Centralne nabożeństwo tygodnia ekumenicznego

Polska Rada Ekumeniczna

Źródło: luteranie.pl

W 25. rocznicę podpisania deklaracji Kościołów w Polsce „Sakrament chrztu znakiem jedności” odbyło się tegoroczne centralne nabożeństwo ekumeniczne Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan. Podczas tego wydarzenia z radością wspominano podpisanie tej deklaracji i wyrażano tęsknotę za wspólną Eucharystią.

Nabożeństwo odbyło się 23 stycznia w kościele ewangelicko-augsburskim św. Trójcy w Warszawie. Wzięli w nim udział wierni i duchowni różnych Kościołów. Obecni byli m.in. zwierzchnicy Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej: bp Andrzej Malicki (Kościół Ewangelicko-Metodystyczny, prezes Polskiej Rady Ekumenicznej), bp Jerzy Samiec (Kościół Ewangelicko-Augsburski), bp Andrzej Gontarek (Kościół Polskokatolicki) i bp Jarosław M. Jan Opala (Kościół Starokatolicki Mariawitów). Kościół Rzymskokatolicki reprezentował abp Adrian Galbas, metropolita warszawski.

Zgromadzonych przywitał bp Jerzy Samiec, prezes Polskiej Rady Ekumenicznej w latach 2016–2021. Wspomniał o przypadających w tym roku rocznicach: 1700 lat od ustanowienia nicejskiego wyznania wiary oraz 25 lat od podpisania przez siedem Kościołów w Polsce deklaracji „Sakrament chrztu znakiem jedności” o wzajemnym uznaniu chrztu.

To drugie wydarzenie miało miejsce 23 stycznia 2000 r. właśnie w kościele luterańskim św. Trójcy. – W pobliżu chrzcielnicy ustawiona jest plansza przypominająca moment podpisania deklaracji. Przed ołtarzem ustawiony jest stolik z oryginałem deklaracji i świecą w miejscu, gdzie deklaracja była podpisywana. A na ołtarzu ustawiony jest pusty kielich i pusta patera – jako symbol tęsknoty za wspólną Eucharystią – tłumaczył bp Samiec.

Kazanie wygłosił abp Adrian Galbas. On także nawiązał do obu rocznic, a wspominając deklarację o wzajemnym uznaniu chrztu zwrócił uwagę na ludzi zaangażowanych w ruch ekumeniczny. – Pragnę wyrazić wdzięczność wszystkim duchownym i świeckim, teologom i prostym miłośnikom ekumenizmu, którzy w ostatnich latach starali się czynić żywym ten doniosły akt. Piękny przykład daje nam Stowarzyszenie Pokoju i Pojednania „Effatha”, założone przez panią Danutę Baszkowską, które organizowało każdego 23. dnia miesiąca modlitewne spotkania ekumeniczne, aby świętować prawdę o tym, że chrzest nas łączy, a jednocześnie, przez symboliczne dzielenie się chlebem, wyrazić tęsknotę za pełniejszą łącznością, w sakramencie Eucharystii – powiedział.

Nawiązał też do biblijnych słów o tym, że gdzie dwóch lub trzech gromadzi się w imię Chrystusa, tam On jest pośród nich (por. Mt 18,20). – Jest nas tu dużo więcej niż dwoje czy troje, a w naszych wspólnotach jest nas nieskończenie więcej. Wszyscy razem gromadzimy się w Jego imię, choć na co dzień w różnych miejscach. On jest z nami! Jest na pewno i jest naprawdę. Wierzymy w to z całego serca – skonkludował rzymskokatolicki hierarcha.

Tegoroczny Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan przebiega pod hasłem „Czy wierzysz w to?” (J 11,26). Materiały do ekumenicznych modlitw zostały przygotowane przez braci i siostry ze wspólnoty monastycznej Bose w północnych Włoszech. Ofiary zbierane podczas nabożeństw Tygodnia Ekumenicznego będą przekazane na pomoc osobom, które ucierpiały na Dolnym Śląsku wskutek powodzi.

źródło: Polska Rada Ekumeniczna

Deklaracja Kościołów w Polsce na progu Trzeciego Tysiąclecia

Warszawa, 23 stycznia 2000 r.

Dziękując Trójjedynemu Bogu, Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, za dwa tysiące lat Nowego Przymierza i za ponad tysiąc lat chrześcijaństwa na ziemiach polskich, podpisane niżej Kościoły, w nawiązaniu do wieloletnich prac teologiczno-ekumenicznych w świecie i w Polsce oraz przyjętych wspólnie dokumentów (zwłaszcza Dokumentu z Limy, 1982), z radością uznają i potwierdzają swoją posługę poprzez chrzest, i oświadczają:

  1. Jezus Chrystus, nasz Zbawiciel, sam ustanowił sakrament chrztu i polecił go udzielać (Mt 28,19; Mk 16,16). Chrzest jest wyjściem z niewoli (1 Kor 10,1-2), wciela w Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego, wprowadza w Nowe Przymierze, jest znakiem nowego życia w Chrystusie, obmyciem z grzechu (1 Kor 6,11), oświeceniem przez Chrystusa (Ef 5,14), nowymi narodzinami (J 3,5), przyobleczeniem się w Chrystusa (Ga 3,21),odnowieniem przez Ducha (Tt 3,5), zwróconą do Boga prośbą o dobre sumienie (1 P 3,21) i wyzwoleniem, które prowadzi do jedności w Jezusie Chrystusie, gdzie zostają przezwyciężone podziały ze względu na stan społeczny, rasę czy płeć (Ga 3,27-28; 1 Kor 12,13).

  2. Chrzest jest z wody i Ducha Świętego; udziela się go w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Chrzest jednoczy ochrzczonego z Chrystusem, chrześcijan między sobą. Wprowadza do Kościoła i stanowi początek nowego życia w Chrystusie, którego celem jest uwielbienie chwały Bożej (Ef 1,14).

  3. Ochrzczeni żyjący w jednym miejscu i czasie wspólnie ponoszą odpowiedzialność za świadectwo składane Chrystusowi i Ewangelii: Ochrzczeni żyją dla Chrystusa, dla Jego Kościoła i dla świata, który On miłuje, oczekując w nadziei na objawienie się nowego stworzenia Bożego oraz na czas, gdy Bóg będzie wszystkim we wszystkim (Rz 8,18-24; 1 Kor 15,22-28. 49-57) [Dokument z Limy, nr 9]. Chrzest w Chrystusie jest wezwaniem dla Kościołów, aby przezwyciężyły swoje podziały i w widzialny sposób zamanifestowały swoją wspólnotę.

Niżej podpisane Kościoły uroczyście uznają ważność chrztu świętego udzielonego przez duchownego tych Kościołów:

  • Kościół Ewangelicko-Augsburski
  • Kościół Ewangelicko-Metodystyczny
  • Kościół Ewangelicko-Reformowany
  • Kościół Katolicki
  • Kościół Polskokatolicki
  • Kościół Starokatolicki Mariawitów
  • Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny