Dialog Kościoła z judaizmem

Dialog Kościoła z judaizmem, Akademia Sprawiedliwych - plakat

Źródło: Akademia Sprawiedliwych

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie i Muzeum Polaków Ratujących Żydów/ Museum of Poles Saving Jews

W Krakowie 26 kwietnia 2024 r. odbędzie się wykład otwarty zorganizowany w ramach programu Akademia Sprawiedliwych, tworzonego wspólnie przez Muzeum Polaków Ratujących Żydów i Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, we współpracy z powołanym pod patronatem obydwu instytucji Polskim Towarzystwem Naukowym – Akademia Sprawiedliwych.

  • Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
  • rynek Główny 26, 31-008 Kraków
  • 26 kwietnia 2024

Jedno z kluczowych zagadnień, którym zajmuje się Akademia Sprawiedliwych, wiąże się z pytaniem o podstawy wspólnego dialogu pomiędzy chrześcijaństwem a judaizmem. Czyniąc wydarzenia z przeszłości podstawą rozważań, żywimy głębokie przekonanie, że nauka ta pomoże nam odpowiedzieć lepiej na bieżące wyzwania, szczególnie te z zakresu etyki i praw człowieka, przed którymi staje współczesny świat.

Zarówno problematyka spotkania, a także postać samego wykładowcy nie są tu przypadkowe. Ksiądz kardynał Grzegorz Ryś przewodniczy w polskim Episkopacie radzie dialogu religijnego. W uznaniu zasług za swoją działalność Ksiądz Profesor został odznaczony ostatnio „Menorą Dialogu” – nagrodą „za zbliżanie ludzi, kultur, religii i narodów”.

Akademia Sprawiedliwych odwołuje się do doktryny praw człowieka opartej na niezbywalnej godności ludzkiej. To prowadzi nas do figury Sprawiedliwego, tak ważnej w misji markowskiego Muzeum. Postawa i świadectwo wierności życia według określonych wartości są dla twórców Akademii Sprawiedliwych inspiracją do tworzenia kultury solidarności oraz refleksji o naukowych podstawach polskiej szkoły praw człowieka.

Tytuł wykładu wywiedziony został z Listu do Rzymian (11, 29): „Bo dary łaski i przesłania Boże są nieodwołalne”. Cytat ten w kontekście relacji Kościoła katolickiego z judaizmem pojawia się już w deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra aetate”, zaś w pełni wybrzmiewa w Konstytucji dogmatycznej o Kościele „Lumen gentium” (KK 16). W tym kontekście warto wziąć pod uwagę znaczący rozdział pierwszej adhortacji papieża Franciszka „Evangelii gaudium” ogłoszonej na zakończenie Roku Wiary w listopadzie 2013, która zawiera oficjalne stanowisko Stolicy Apostolskiej określające relacje z judaizmem.