PYTANIA PRZEWODNIE DOTYCZĄCE STRUKTURY STUDIUM LEUENBERSKIEGO PT: “KOŚCIÓŁ I IZRAEL”
29/10/1999 | Na stronie od 29/10/1999
PYTANIA PRZEWODNIE DOTYCZĄCE STRUKTURY STUDIUM LEUENBERSKIEGO PT: “KOŚCIÓŁ I IZRAEL”
A. Budowa, język i ogólny charakter tekstu
1. Jak oceniacie Państwo budowę, język i ogólny charakter tekstu tego
studium?
2. Jakich aspektów brakuje Państwu? Gdzie są braki? Gdzie proponują Państwo
konkretne zmiany sformułowań?
B. Poszczególne części studium
Do części I:
3. Czy uważają Państwo za słuszne i dalekowzroczne teologiczne i historyczne
hipotezy ( zwłaszcza w świetle nawiązania do Leuenberskiego studium i
rozumienia Shoah jako “trwałego wyzwania dla Kościoła i kwestionowanie
teologii chrześcijańskiej” [1.5])?
4. Czy przegląd różnych tendencji i rezultatów dialogu chrześcijańsko-
żydowskiego (2.) i przedstawienie historycznego rozwoju stosunków między
Kościołem, a Izraelem (4.) odpowiada dokonanych w Państwa kościołach
rozmyślaniach i doświadczeniach?
5. Jak Państwo oceniacie opis przekazu biblijnego (3.)? Czy jest on
teologicznie właściwy i na tle innych opisów tej tematyki także wzbogacający?
Czy właściwie rozłożone są w nim akcenty?
6. Jakich aspektów Państwu brakuje? Gdzie znajdują się braki? Gdzie proponują
Państwo konkretne zmiany sformułowań?
Do części II:
7. Czy udał się opis różnych prób wyjaśniania wraz z obecnymi krytycznymi
uwagami (1.)?
8. Czy hipoteza, że Izrael jako lud Boży nie został przez zastąpiony
Kościół, znajduje poparcie w Państwa kościele? Czy przyjmują Państwo za
właściwą wytyczną, że każde teologiczne wyjaśnienie musi się zmierzyć z
problemem, “czy można uzasadnić na podstawie wypowiedzi Pisma Świętego wybór
Izraela przez Boga i wybór Kościoła w Jezusie Chrystusie i czy umożliwia ono
poznanie innej, szczególnej drogi Bożej wobec swego ludu Izraela” (1.5)?
9. Czy uważają Państwo teologiczne wypowiedzi dotyczące objawienia,
rozumienia Pisma, nauki o wybraniu i samo-świadomości Kościoła za pomocne i
dalekosiężne?
10. Jakich aspektów brakuje Państwu? Gdzie są te braki? Gdzie proponują
Państwo konkretne zmiany sformułowań?
Do części III:
11. Czy wynikłe konsekwencje są dla Państwa kościoła słuszne i zrozumiałe?
12. Czy sformułowane “Zalecenia” znajdują Państwa poparcie? Czy należy je
skorygować lub uzupełnić?
Do “Posłowia”:
13. Czy konsekwencje dla Kościołów Leuenberskiej Wspólnoty odpowiadają dyskusjom i wiedzy w Państwa kościele?
C. Pytania otwarte
14. Czy mogliby Państwo iść razem drogą, którą wytycza to studium?
15. Czy nie zostały uwzględnione zasadnicze (decydujące) pytania
teologiczne? Jakie by one były w takim przypadku?
16. Czy mogliby Państwo wnieść wkład do dalszych doświadczeń, dyskusji i
ustaleń odnośnie stanowiska tego studium w Państwa krajach i kościołach?
17. Dalsze wskazówki.
Tematy wygłoszonych referatów podczas obrad
- Dokumenty kościołów niemieckich dotyczące Izraela od 1945 roku. Rezultaty i pytania otwarte.
- Dr. Ralf Hoburg, 5.12.1996 (Bazylea), Dialog żydowsko-chrześcijański w Niemczech od czasu Reńskiej deklaracji synodalnej z 1980 roku.
- Prof. dr. Heinrich Leipold, 5.12.1996 (Bazylea), Rozwój i problemy w związku z studium nidelrlandzkim pt.: “Izrael, naród, kraj i państwo”.
