„Możemy mieć różne poglądy, jednak łączy nas Ewangelia”. Chrześcijanie apelują ws. sytuacji na granicy
22/11/2021 | Na stronie od 22/11/2021
Źródło: Więź.pl
Wzywamy Straż Graniczną, by zaprzestała odsyłania ludzi z powrotem do lasu, a rządzących, by zezwolili na dopuszczenie do osób uwięzionych na granicy pomocy medycznej, utworzyli korytarze humanitarne i nowe ośrodki dla migrantów i uchodźców – czytamy w liście otwartym.
Ukazał się „List otwarty chrześcijanek i chrześcijan do sióstr i braci w wierze w sprawie osób dotkniętych kryzysem humanitarnym przy wschodniej granicy Polski”.
Jego sygnatariusze zwracają uwagę, że służby często nie dopuszczają do osób koczujących na granicy pomocy medycznej, humanitarnej i prawnej. „Nadchodzi zima – życie i zdrowie ludzi spędzających wiele dni w puszczy pod gołym niebem jest realnie zagrożone. Konieczna jest jak najszybsza pomoc. Zdajemy sobie sprawę, że sytuacja na naszej wschodniej granicy została sprowokowana przez białoruskie władze, jednak upominamy się z troską o życie tych, którzy znaleźli się w samym centrum politycznej rozgrywki” – czytamy.
„Możemy mieć różne poglądy, jednak jako chrześcijan łączy nas Ewangelia” – podkreślają podpisani pod listem. I apelują do Straży Granicznej, by zaprzestała odsyłania ludzi z powrotem do lasu, rządzących zaś proszą, by zezwolili na dopuszczenie do osób uwięzionych na granicy pomocy medycznej i organizacji humanitarnych, utworzyli korytarze humanitarne i nowe ośrodki dla migrantów i uchodźców.
Zwracają się też do współwyznawców z prośbą o modlitwę i organizowanie pomocy materialnej.
List można podpisywać tutaj. Publikujemy go w całości.
List otwarty chrześcijanek i chrześcijan do sióstr i braci w wierze w sprawie osób dotkniętych kryzysem humanitarnym przy wschodniej granicy Polski
Niedługo zaczyna się Adwent, czas oczekiwania na Boże Narodzenie. Przypominamy sobie, że Jezus narodził się w surowych warunkach. Jego godność jako Mesjasza i Króla, przysłonięta ubóstwem, była trudna do rozpoznania. W Ewangelii wg św. Mateusza (Mt 25,31-46) Chrystus podpowiada, że przychodzi w potrzebującym człowieku – chcemy Go takim rozpoznać.
W pobliżu wschodniej granicy naszego państwa, po obu jej stronach, przebywają ludzie, w tym liczne rodziny z dziećmi, zwabieni w śmiertelną pułapkę przez władze Białorusi. Tułają się przez wiele dni po lasach, często wycieńczeni i w złym stanie zdrowia. Są wielokrotnie przerzucani z jednej strony granicy na drugą, między Polską a Białorusią, poza wyznaczonymi przejściami granicznymi. Nie mogą iść dalej, nie mogą też zawrócić – są uwięzieni.
Służby naszego państwa często nie dopuszczają do tych ludzi pomocy medycznej, humanitarnej i prawnej. Świadczą o tym relacje mieszkańców terenów przygranicznych i innych osób pomagających na miejscu.
Nadchodzi zima – życie i zdrowie ludzi spędzających wiele dni w puszczy pod gołym niebem jest realnie zagrożone. Konieczna jest jak najszybsza pomoc. Zdajemy sobie sprawę, że sytuacja na naszej wschodniej granicy została sprowokowana przez białoruskie władze, jednak upominamy się z troską o życie tych, którzy znaleźli się w samym centrum politycznej rozgrywki.
Możemy mieć różne poglądy, jednak jako chrześcijan łączy nas Ewangelia. Gdy na terenie naszego kraju życie tylu osób znajduje się w niebezpieczeństwie, Chrystus daje nam jasną wskazówkę: „Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili” (Mt 25,40). Wspólnota chrześcijańska żyje dzięki świadectwu wiary, a wiemy, że wiara bez uczynków jest martwa. Według słów św. Jakuba: „Jeśli na przykład brat lub siostra nie mają odzienia lub brak im codziennego chleba, a ktoś z was powie im: «Idźcie w pokoju, ogrzejcie się i najedzcie do syta!» – a nie dacie im tego, czego koniecznie potrzebują dla ciała – to na co się to przyda? Tak też i wiara, jeśli nie byłaby połączona z uczynkami, martwa jest sama w sobie” (Jk 2,15-17). Brak wyraźnego działania jest powodem zgorszenia tak wewnątrz, jak i na zewnątrz wspólnoty. Jako chrześcijanie chcemy opowiedzieć się za Chrystusem słowem i czynem.
My, osoby podpisane pod tym listem, zobowiązujemy się do pomocy osobom uwięzionym na granicy poprzez różne formy zaangażowania i modlitwę.
