Papież w Azji i Oceanii

Franciszek

"Wszystkie religie są drogami dojścia do Boga."

Jedną z rzeczy, która najbardziej zaimponowała mi w was, młodych ludziach, jest zdolność do dialogu międzyreligijnego. I to jest bardzo ważne, ponieważ jeśli zaczynasz się kłócić: „Moja religia jest ważniejsza od twojej...”, „Moja jest prawdziwa, twoja nie jest prawdziwa...”. To dokąd to prowadzi? Dokąd? Niech ktoś odpowie, dokąd? [Ktoś odpowiada: „Do zniszczenia”]. Tak to jest. Wszystkie religie są drogami dojścia do Boga. Są – dokonuję porównania – jak różne języki, różne wyrażenia, aby tam dotrzeć. Ale Bóg jest Bogiem dla wszystkich. A ponieważ Bóg jest Bogiem dla wszystkich, wszyscy jesteśmy dziećmi Bożymi. „Ale mój Bóg jest ważniejszy niż twój!”. Czy to prawda? Jest tylko jeden Bóg, a my, nasze religie, są językami, ścieżkami prowadzącymi do Boga. Ktoś jest sikhem, ktoś muzułmaninem, ktoś hinduistą, ktoś chrześcijaninem, ale są to różne ścieżki. Understood? [Zrozumieliście?] Jednak dialog międzyreligijny pomiędzy młodymi ludźmi wymaga odwagi. Bowiem wiek młodzieńczy jest wiekiem odwagi, choć możesz mieć tę odwagę, by robić rzeczy, które ci nie pomogą. Ale można też mieć odwagę, by iść naprzód i prowadzić dialog. /Serwis Papieski/

Jedną z rzeczy, która bardzo pomaga, jest szacunek, dialog. Powiem wam coś. Nie wiem, czy to się zdarza tutaj, w tym mieście, ale zdarza się w innych miastach. Wśród młodych ludzi pojawia się paskudne zjawisko: chodzi o znęcanie się [bullying]. Chciałbym was zapytać: kto jest najodważniejszy lub najodważniejsza i opowie mi, co myśli o znęcaniu się? [Niektórzy młodzi odpowiadają.] Podoba mi się to, że każdy podał definicję z uwzględnieniem innego aspektu znęcania się. Ale zawsze, niezależnie od tego, czy jest to znęcanie się słowne, czy fizyczne, zawsze jest to agresja. Zawsze. Pomyśl tylko, że w szkołach, grupach młodzieżowych czy dziecięcych znęcanie się dotyczy tych, którzy są słabsi. Na przykład wobec niepełnosprawnego chłopca lub dziewczynki. A widzieliśmy tutaj ten piękny taniec z niepełnosprawnymi dziećmi! Każdy ma swoje zdolności i niepełnosprawności. Czy wszyscy mamy zdolności? [Młodzież odpowiada: „Yes!”] A czy wszyscy mamy jakieś niepełnosprawności? [Młodzież odpowiada: „Yes!”] Nawet Papież? [Młodzież odpowiada: „Yes, all, all!” – „Tak, wszyscy!”] A ponieważ mamy swoje niepełnosprawności, musimy szanować niepełnosprawności innych. You agree? [Zgadzacie się?] I to jest ważne; dlaczego to mówię? Ponieważ przezwyciężenie tych rzeczy pomaga w tym, co robicie, tzn. w dialogu międzyreligijnym. Ponieważ dialog międzyreligijny buduje się na szacunku dla innych. I to jest bardzo ważne. /Serwis Papieski/

Więcej:

Czy Franciszek jest heretykiem? Papież i inne religie. Podcast Tomasza Terlikowskiego, odc. 25

W tym wydaniu usłyszymy o budzącej kontrowersje wypowiedzi papieża Franciszka na temat religijnego pluralizmu, oraz reakcji różnych kościołów chrześcijańskich na katastroficzną powódź na Dolnym Śląsku. Tomasz Terlikowski porozmawia z Marcinem Gajdą – autorem książki „Boskie DNA” – o źródłach zła, cierpieniu i modlitwie. Dowiemy się również, co Franciszek miał na myśli, mówiąc o politycznej bezdomności chrześcijan, oraz o czym Władimir Putin rozmawiał z patriarchą Cyrylem.

  • (0:00) Powitanie i spis treści;
  • (01:43) Reakcja Kościoła Katolickiego w Polsce na powódź;
  • (05:58) Odezwa prawosławnego metropolity Sawy;
  • (07:36) Kościół Ewangelicko-Augsburski reaguje na powódź;
  • (09:19) Apel konsystorza Kościoła Ewangelicko-Reformowanego;
  • (11:26) Mariawici o powodzi i porozumienie ze starokatolikami z Francji;
  • (12:26) Papież Franciszek mówi o politycznej bezdomności katolików;
  • (18:00) Kontrowersje wokół wypowiedzi Franciszka o innych religiach;
  • (34:49) Rozmowa z Marcinem Gajdą o „Boskim DNA”;
  • (1:21:37) Spotkanie Władimira Putina z patriarchą Cyrylem;
  • (1:26:20) Pożegnanie.

Więź. Podcasty nieoczywiste | Rozwijamy się dzięki wsparciu Patronek i Patronów na www.patronite.pl/wiez

Celem podróży jest umocnienie wiary i lokalnego zakorzenienia katolików, a także nadanie Kościołowi kluczowej roli w prowadzeniu dialogu i budowaniu pokoju w regionie.

