Islamofobia jako technologia władzy
Monika Bobako
24/01/2019 | Na stronie od 24/01/2019
Islamofobia prawicowa intelektualnie nie ma zbyt wiele do zaoferowania. Dla mnie wyzwaniem jest krytyka islamu z tzw. oświeconej strony: liberalnej i feministycznej – mówi Monika Bobako w rozmowie z Michałem Sutowskim.Fragment pierwszego rozdziału:
"Islamofobia jest zjawiskiem, które od przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku coraz mocniej zaznacza się w życiu europejskich społeczeństw. Książka zawiera omówienie różnorodnych dyskursów antyislamskich, które konstruując islam jako zagrożenie, a muzułmanów jako „innych” i „obcych”, wyrastają często z bardzo odmiennych przesłanek. Niektóre z nich są częścią dyskursu krytycznego wobec religii w ogóle i wiążą się z oświeceniowymi ideami postępu, emancypacji i racjonalizmu, inne wyrastają z konserwatywnej troski o czystość chrześcijańskiego dziedzictwa i europejskiej tożsamości (a także jej narodowych wariantów). Punktem wyjścia jest dla autorki pytanie o to, w jakim stopniu współczesna islamofobia powtarza wzory znane z historii europejskiego antysemityzmu. Ważną część tekstu wypełnia refleksja na temat relacji między figurą Żyda jako Innego a procesami konstruowania symbolicznej obcości, jaką w europejskim kontekście zostają naznaczeni muzułmanie. Wiążąc te procesy z wydarzeniami polityczno-ekonomicznymi z ostatnich dekad, autorka przedstawia je na tle historycznych związków Europy z islamem. Pokazuje przy tym, w jaki sposób wytworzone w epoce kolonialnej orientalistyczne wyobrażenia na temat tej religii kształtują dzisiejsze nastawienia wobec muzułmanów. Poszukując odpowiedzi na pytanie o przyczyny wzmagającej się w Europie antymuzułmańskiej ksenofobii, autorka szczególną uwagę zwraca na przemiany ekonomiczne związane z rozwojem neoliberalnego kapitalizmu, a także z kryzysem logiki rozwojowej, na której ufundowana została zachodnia nowoczesność. Zastanawiając się na fenomenem polskiej „islamofobii bez muzułmanów”, podkreśla rolę, jaką w jej tworzeniu się odgrywa półperyferyjny charakter Polski."
Wstęp
Rozdział 1
- Islamofobia jako problem antropologii politycznej
- Ksenofobia, rasizm i kwestia ram normatywnych
- Islamofobia i konieczność „odmyślenia” orientalistyki
- Studia nad antysemityzmem jako matryca metodologiczna
- Islamofobia jako dyskurs i relacja społeczna
Rozdział 2
- Dyskurs islamofobii. Anatomia i etiologia
- Oriana Fallaci: pogarda jako wyznanie wiary
- Samuel P. Huntington: w poszukiwaniu wroga
- Wynalezienie muzułmanów w Europie. Tożsamość w czasach neoliberalnej hegemonii
- Islamofobia jako formacja ideologiczna neoliberalnego kapitalizmu
- Islamofobia i „koniec świata, jaki znamy”
- Neoliberalne niepokoje i fantazmat „muzułmańskiego imigranta”
Rozdział 3
- Religia i rasa. Trajektorie antysemityzmu i islamofobii
- Antysemityzm i zmienne tryby kodowania odmienności
- Rasa i religia. Zatajone powinowactwo
- Islam i jego „stawanie się religią”
- Urasowienie muzułmanów. Islamofobia jako rasizm
Rozdział 4
- Europa i jej inni. Żyd i Arab, żyd i muzułmanin
- Orientalizm jako europejska gra w różnice religijne
- Żyd i Arab/muzułmanin (I): genealogia pokrewieństwa
- Żyd i Arab/muzułmanin (II): punkt zerwania
- Zagłada i nowe geometrie inności
- Węzeł palestyński i pytanie o nie-islamofobiczną Europę
- Wrogość: imitacje i asymetrie
- „Nowy antysemityzm”
- Anty-antysemityzm i islamofobia: punkt sprzężenia
- Dekolonizacja zwesternizowanej żydowskości. Demontaż ram konfliktu
Rozdział 5
- Islamofobia progresywistyczna. Feminizm a islam jako rewers zachodniej cywilizacji
- Ratowanie brązowych kobiet przed brązowymi mężczyznami
- Hidżab i zderzenie patriarchatów
- Feministyczna krytyka islamu. Przeoczone osie dominacji
- Polski katolicyzm, prawa kobiet i widmo islamu
- Feminizm i pułapka orientalizmu
- Feminizm vs religia: rewizje. Postkolonialny postsekularyzm
- Poza orientalizmem: feminizm islamski
Rozdział 6
- Islamofobia resentymentu. Antymuzułmański dyskurs religijnej prawicy w Polsce
- Rama Nietzscheańska: resentyment, upadek Zachodu i apologia islamu
- Paweł Lisicki (I): modernizacja katolicyzmu i kapitulacja przed islamem
- Paweł Lisicki (II): katolicki tradycjonalizm i fascynacja islamem
- Uległość i odsłonięcie wypartego
- Polska islamofobia bez muzułmanów i resentyment półperyferii
Zakończenie
- Czy Europa może przetrwać bez islamu?