Dołączając się do próśb Prymasa Polski, przewodniczącego KEP i delegata KEP ds. migrantów o to, by nieść pomoc osobom dotkniętym kryzysem humanitarnym, do wniosków zawartych w komunikacie środowisk katolickich z 2 listopada br.:
• wzywamy polityków, by zjednoczyli się w działaniach na rzecz rozwiązania kryzysu humanitarnego;
• wzywamy rządzących, by zgodnie z apelem biskupów zezwolili na dopuszczenie do osób uwięzionych na granicy pomocy medycznej i organizacji humanitarnych, a wobec nasilonego zjawiska migracji skorzystali ze znanych w prawie międzynarodowym rozwiązań systemowych, w tym m.in. utworzyli korytarze humanitarne oraz nowe ośrodki dla migrantów i uchodźców;
• wzywamy Straż Graniczną, by zaprzestała odsyłania ludzi z powrotem do lasu. Zachęcamy siostry i braci w wierze: katolików, w tym biskupów, księży i osoby świeckie oraz duchownych i świeckich innych Kościołów chrześcijańskich w Polsce, do zjednoczenia się wokół konkretnych działań w obliczu kryzysu humanitarnego. Na przykład do:
• modlitwy w intencji zakończenia kryzysu humanitarnego na granicy oraz do organizowania takich modlitw w parafiach i wspólnotach;
• apelowania do ludzkich sumień o otwartość w duchu Ewangelii na bliźnich w skrajnie trudnej sytuacji;
• przekazywania rzetelnych wiadomości od osób i organizacji bezpośrednio pomagających na granicy tym, którzy nie mają dostępu do takich informacji;
• organizowania pomocy materialnej – zbiórek pieniędzy i potrzebnych rzeczy;
• rozpowszechniania w parafiach i wspólnotach materiałów informujących o sytuacji na granicy oraz możliwych sposobach pomocy;
• podjęcia wolontariatu w organizacjach pomagających uchodźcom;
• wspierania przygranicznych punktów pomocowych.
Zachęcamy wszystkich do uruchomienia wyobraźni miłosierdzia, która pomoże stworzyć nowe inicjatywy w celu wsparcia ofiar kryzysu humanitarnego.
Serdecznie zapraszamy do włączenia się w inicjatywę „Modlitwa bez granic” (https://fb.me/e/4isaiZh4a), w której w jedności, ponad podziałami, będziemy wzywać Bożej pomocy tam, gdzie nasze siły nie wystarczają, i Bożej inspiracji tam, gdzie możemy coś zdziałać.
Chcemy naśladować podany nam przez Zbawiciela wzór dobrego Samarytanina, który oparł się pokusie pominięcia człowieka w potrzebie i nie pytając o narodowość czy wyznawaną wiarę, pośpieszył bliźniemu na pomoc. W obecnym momencie rozumiemy wyraźniej niż dotąd, że od naszej wierności Ewangelii zależy ludzkie życie. Nie bądźmy obojętni!
Podpisy sygnatariuszy:
- Wiktor Antolak, Kongres Katolików i Katoliczek
- Maja Barełkowska, aktorka
- Justyna Bednarek, pisarka
- Roman Bielecki OP
- Tomasz Biłka OP
- Maciej Biskup OP
- Paweł Broszkowski, b. prezes KIK Warszawa
- Ewa Buczek, „Więź”
- siostra Małgorzata Chmielewska, przełożona Wspólnoty Chleb Życia w Polsce
- Piotr Cyrwus, aktor
- dr Piotr M.A. Cywiński, członek Zarządu KIK Warszawa
- Maryna Czaplińska, członkini Zarządu KIK Warszawa
- Tomasz Dostatni OP
- dr Sebastian Duda, „Więź”
- Ignacy Dudkiewicz, red. naczelny Magazynu Kontakt
- Łukasz Filc OP
- Natalia Gebert, prezeska Domu Otwartego
- Iza Gorczyca, grupa „Wiara i Społeczeństwo”
- Dawid Gospodarek, dziennikarz, publicysta
- Katarzyna Jabłońska, „Więź”
- Ewa Kiedio, „Więź”
- Jakub Kiersnowski, prezes Klubu Inteligencji Katolickiej w Warszawie
- Dominika Kozłowska, prezeska S.I.W. Znak i red. nacz. miesięcznika „Znak”
- Agnieszka Kwaśniewicz, grupa „Wiara i Społeczeństwo”
- dr Elżbieta Łazarewicz-Wyrzykowska, członkini KIK Warszawa
- Mateusz Luft, członek KIK Warszawa
- Zofia Malcher, grupa „Wiara i Społeczeństwo”
- dr hab. Ewa Maciejewska-Mroczek, Childhood studies, UW
- doc. dr hab. Katia Michajlowa, Bułgarska Akademia Nauk Sofia, Bułgaria
- ks. Grzegorz Michalczyk, duszpasterz środowisk twórczych
- prof. Anna Niżegorodcew, grupa „Wiara i Społeczeństwo”
- Zbigniew Nosowski, „Więź”
- Tomasz Nowak OP
- dr hab Anna Oleszkowicz, prof. Uwr
- Jędrzej Owsiński, współautor niniejszego listu
- dr hab. Grzegorz Pac, „Więź”
- Łukasz Rozdeiczer-Kryszkowski, członek Zarządu KIK Warszawa, adwokat
- Zosia Sanejko, grupa „Wiara i Społeczeństwo”
- Krzysztof Sawicki, członek zarządu KIK Warszawa
- ks. Kazimierz Sowa, dziennikarz i publicysta
- dr Zuzanna Siwek, psycholog, psychoterapeuta
- Natalia Świderska, współautorka niniejszego listu
- Joanna Święcicka, wiceprezes KIK Warszawa
- Tomasz Terlikowski, publicysta
- Magda Wolnik, wspólnota Sant’ Egidio
- Elżbieta Ziołkowska, członkini KIK Warszawa
- Krzysztof Ziołkowski, członek KIK Warszawa
- Piotr Żyłka, dziennikarz, działacz społeczny, jeden z inicjatorów „Zupy na Plantach”
Przeczytaj też: Zabiją Cię, Panie