości zabili Chrystusa. Idzie dalej i przekonuje czytelników, że wydarzenie z przeszłości ma wpływać na to, jak patrzymy na Żydów żyjących dziś. Odczytanie Lisickiego jest sprzeczne z coraz szerszym konsensusem wśród teologów, jak również z nauką Kościoła katolickiego".
Od wrogości do braterstwa. Rewolucja w katolickim nauczaniu o Żydach w latach 1933–1965
Źródło: lubimyczytac.pl
Od wydawcy:
Jak każda historyczna relacja, ta książka nie mówi o martwej przeszłości. Przeszłość nie umiera.
Ponieważ katolikom nie udaje się docenić zmiany, jaka zaszła w latach sześćdziesiątych XX wieku, nadal nieświadomie powracają oni do myślowych wzorców z czasu przed tą rewolucją.
Dzisiejszy Kościół twierdzi, że pojmuje sprawy Żydów w kategoriach ustalonych przez deklarację Nostra aetate, ale w oświadczeniach jego przywódców wciąż znajdują się odwołania do okresu sprzed Soboru Watykańskiego II.
W swojej deklaracji Kościół zadowolił się myślą, że Bóg dokona pojednania ludzkości w jakiejś nieokreślonej przyszłości, bez konieczności zwrócenia się Żydów do Chrystusa, a mimo to Papież niedawno wezwał katolików do modlitwy za Żydów, aby „Bóg i Pan nasz oświecił ich serca i pozwolił im poznać Jezusa Chrystusa, Zbawiciela wszystkich ludzi”.
Jeszcze później biskupi amerykańscy oświadczyli, że katolicy muszą oczekiwać nadejścia czasu, gdy „cały lud Izraela” zostanie włączony do Kościoła – coś, czego biskupi uczestniczący w Soborze Watykańskim II usilnie starali się nie powiedzieć[5].
[5] Amerykańska konferencja biskupów katolickich, A Note on Ambiguities Contained in Reflections on Convenant and Mission (Notatka w sprawie niejednoznaczności w refleksjach o Przymierzu i Misji), 18 czerwca 2009.
Fragment Wstępu