Źródło: Vatican News

Indonezja – religijna harmonia i tolerancja

W ślad za „Dokumentem o Ludzkim Braterstwie” podpisanym w Abu Zabi, Stolica Apostolska i islamskie organizacje z Indonezji podpiszą deklarację, promującą zgodę między narodami, pokój, a także poruszą temat zmian klimatycznych

Singapur – skrzyżowanie cywilizacji

"To miasto-przystanek, o którym można mówić w wielu superlatywach, gdzie panuje harmonia i tolerancja, a oficjalnie uznanych jest aż dziesięć religii. Papież będzie miał okazję zasmakować tej atmosfery podczas spotkania międzywyznaniowego w Catholic Junior College – drugiego podczas całej podróży."

Do krzewienia dialogu międzyreligijnego zachęcił Ojciec Święty uczestników międzyreligijnego spotkania młodzieży w Catholic Junior College w Singapurze.

Było to ostatnie spotkanie publiczne jego 45. podróży apostolskiej.

Na dziedzińcu przed aulą Katolickiego Junior College powitał papieża arcybiskup Singapuru, minister kultury, wspólnot i młodzieży oraz przedstawiciele młodych.

Witając Ojca Świętego kard. William Goh podkreślił rolę Franciszka w promowaniu dialogu międzyreligijnego. Zaznaczył, iż „w Singapurze dialog międzyreligijny wykracza poza zwykłą tolerancję czy szacunek dla wiary drugiej strony. Traktujemy siebie nawzajem jako przyjaciół i podejmujemy aktywne i celowe kroki w celu rozwijania przyjaźni…. Wspieramy się również w chwilach próby, takich jak ataki terrorystyczne, gromadząc się wokół siebie w solidarności, pocieszeniu i dodawaniu otuchy”.

Arcybiskup Singapuru przytoczył szereg tamtejszych inicjatyw mających na celu krzewienie dialogu osób wyznających różne religie. Nie pominął wyzwań, w tym działań sił ekstremistycznych, zagrażających harmonijnym relacjom między wyznawcami różnych religii. Dlatego też ich przywódcy starają się budować i odnawiać więzi, dzielić się wspólnymi wartościami i wspólnie celebrować wiarę. „Wspólnoty wyznaniowe, które tworzą społeczeństwo Singapuru, odgrywają szczególną rolę w podkreślaniu zasad, które są wspólne dla wszystkich naszych religii” – stwierdził tamtejszy arcybiskup. W tym kontekście wymienił poszanowanie godności ludzkiego życia i potrzebę bardziej sprawiedliwego, współczującego i integracyjnego społeczeństwa. Następnie wskazał na znaczenie edukacji w zakresie wspólnych wartości, które wzmacniają więzi między osobami różnych ras, kultur i wyznań.

„Modlę się, aby Bóg nadal nas prowadził i wzmacniał nasze braterskie więzi przyjaźni… Niech to spotkanie z Ojcem Świętym Franciszkiem pobudzi nas do większej gorliwości w promowaniu dialogu międzyreligijnego i pogłębi nasze ludzkie braterstwo” – powiedział kard. Goh.

Po jego słowach młodzi niepełnosprawni wykonali taniec jedności i nadziei.

Papieża powitał również minister kultury, wspólnot i młodzieży, Edwin Tong. Przypomniał on, że harmonia religijna stanowi fundament spójnego Singapuru, będącego jednym z najbardziej zróżnicowanych religijnie krajów na świecie. Podkreślił troskę władz o zgodne współżycie społeczne. Zaznaczył, iż wspólnota katolicka jest kluczowym partnerem we wspieraniu harmonii religijnej, a przykładem tego jest Catholic Junior College założone przez archidiecezję rzymskokatolicką niemal 50 lat temu, aby zapewnić edukację policealną Singapurczykom wszystkich ras i religii. Wyraził także uznanie dla Stolicy Apostolskiej za współpracę z władzami Singapuru na rzecz dialogu międzyreligijnego. „Wizyta Waszej Świątobliwości w Singapurze pobudza nasze społeczności, zwłaszcza młodzież, do zjednoczenia i odnowienia nadziei na przyszłość. Dzisiejszy dialog to kolejny krok w kierunku wspierania dialogu między naszą młodzieżą i między pokoleniami w celu budowania lepszego świata” – powiedział przedstawiciel władz Singapuru.

Z kolei głos zabrali młodzieżowi liderzy należący do różnych religii.

Hinduista Shukul Raaj Kumar, koordynator Międzyreligijnej Organizacji Młodzieżowej Wing (Skrzydło) mówił o trudnościach w tworzeniu przestrzeni, w której młodzi ludzie mogą prowadzić dialog. Ma on poczucie, że ta przestrzeń jest bańką, do której nie wchodzi wielu tych, którzy rzeczywiście potrzebują wzajemnego humanizowania się. „Są dni, kiedy płaczę przed snem, bo odnoszę wrażenie, że w miarę jak czynimy postępy w umacnianiu przyjaźni między młodymi ludźmi, nagle słyszymy o globalnej przemocy i ofiarach śmiertelnych w imię religii” – wyznał Kumar. Zadał papieżowi pytanie, „w jaki sposób możemy nadal wspierać to dzieło miłości, zwłaszcza wśród dzisiejszych młodych ludzi, którzy zastanawiają się nad swoim życiem i nie postrzegają dialogu międzyreligijnego jako priorytetu lub ważnej platformy promowania kluczowych, znaczących i spójnych społecznie działań”.

(...)