Niedziela Izraela - 4 sierpnia 2024 r.

10. Niedziela po Trójcy Świętej - Niedziela Izraela- 4 sierpnia 2024 r.

Menora. Niedziela Izraela - Lteranie

Trudna Niedziela Izraela

Marcin Orawski, Parafia Ewangelicko-Augsburska Opatrzności Bożej we Wrocławiu

Stary Testament przedstawia koncepcję Narodu Wybranego, która od wieków budzi refleksje i pytania. W jakim celu Bóg wybrał potomków Abrahama, Izaaka i Jakuba? Czy mieli być oni uprzywilejowanym i wzorcowym ludem? Czy my, jako spadkobiercy dziedzictwa starotestamentowego, powinniśmy automatycznie wspierać Izrael, również w kontekście jego obecnej polityki i działań militarnych? A może Bóg wybrał ten naród, aby w czasach prorockich, poprzez niego, przekazywać ludziom na całym świecie swoje Słowo – w tym Dekalog ? Może Lud Wybrany miał świadczyć o Bożej sprawiedliwości, miłości i pokoju? Zachęcam do refleksji, zwłaszcza w obliczu tragicznych wydarzeń, które obecnie mają miejsce w Strefie Gazy,

Niedziela Izraela w Kościołach ewangelickich

Dariusz Bruncz, Ekumenizm.pl, 26/07/2008

Tradycyjnie, w 10. Niedzielę po Trójcy Świętej, Kościół Ewangelicko-Augsburski i Ewangelicko-Reformowany, podobnie jak Kościoły ewangelickie na całym świecie, obchodzi Niedzielę Izraela. Biblijnym hasłem tygodnia Niedzieli Izraela, jak i graduale w Kościele luterańskim są słowa zaczerpnięte z Psalmu 33,12: „Błogosławiony naród, którego Pan jest Bogiem, lud, który wybrał sobie na dziedzictwo. Alleluja!”

Czytania liturgiczne Kościoła w tą niedzielę podporządkowane są refleksji nad rolą Izraela w historii zbawienia oraz nierozerwalnej więzi między Synagogą a Kościołem. Isototnym elementem święta jest również obraz pielgrzymującego Kościoła, który, podobnie jak niegdyś Naród Wybrany, jest nieustannie powołany do kroczenia drogą Prawdy.

W Niedzielę Izraela Kościoły przypominają także o antysemityzmie, który ks. Karl Barth, teolog ewangelicko-reformowany, nazywał grzechem przeciwko Duchowi Świętemu, a także wspominają prześladowania i zagładę Żydów podczas drugiej wojny światowej.

W niektórych parafiach ewangelickich w Niedzielę Izraela stawia się na ołtarzu menorę.

Więcej do przeczytania:

  • Niedziela Izraela 21 sierpnia 2022
  • KOŚCIÓŁ i IZRAEL Wkład Europejskich Kościołów Reformacji do stosunku między chrześcijanami a Żydami. Wynik obrad Leuenberskiej Naukowej Grupy Dyskusyjnej “Kościół i Izrael” (1996 – 1999)

    Z przedmowy Czwarte Zgromadzenie Ogólne Leuenberskiej Wspólnoty Kościołów wydało 9 maja 1994 roku w Wiedniu studium pt: “Kościół Jezusa Chrystusa. Reformacyjny wkład do dialogu ekumenicznego o jedności Kościoła”. To studium, w którym Kościoły Reformacji w Europie po raz pierwszy formułują wspólne rozumienie Kościoła, określa w centralnym miejscu istotę Kościoła jako wspólnotę wierzących w Jezusa Chrystusa, z której pochodzi samo-określenie Kościoła jako “ludu Bożego”. Wobec faktu, że określenie “lud Boży” odpowiada według starotestamentowego przekazu samo-rozumienia ludu Izraela, samo-określenie się Kościoła jako “lud Boży” postawiło pytanie o bliskość i rozgraniczenie Kościoła względem Izraela, jako zagadnienie do opracowania. W tym Leuenberskim studium kościelnym w związku z tym wyraźnie sformułowano (S.37 uwaga 3): “Stosunek między Żydami a chrześcijanami, Izraelem a Kościołem wymaga dalszego doktrynalnego dialogu między Kościołami należącymi do Leuenberskiej Wspólnoty. I dlatego Zgromadzenie Ogólne określiło w 1994 roku jeden z trzech nowych tematów dyskusji naukowej”. Przedstawione przez Komitet Wykonawczy projektowe wytyczne dla grup dialogu doktrynalnego “Kościół i Izrael”, wymieniają cztery główne tematy dla przygotowywanego projektu:

  • Ewa Jóźwiak Pod wspólnym niebem (część 1) Jednota NR 1/2020, s. 29–33
    W styczniu minęła 75. rocznica wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Zagłada Żydów dokonana podczas drugiej wojny światowej jest wydarzeniem wyjątkowym, które przyniosło nieodwracalne zmiany na wielu płaszczyznach życia społecznego. W JEDNOCIE nr 1/2020 piszemy o tym, jak doświadczenie to zmieniło myślenie teologiczne, wymusiło przełom w relacjach chrześcijańsko-żydowskich, wystawiło na próbę moralność wielu ludzi czy postawiło nowe wyzwania. Po Auschwitz nic już bowiem nie jest takie samo.
  • Ewa Jóźwiak Pod wspólnym niebem (część 2) Jednota NR 2/2020, s. 44–48
  • Żydzi i chrześcijanie wobec Auschwitz, Jednota - Pismo religijno-społeczne poświęcone polskiemu ewangelicyzmowi i ekumenii. 21/03/2020
  • Z wypowiedzi Kościołów Reformacji o stosunkach z Żydami i religią żydowską. 14/07/2019
  • Z deklaracji ekumenicznych (protestanci i rzymscy katolicy) 14/07/2019
  • Seelisburg 1947 ( 10 ICCJ Points ) International Council of Christians and Jews 01/08/1947
  • Dwanaście Punktów z Berlina (ICCJ 2009) 05/07/2009