Obecność Zagłady w twórczości polskich artystów

Andrzej Wróblewski "Rozstrzelanie VIII (surrealistyczne)", 1949, olej na płótnie, 130 x 199 cm, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie

Andrzej Wróblewski "Rozstrzelanie VIII (surrealistyczne)", 1949, olej na płótnie, 130 x 199 cm, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie

Źródło: Culture

Problem możliwości dalszego istnienia i funkcjonowania sztuki, doświadczonym Zagładą Żydów stanowi jeden z kluczowych wątków w myśli zarówno historyczno-artystycznej i filozoficznej.

Wstęp

Problem możliwości dalszego istnienia i funkcjonowania sztuki w świecie zachodnim, doświadczonym w sposób bezprecedensowy Zagładą Żydów europejskich podczas drugiej wojny światowej, stanowi, jak się zdaje, jeden z kluczowych wątków w myśli zarówno historyczno-artystycznej, jak i filozoficznej w drugiej połowie dwudziestego wieku. Wojna była dla polskiego społeczeństwa przeżyciem traumatycznym i jako taka dla wielu artystów, różnych pokoleń, stała się bardzo istotnym elementem procesu poszukiwania tożsamości. W 1947 roku Tadeusz Kantor odnotował:

"Rok przełomowy. Decyzje stają się radykalne. Zniknął wizerunek człowieka uznany dotychczas za jedynie wiarygodny. [...] to czas wojny i 'panów świata' sprawił, że straciłem, jak wielu zaufanie do owego dawnego wizerunku o wspaniale uformowanych kształtach, gatunku wyrosłego ponad wszystkie inne, niższe jakby gatunki."1

Tekst ten poświęcony będzie strategiom reprezentacji Holocaustu w sztukach wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem projektów kilku artystów, które uważam za szczególnie ważne dla tej dyskusji.

Czytaj dalej <<<

Autor: Katarzyna Bojarska.

Z przypisów:

  1. Cyt. za: Piotr Piotrowski, "Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku", Poznań, 1999, s. 10.

*Opublikowany: Culture, 29 maj 2007 Ostatnia aktualizacja: Culture, 19 kwi 2023