Trwa inwazja Rosji na Ukrainę

Rzeczą gorszącą, wręcz dosłownie wołającą o pomstę do nieba, jest postawa Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego i patriarchy Cyryla

Abp Wojciech Polak

Fot. BP KEP

Abp Wojciech Polak: Kościół nie może być na usługach zbrodniczej ideologii

Źródło: eKAI

– Rzeczą gorszącą, wręcz dosłownie wołającą o pomstę do nieba, jest postawa Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego i patriarchy Cyryla, którzy nie tylko usprawiedliwiają, ale błogosławią barbarzyńskie niszczenie i eksterminację narodu Ukraińskiego – powiedział Prymas Polski na konferencji „Jaka droga do pokoju w Ukrainie?” zorganizowanej w czwartek przez Katolicką Agencję Informacyjną.

Podkreślił, że trzeba wciąż jasno wskazywać, kto jest agresorem, a kto ofiarą i dodał, że walka Ukraińców z rosyjskim najeźdźcą wypełnia, zgodnie ze społecznym nauczaniem Kościoła, wszystkie przesłanki „wojny sprawiedliwej”. Publikujemy tekst wystąpienia abp. Polaka: Jakie jest podstawowe zadanie Kościołów w czasie wojny? Niewątpliwie, jak nam przypomniał i podkreślał ostatnio w Berlinie ksiądz arcybiskup Światosław Szewczuk, misją Kościoła, misją Kościołów jest ratowanie życia ludzkiego, nawet kosztem życia własnego. Wiąże się to, oczywiście, z konkretną, codzienną pomocą i wsparciem dla ofiar działań wojennych, zarówno tych pozostających bezpośrednio na terenach walk czy – jak w przypadku całej Ukrainy – żyjących w ciągłym zagrożeniu utraty życia w nalotach i barbarzyńskich rosyjskich bombardowaniach miast i osiedli, jak też i tych, którzy są uchodźcami wewnętrznymi i zewnętrznymi.

Warto jeszcze raz usłyszeć, bo tak łatwo przyzwyczajamy się, gdy wojna toczy się już prawie 1000 dni, że każdy ostrzał oznacza przelanie ludzkiej krwi. Nie daj Boże, abyśmy stali się nieczuli na ludzkie cierpienie, gdy ilustrują je tylko suche liczby. Nie daj Boże, byśmy się przyzwyczaili, by nam cierpienie i ofiara krwi naszych sióstr i braci, spowszedniały. Trzeba więc o tym przypominać. Trzeba się o to upominać

(...)

O ile wciąż aktualnym wyzwaniem dla nas wszystkich, także dla Kościoła w Polsce, jest i pozostaje nadal nasza obecność przy walczącej Ukrainie, bycie w czasie toczącej się wojny po stornie napadniętych przez Rosjan i ginących z ich ręki, a także wszystkich walczących z rosyjskim agresorem, o tyle zdecydowanie trudniej wskazywać na drogi wiodące do pokoju w Ukrainie. Jedną jest niewątpliwie samo zwycięstwo nad rosyjskim agresorem i osiągnięcie sprawiedliwego pokoju. Wciąż trzeba przypominać – powtórzę to jeszcze raz – kto tutaj jest agresorem, a kto ofiarą, kto zaatakował Ukrainę, najpierw w 2014 roku, a później na pełną skalę 24 lutego 2022 roku. Moja krótka obecność w maju 2022 roku w walczącej Ukrainie i bycie w takich miejscach jak Bucza czy Irpień, nie pozostawiły we mnie żadnych złudzeń.

Ukraińcy mają prawo się bronić. Walka Ukraińców z rosyjskim najeźdźcą wypełnia, zgodnie ze społecznym nauczaniem Kościoła, wszystkie przesłanki „wojny sprawiedliwej”. Jestem niezmiernie wdzięczny, że na wiosnę tego roku Synod Biskupi Kościoła Greckokatolickiego w Ukrainie w obszernym, ale i zarazem niezwykle twórczym i kompetentnym dokumencie – orędziu i przesłaniu, Liście pasterskim Synodu Biskupów UKGK w Ukrainie o wojnie i sprawiedliwym pokoju w kontekście nowych ideologii nie tylko przywołał wciąż obowiązujące przecież w tym względzie społeczne nauczanie Kościoła, ale dokonał naprawdę twórczego i istotnego, zarówno z punktu widzenia teologicznej refleksji, jak i praktycznego działania, pogłębienia i odczytania go, właśnie w kontekście nowych ideologii. Zapoznając się z tym tekstem pomyślałem, że taka refleksja mogła zrodzić się jedynie w tak trudnych po ludzku warunkach i ma za sobą nie tyle same teoretyczne koncepcje, ale po prostu codzienne trudne i konkretne doświadczenie. Mówią do nas nie tylko nauczyciele, ale świadkowie i właśnie dlatego kompetentni nauczyciele, bo są po prostu świadkami.

