U rzymskich katolików

Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-03

04/09/1998 r.

Dlaczego dialog ten ma szczególne znaczenie w Polsce?

Rozdział 2. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Po pierwsze, przez długie wieki Polska była wspólnym domem Żydów i chrześcijan, "drugą ojczyzną" Żydów, którzy stworzyli tutaj własne formy religijności, specyficzną obyczajowość, a także własną bogatą kulturę.
Po drugie, na ziemiach polskich znajduje się większość obozów zagłady, w których hitlerowcy dokonali bezprzykładnego ludobójstwa mordujące miliony Żydów polskich i zwożonych z wszystkich krajów okupowanej Europy. Dlatego Szoah nie jest dla nas czymś obcym, lecz wrasta nierozdzielnie w świadomość narodu polskiego.

Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-03

04/09/1998 r.

Dlaczego współczesny Kościół przywiązuje wagę do dialogu z Żydami?

Rozdział 1. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
"Religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym. Stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii" powiedział Jan Paweł II podczas pamiętnej wizyty w rzymskiej Synagodze Większej 13 kwietnia 1986 roku.

Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-03

04/09/1998 r.

Wstęp

Wstęp do publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
"Kościół katolicki o swoich żydowskich korzeniach"
Nie możemy zrozumieć samych siebie bez Jezusa Chrystusa - i bez Żydów. Nie chodzi więc we wzajemnych relacjach jedynie o sam dialog, (...) ale o coś więcej, o czym Papież mówi od dawna - o wiarę biblijną, o zakorzenienie chrześcijan i Kościoła w historii ludu Izraela.
Publikację tę kierujemy zwłaszcza do katechetów i uczniów ostatnich klas szkół średnich. Ale także do wszystkich zainteresowanych, również ludzi świeckich. Mamy nadzieję, że dotrze ona do środowisk dotąd nieświadomych tej problematyki.

Stosunek chrześcijaństwa do judaizmu

Na stronie od 2002-11-10

10/11/2002 r.

Co się zmieniło w Kościele?

W 43 numerze „Tygodnika” ukazał się mój artykuł, w którym wyrażałem wątpliwości wobec niektórych tez, zawartych w deklaracji pt.: „Święty obowiązek”. (Dokument, sygnowany przez grupę uczonych amerykańskich zajmujących się dialogiem chrześcijańsko-żydowskim, został opublikowany w 40 numerze „TP”). Do moich wątpliwości ustosunkowali się księża Michał Czajkowski i John Pawlikowski OSM. Ich wypowiedzi wymagają jednak komentarza. Dotyczy to zwłaszcza tekstu ks. Pawlikowskiego. Piotr Sikora - Sporu o Oświadczenie amerykańskich teologów o stosunku chrześcijaństwa do judaizmu ciąg dalszy. Tygodnik Powszechny, Nr 45 (2783), 10 listopada 2002

Spór o Oświadczenie amerykańskich teologów: czy Żydzi potrzebują Jezusa jako Zbawiciela?

Na stronie od 2002-10-27

27/10/2002 r.

Ks. John T Pawlikowski - Przemiana w Kościele

Jako sygnatariusza niedawno opublikowanego dokumentu „Święty obowiązek” cieszy mnie możliwość odpowiedzenia panu Piotrowi Sikorze na jego refleksję. To oczywiste, że ci, którzy opracowali ten dokument, przekazali go jako zaproszenie do dalszej refleksji nad teologią relacji chrześcijańsko-żydowskich. Tygodnik Powszechny, Nr 43 (2781), 27 października 2002.

Catholic-Jewish relations

Na stronie od 2000-01-05

01/05/1992 r.

Guidelines for Catholic-Jewish Relations

Australian Catholic Bishops' Conference.
Impelled by the inspiration of Pope John XXIII, the Council wished to inaugurate a fresh start in Catholic-Jewish relations. The main affirmations of paragraph four were these three. Firstly, the Catholic Church acknowledged the unique link that binds it to the Jewish people. Secondly the Church recognised that the gifts of God are irrevocable, and that therefore the covenant made by God with the descendants of Abraham still stands. Thirdly, the Church condemned and deplored displays of anti-Semitism at any time and from any source.