- Dr. Andreas Wöhle, 6.12. 1996 (Bazylea), Znaczenie Izraela w dialogu żydowsko-chrześcijańskim z perspektywy Ewangelickiego Kościoła Nadrenii.
- Prof. dr. Johann-Michael Schmidt, 17.4.1997 (Preetz), Badania egzegetyczne na temat pojęcia Izrael w Starym Testamencie.
- Prof. dr. M. Prudky, Praga, 18.4.1997 (Preetz), Perspektywa Izraela w Nowym Testamencie.
- Prof. dr. Andreas Lindemann, 18.4.1997 (Preetz), Lud Boży i stosunki żydowsko-chrześcijańskie.
- Prof. dr. Simon Schoon, Holandia, 18.4.1997 (Preetz), W czym Żydzi widzą obecnie kwestionowanie swej egzystencji i tożsamości?
- Stanisław Krajewski, Warszawa, 18.4.1997 (Warszawa,) Pismo i tradycja w judaizmie. Podstawy hermeneutyczne.
- Prof. dr. Chana Safrai, Jerozolima, 19.9.1997 (Warszawa), Lud Boży w historycznym pluralizmie.
- Rabin dr. Roland Gradwohl, Jerozolima, 19.9.1997 (Warszawa), Kościół jako lud Boży po stronie Izraela.
- Prof. dr. Michael Weinrich, 20.9.1997 (Warszawa), Znaczenie pojęcia “Przymierze” w nowym określeniu stosunku miedzy chrześcijanami i Żydami.
- Prof. dr. Jürgen Roloff, 26.3.1999 (Amsterdam)
Członkowie naukowej grupy dyskusyjnej “Kościół i Izrael”
Delegaci
- Pani Lydie Cejpova, Bracia Czescy
- Jan Cieślar, zastępca biskupa. Śląski Kościół Ewangelicki
- Ksiądz dr Ernst Michael Dörrfuβ (Przewodniczący), Ewangelicki Kościół Krajowy w Württemberdze
- Radca dr Helmut Edelman, VELKD
- Ks. Prof. David Fergusson, Koścół Szkocji, (Church of Scotland)
- Prof. Daniele Garrone, Tavola Valdense
- Pani mgr. Marianne Grohmann, Kościół Ew. w Austrii
- Prof. dr Eilert Herms, VELKD
- Radca Pani Cordelia Kopsch, Ew. Kościół w Hesji i Nassau
- Ks. Dieter Krabbe, Związek Reformowany
- Prof. dr Heinrich Leipold, Kościół Ew. Kurhessen-Waldeck
- Prof. dr Andreas Lindemann, Kościół Ew.-Ref.
- Ks. Roman Lipiński, Kościół Ew. – Ref. w Polsce
- Ernst Lippold, EKD
- Ks. Alain Massini, Kościoły Lut. i Ref. Francji
- Ks. Hans Vium Mikkelsen, Kościół z Danii
- Zbigniew Paszta, Kościół Ew. – Lut. w Polsce
- Dr Ricardo Pietrantonio, Zjednoczony Kościół Ew. – Lut. w Argentynie
- Dr Petr Sandera, Kościół Husycki
- Prof. Dr Johann-Michael Schmidt, Kościół Ew. w Nadrenii
- Proboszcz Jörgen Sontag, Kościół Ew. – Lut. z Nordelbische
- Ks. Henning Thomsen, Kościół w Danii
- Ks. dr Hans Ucko , Departament Wykonawczy, Urząd ds. relacji międzyreligijnych/ŚRK
- Prof. dr Michael Weinrich, Kościół Krajowy z Lippe
- Prof. dr Gerard F. Willems, Zjednoczony Kościół Protestancki w Belgii
- Dr Andreas H. Wöhle, Samen op Weg-Kerken
Stały doradca
- Pani prof. dr Chana Safrai, Jerozolima
Sekretariat Naukowej Grupy Dyskusyjnej
- Przewodniczący dr. Wilhelm Hüffmeier (Kierownik Sekretariatu)
- Ks. dr Ralf Hoburg ( dyrektor do spraw finansowych do 1998 roku)
- Dr Helmut Schwier (dyrektor do spraw finansowych)
Wypowiedzi Kościołów Reformacji o stosunkach z Żydami i religią żydowską