(...)

Dziś, gdy to mówię w kontekście refleksji nad rolą Kościołów w budowaniu, w tworzeniu drogi do pokoju w Ukrainie, przypomina mi się cały wysiłek Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego w Ukrainie i Kościoła Katolickiego w Polsce, który we wzajemnych relacjach Ukraińców i Polaków zaowocował – pomimo wciąż przecież niełatwych dróg – nie tylko przyjęciem wojennych uchodźców, ale i wspólnym budowaniem pokoju w naszej Ojczyźnie. Tworzymy go razem. I razem się na tej drodze wspieramy.

W kontekście toczącej się wojny, wiemy aż nadto dobrze, że nie można oczekiwać od Ukraińców, że przebaczenie Rosjanom nastąpi dziś czy jutro. Jednak, gdy dziś się zastanawiam nad tym, co Kościoły chrześcijańskie mogą wnieść w budowanie pokoju w Ukrainie, to jest nią właśnie taka dalekosiężna wizja, marzenie – mówiąc słowami papieża Franciszka – o nawróceniu sprawców, uznających swoje winy, przebaczeniu ofiar i pojednaniu narodów, które choć naznaczone trwałymi bliznami zadanych ran, patrzą z nadzieją w przyszłość.

(...)

Wydaje mi się – i to jeszcze chciałbym jako ostatni element wskazać – że naprawdę istotną kwestią dla budowania, dla tworzenia dróg pokoju w Ukrainie, jest dialog ekumeniczny. Rzeczą gorszącą, w wręcz dosłownie wołającą o pomstę do nieba, jest sytuacja – powiedzmy wprost – Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego i patriarchy Cyryla, którzy nie tylko usprawiedliwiają, ale błogosławią barbarzyńskie niszczenie i eksterminację narodu Ukraińskiego. Jak można usprawiedliwiać jakąś domniemaną obronę wiary atakiem na innych chrześcijan. Jak można być na usługach zbrodniczej putinowskiej ideologii?

Jako uczniowie Jezusa musimy się przeciwstawiać tak interpretowanej wizji chrześcijaństwa. Cieszę się, że większość Kościołów i wspólnot wyraziła swoje jasne stanowisko i z tym się nie zgadza. Wydaje mi się, że zadaniem Kościołów jest zatem jasne upominanie tych, którzy zbłądzili, a jednocześnie budowanie takich przestrzeni dialogu, która wolna będzie od zemsty i pokusy wymierzania sprawiedliwości w ramach zbiorowej odpowiedzialności. (...)

Z Kalendarium eKAI

Źródło: eKAI

16.34 09.07.24

Wszechukraińska Rada Kościołów i Organizacji Religijnych (WRKiOR), która skupia Kościoły chrześcijańskie oraz żydowskie i muzułmańskie wspólnoty Ukrainy, kategorycznie potępiła atak terrorystyczny, który Federacja Rosyjska po raz kolejny przeprowadziła 8 lipca br. przeciwko ukraińskim miastom, infrastrukturze cywilnej, szpitalom dziecięcym, szpitalowi położniczemu i ludności cywilnej.

13.09 22.04.24

„W tym tygodniu chrześcijanie, żydzi i muzułmanie na Ukrainie byli zszokowani słowami niektórych amerykańskich kongresmenów, którzy uważają, że rosyjski przywódca broni wartości chrześcijańskich we współczesnym świecie” – stwierdził w swoim najnowszym wideoprzesłaniu abp Światosław Szewczuk. Zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego wskazał, iż na terenach okupowanych jego ojczyzny agresor stosuje politykę mocno ograniczającą wolność religijną. Zniszczono tam ponad 600 kościołów różnych wyznań.

Inwazja Rosji na Ukrainę [serwis specjalny] Trwa inwazja Rosji na Ukrainę. W naszym serwisie specjalnym publikujemy najświeższe informacje dotyczące sytuacji ukraińskiego Kościoła i społeczeństwa oraz reakcje zachodniego świata. Baner serwis specjalny ukraina Relacja na żywo 16.34 09.07.24

Wszechukraińska Rada Kościołów i Organizacji Religijnych (WRKiOR), która skupia Kościoły chrześcijańskie oraz żydowskie i muzułmańskie wspólnoty Ukrainy, kategorycznie potępiła atak terrorystyczny, który Federacja Rosyjska po raz kolejny przeprowadziła 8 lipca br. przeciwko ukraińskim miastom, infrastrukturze cywilnej, szpitalom dziecięcym, szpitalowi położniczemu i ludności cywilnej.

poster

14.33 08.07.24

„Kiedy zrozumiemy, że wojna przeciwko Ukrainie została rozpoczęta przez Rosję, to mamy pewność, że musimy nadal modlić się o nawrócenie Rosji” – stwierdził abp Visvaldas Kulbokas. Nuncjusz apostolski na Ukrainie przewodniczył 6 lipca Eucharystii w sanktuarium Matki Bożej Latyczowskiej, patronki diecezji kamieniecko-podolskiej.

12.27 05.05.24

Do Charkowa wciąż napływają uchodźcy z przyfrontowych terenów, które nieustannie są ostrzeliwane przez Rosjan. – Ludzie potrzebują pomocy humanitarnej, ale też obecności kapłanów – greckokatolicki egzarcha (biskup) tego miasta mówił o tym ukraińskiej dziennikarce Radia Watykańskiego. Przy okazji trzeciej już Wielkanocy przeżywanej wśród ostrzałów i alarmów bp Wasyl Tuczapeć podkreślił, że wszyscy coraz bardziej odczuwają ciężar wojny.

13.09 22.04.24

„W tym tygodniu chrześcijanie, żydzi i muzułmanie na Ukrainie byli zszokowani słowami niektórych amerykańskich kongresmenów, którzy uważają, że rosyjski przywódca broni wartości chrześcijańskich we współczesnym świecie” – stwierdził w swoim najnowszym wideoprzesłaniu abp Światosław Szewczuk. Zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego wskazał, iż na terenach okupowanych jego ojczyzny agresor stosuje politykę mocno ograniczającą wolność religijną. Zniszczono tam ponad 600 kościołów różnych wyznań.

Reklama

12.27 12.03.24

„Jest oczywiste, że stworzenie warunków do negocjacji zależy od obu stron konfliktu, Rosji i Ukrainy, że pierwszym warunkiem jest położenie kresu agresji, że zaprzestać ognia muszą przede wszystkim agresorzy, czyli Moskwa – stwierdza w wywiadzie dla Gian Guido Vecchiego z największego włoskiego dziennika, Corierre della Sera kardynał Pietro Parolin. 69-letni sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej, jest najbliższym współpracownikiem Ojca Świętego i kieruje dyplomacją Stolicy Apostolskiej.

17.57 28.02.24

O natychmiastowe podjęcie aktywnej współpracy z organizacjami międzynarodowymi, które są gotowe wziąć udział w tworzeniu międzynarodowej grupy roboczej, którego zadaniem będzie przeprowadzenie uczciwej i bezstronnej analizy stanowiska Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego, która może stać się podstawą dla wszczęcia ścigania tych biskupów, kapłanów i świeckich Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego, których wypowiedzi, oświadczenia, świadectwa, homilie, orędzia stały się aprobatą, a nawet błogosławieństwem udzielonym stosowaniu gwałtów, przemocy, agresji i wojny przeciwko narodowi Ukrainy – apelują teolodzy z Centrum Studiów Prawosławnych Uniwersytetu Fordham ojców jezuitów w stanie Nowy Jork w USA.

19.31 22.02.24

Do przeprowadzenia w dniach 1-3 marca Ogólnonarodowej Modlitwy i Postu w intencji Ukrainy wezwała swych wiernych, ale też przedstawicieli władz oraz Ukraińców w kraju i na świecie Wszechukraińska Rada Kościołów i Organizacji Religijnych (WRKiOR). W oświadczeniu, ogłoszonym 20 lutego, zaproponowano, aby w dogodnym dniu, zgodnie ze swymi tradycjami religijnymi ludzie modlili się „do Boga za Ukrainę, jej naród, żołnierzy, o wyzwolenie z niewoli wojskowych i cywilów oraz o wielkie zwycięstwo”.